Recente berichten

Wat is inbound marketing?

6 Nov 2017 DOOR Jolyn Klein Gunnewiek

Jouw website wordt goed gevonden in zoekmachines, genereert het gewenste aantal bezoekers en realiseert conversies. Maar wat levert de website daadwerkelijk op?

Vaak worden marketingmiddelen separaat ingezet, zonder dat ze elkaar versterken. Je hebt minder grip op het aankoopproces en jouw klanten worden niet gehoord. Inbound marketing maakt hierin het verschil. De focus wordt namelijk verlegd naar rendement. Je ziet precies wat online marketing oplevert, genereert meer gekwalificeerde leads én verbetert de samenwerking met salescollega’s.

Maar wat is inbound marketing precies, hoe wordt het ingezet en is het interessant voor jouw organisatie?

Download het e-book "De vier stappen van Inbound Marketing" en kom erachter wat het voor jouw organisatie kan betekenen.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing realiseert een geïntegreerde aanpak waarbij verschillende marketingkanalen allemaal hetzelfde doel nastreven: de potentiële klant relevante content aanbieden op het juiste moment. Je wordt gevonden omdat je – met jouw kennis en kunde – waardevolle informatie aanbiedt die iets toevoegt aan de aankoopreis van jouw potentiële klant. Denk hierbij aan de inzet van onder andere zoekmachine- en content marketing, social media en e-mailmarketing in een niet-lineaire aanpak.

Bij een inbound marketing strategie draait het dus om de aandacht die je verdient. En niet om gekochte media.

Attract, convert, close & delight

De inbound marketing funnel bestaat uit vier stappen: attract, convert, close en delight.

Het Inbound Marketing model - attract, convert, close & delight

Attract

Attract is de eerste fase van inbound marketing funnel, waarin je kwalitatieve websitebezoekers aantrekt. Voor deze fase creëer je zogeheten ‘buyers persona’s’, die jouw doelgroep representeren. De persona’s hebben problemen en vragen, die jij beantwoordt met relevante content. Zo kunnen potentiële kopers jou vinden.

In deze fase doe je er alles aan om gevonden te worden. Je schrijft blogs, zet social media in en optimaliseert de website.

Convert

Als je deze websitebezoekers eenmaal hebt aangetrokken, is de volgende stap om ze te converteren naar leads. Je gaat de conversatie aan om hen beter leren kennen. Maar daar moet je wel wat voor doen. Door jouw kennis en expertise met hen te delen, zijn zij bereid om zich aan je voor te stellen. En de kans is groot dat zij – niet veel later – tot jouw klantenkring behoren.

Bij convert draait het om goede call-to-actions, het optimaliseren van landingspagina’s en het genereren van contactgegevens.

Close

Je bent op de goede weg en hebt de juiste leads gegenereerd. Nu is het de bedoeling om de deal binnen te halen. Sla de handen ineen met Sales en richt je processen in, afgestemd op de behoeftes, wensen en uitdagingen van jouw klant.

Zorg voor pakkende e-mails en zet middelen in die de beste leads opleveren.

Delight

De klant wordt jouw ambassadeur, zodat nieuwe bezoekers, leads en klanten weten dat jij de beste keuze bent.

Aansluiting vinden op de buyers journey

Met inbound marketing stem je de verschillende marketingdisciplines af met de klant en zijn aankoopreis. De aankoopreis - de stappen die de klant onderneemt om jouw product en/of dienst af te nemen - wordt ook wel de buyers journey genoemd. Een buyers persona doorloopt de volgende fasen: de consument heeft een probleem (awareness), inventariseert mogelijke oplossingen (consideration) en kiest vervolgens zijn beste optie (decision). Online gebeurt dat zonder hulp van een verkoper in een winkel, maar met hulp van content. De verkoopkans wordt vergroot als de content aansluit op de behoeftes van de klant.

 

Download het e-book

Onderwerp: hubspot, Algemeen, inbound marketing

Waarmee kunnen we je helpen?

What's on your mind