Recente berichten

Bereik jouw doelgroep ook deze zomer

10 Jul 2017 DOOR Michel Bonvanie

Niets veranderlijker dan het weer. Op zomerse dagen zijn mensen veel buiten en webshops  & websites merken vaak direct dat het aantal verkopen of contacten daalt. Kun je hier iets aan doen?

Deels is de zomerperiode natuurlijk altijd rustiger. Zowel in fysieke als online shops. Tijdens de vakantieperiode zijn mensen nu eenmaal met andere dingen bezig dan consumeren. Dat laatste is vooral voorbehouden aan stokbrood, rosé en BBQ-worstjes. Verkoop je dat niet dan is het slim om nu alvast na te denken over hoe je in die relatief rustige periode toch een optimale omzet kunt draaien of je goed kunt voorbereiden op de periode daarna.

UX - Customer journey

 

Stap 1 - Ben je op het juiste moment met de juiste boodschap binnen het juiste kanaal zichtbaar?

Als je pas in beeld komt als mensen een aankoop willen doen, ben je vaak te laat. Dan is de concurrent je een stap voor en kun je het misschien alleen nog ‘winnen’ als je zichtbaar bent met een bodemprijs. Deze fases zijn ook een onderdeel van inbound marketing.

Bewustwording

Voordat een potentiële klant overgaat tot aankoop zijn er vaak al minimaal twee fases voorafgegaan binnen het aankoopproces: bewustwording (“Hé leuk product’) en overweging (“Misschien wel iets voor mij: wat kost zoiets eigenlijk en welke opties zijn er?”). Zorg ervoor dat je ook die momenten zichtbaar bent en de juiste boodschap aanbiedt. Dit doe je door bewust na te denken over waar jouw doelgroep zich bevindt op welk moment in het aankoopproces. Het begint allemaal met het creëren van bewustwording: je laat jouw doelgroep zien dat je organisatie of product bestaat. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te adverteren binnen social media.

Overweging

Daarna volgt de overwegingsfase. Je potentiele klant weet dat je product bestaat of dat jouw organisatie het aanbiedt, maar kent nog niet alle ins- en outs. Op het moment dat een klant zich gaat oriënteren is er vaak een andere informatiebehoefte. De klant wil meer informatie over het product, zoals specificaties, voor- en nadelen, et cetera. Zorg dat je hierin voorziet. Geef meer uitleg over je product en overtuig bijvoorbeeld met reviews. Hiervoor kun je net als in de eerste fase display advertenties inzetten binnen sociale media en Google, maar bijvoorbeeld ook SEO en remarketing als zij de website hebben bezocht.

Aankoop

Is de consument vervolgens toe aan het doen van een aankoop dan is er al een binding met jouw merk en product gecreëerd. Dan kun je er door middel van search ads, SEO en remarketing voor zorgen dat de klant voor de aankoop (terug) bij jou komt. De informatie die je dan biedt is natuurlijk veel meer op de aankoop gericht, zoals bijvoorbeeld prijs, levertijd en service.

Stap 2- Zorg dat je website mobiel-proof is

Met mooi weer zitten meer mensen buiten en daarmee neemt vaak automatisch het gebruik van mobiel internet toe.  Zorg er daarom voor dat jouw website mobiel-proof is Bovendien is het optimaliseren van je mobiele website niet alleen goed voor de zomerperiode maar ook voor daarna. Voor altijd zeg maar. Google bereidt momenteel namelijk een grote wijziging voor waarbij straks de mobiele variant van een website wordt gebruikt als ijkpunt voor de indexatie en ranking in Google. Verwacht wordt dat Google deze wijziging vanaf komend jaar gefaseerd invoert. Het is dus nu tijd om hier aandacht aan te besteden als je dat nog niet hebt gedaan.

Stap 3 - Vergelijk dezelfde periodes met elkaar

Dennis Sievers, search partner bij Webiteers: “Als je business seizoens-afhankelijk is dan is het goed om je cijfers ook jaar op jaar te bekijken. Wij zien weleens klanten in de stress raken als een campagne de ene maand minder converteert dan de maand daarvoor of als er een dalende trend in traffic plaatsvindt. Daarom is het verstandig om jaar-op-jaar te analyseren: wat deed de campagne in dezelfde maand van dat jaar daarvoor. Als je dan 20% beter scoort, weet je dat je stappen in de goede richting hebt gezet, ondanks dat de cijfers op dat moment een dalende lijn vertonen. Vergelijk dezelfde periodes met elkaar. Dus vergelijk niet kwartaal 1 met kwartaal 2 maar vergelijk kwartaal 1 van dit jaar met kwartaal 1 van vorig jaar. Daarmee plaats je je cijfers in een realistisch perspectief.”

Stap 4 - Zet de juiste producten in je etalage

Een schot voor open doel maar heb je een schoenenwinkel dan zet je deze zomer ook geen rek met hoge laarzen buiten, maar een rek met slippers. Bekijk je website of webshop ook met deze ogen. Welke diensten of producten zijn nu het meest interessant voor jouw klanten. Welke worden het meeste verkocht en zijn die ook het beste zichtbaar? In het geval van zakelijke dienstverlening is het slim om te kijken hoe de jaarcyclus van jouw gemiddelde klant eruitziet. Wanneer worden bijvoorbeeld nieuwe jaarplannen gemaakt, inkooponderhandelingen gedaan en marketingbudgetten verdeeld? Ook voor de particuliere consument kun je dit doen. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen dan is de start van het nieuwe schooljaar vaak het moment dat kinderen nieuwe schoenen krijgen, daarna zijn de moeders aan de beurt en daarna pas de vaders.

Voer dit ook door in je campagnes. Verkopen de slippers van een bepaald merk erg goed? Zorg er dan voor dat die ook via Google Shopping goed zichtbaar zijn. Of andersom: valt de verkoop van een productgroep tegen? Misschien promoot je deze te weinig op externe kanalen als zoekmachines, vergelijkers of sociale media.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk zinvolle kanalen inzet om je organisatie en producten optimaal zichtbaar te maken onder de doelgroep. Meet daarbij de resultaten goed door en stuur bij daar waar nodig.

Download het e-book

 

Onderwerp: Tips

Waarmee kunnen we je helpen?

What's on your mind