Recente berichten

Dag van de persvrijheid: Hoe ga je als organisatie online om met de vrijheid van meningsuiting?

4 May 2017 DOOR Michel Bonvanie

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties riep 3 mei uit tot de Dag van de Persvrijheid, om bewustzijn te kweken voor het belang van persvrijheid en regeringen hieraan te herinneren. De dag werd voor het eerst gevierd in 1993. Sindsdien is er veel veranderd. Online – op onder andere social media – heeft iedereen een platform om zich te uiten. Moet je daar als organisatie blij mee zijn en hoe ga je om met online reacties en reviews?

Wij zijn van mening dat je – met de vrijheid van meningsuiting – goed na moet denken over wat je zegt of schrijft. In de praktijk werkt dit natuurlijk niet altijd zo of kan iemand een andere mening zijn toebedeeld dan dat je graag zou willen. Daar gaat het ook juist om bij de vrijheid van meningsuiting. Dat snappen wij ook wel. En wij zien vooral ook de voordelen van online reacties en reviews. Het biedt ontzettend veel kansen om direct in contact te komen met je doelgroep.

Hoe ga je als organisatie om met online reacties en reviews?

Laten we vooropstellen dat, ook al ben je zelf niet actief op sociale media, reacties er toch zijn. Dan kun je er als organisatie maar beter van profiteren. Want iedereen die online over of tegen je praat, biedt je een verkoopkans of kans om je dienstverlening te verbeteren. Behandel online reacties daarom net zoals je dat offline doet, met het verschil dat je je er goed van bewust bent dat een online reactie langer en voor meer mensen zichtbaar is. Neem daarom de tijd om goed na te denken over je reactie en reageer niet louter vanuit emotie.

Reageer altijd, maar voorkom onnodige discussies

Jolyn, content marketeer Webiteers: “Mijn advies is om altijd te reageren. Je kunt hier één of meerdere mensen uit je organisatie verantwoordelijk voor maken. Uitbesteden kan ook, maar is vaak lastiger omdat mensen binnen je organisatie het meest betrokken zijn en daarom waarschijnlijk ook het beste antwoord kunnen geven. Echt- en oprechtheid is belangrijk in het online gesprek met je doelgroep. Is er een discussie ontstaan tussen meerdere van je volgers dan is het niet altijd slim om je hier direct in te mengen. Kijk hoe de discussie zich ontwikkelt en spring op het juiste moment in. Wat het juiste moment is, hangt af van de situatie en het onderwerp. Zie het als een discussie in een vergadering waarover jij de leiding hebt. Worden er valse argumenten gebruikt, fatsoensnormen overschreden of onwaarheden gedeeld, reageer dan op een volwassen manier en onderbouw je reactie met goede argumenten of geef aan dat je openstaat voor suggesties om tot een passende oplossing te komen. Doe hier vervolgens ook echt iets mee en laat zien wat je gedaan hebt om zo je betrouwbaarheid te vergoten.”

Deel positieve reacties en betrek je doelgroep

Vergroot het effect van positieve reacties door deze actief te delen. Dat kan op je eigen website maar zeker ook op Social Media. Ontwikkel je nieuwe diensten of producten? Vraag je doelgroep dan om actief mee te denken. Hiermee creëer je betrokkenheid en krijg je waardevolle gebruikersinput.

Monitoren van reacties op Social Media

Er zijn verschillende manieren om te monitoren of er over je gesproken wordt op social media. Op Facebook kun je hiervoor de zoekfunctie gebruiken en voor Twitter is er de zoekfunctie search.twitter.com of Tweetdeck.

Meer weten?

Jolyn deelt haar ervaringen met content marketing en het beheren van online campagnes graag met je.

 

Onderwerp: Tips

Waarmee kunnen we je helpen?

What's on your mind