Als ik later groter ben…. word ik search marketeer

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 2 mei 2017 DOOR Dennis Sievers

Bezoekersaantallen meten en ICT-ertje spelen

Michel: “Ik wist als op jonge leeftijd dat ik iets met computers wilde doen. Al in de tweede klas van de middelbare bouwde ik een website met een bezoekersteller. Ik vond het toen al leuk om te kijken hoeveel bezoekers ik kon trekken en waar deze vandaan kwamen. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat je die teller ook elders kon plaatsen, zoals op externe gastenboeken, zodat de teller rap steeg en als je het onderwerp slim uitkoos trok je ook nog eens internationale bezoekers. Vond ik leuk om aan mijn vrienden te laten zien. Ook al waren deze mensen niet echt op mijn website geweest. Later ging ik uitzoeken hoe dat dan precies werkte. En inmiddels zorg ik er natuurlijk juist voor dat de web statistieken van ons en onze klanten zo zuiver mogelijk zijn.”

Ook Dennis zijn interesse voor ICT en automatisering werd al op jonge leeftijd gewekt. Er stond al vrij snel een computer bij ons thuis en mijn interesse was direct groot. “Ergens rond 1996 ontwierp en bouwde ik mijn eerste websites. Toen nog vooral spielerei. Ik volgde verder de opleiding kantoorautomatisering en vind het nog steeds erg leuk om me bezig te houden met de technische kant van de werkzaamheden. Ook software interesseert me nog relatief veel. Ik mag graag software testen en proberen en kijken of zaken efficiënter kunnen.”

Zoekmachine marketing in de jonge jaren

Michel kwam later tijdens een stage echt in aanraking met zoekmachine marketing. “Mijn stagebegeleider wilde met bepaalde woorden hoog in Google komen te staan en ik kreeg de opdracht om uit te zoeken hoe dit werkte. Vond ik toen al leuk en eigenlijk ben ik op dit pad verder gegaan. Grootste verschil met destijds, zo’n achttien jaar geleden, is wel dat het nu veel dynamischer is en het allang niet meer alleen maar draait om met zoekwoorden hoog in Google te staan. Binnen Webiteers nemen we echt de doelgroep als uitgangspunt en kruipen we in de huid van onze klant om te kijken hoe gedraagt iemand zich online en wat verwacht iemand. Door hier zo goed mogelijk op aan te sluiten kunnen we het onderscheid maken voor onze klanten. En tegelijkertijd maakt dat het werk zo ontzettend leuk. Om het echt goed te doen voor onze klanten moeten we hun business helemaal begrijpen. Die afwisseling daar houd ik van. Ik ontdek telkens weer nieuwe werelden.”

Ondernemers in het land van zoekmachine marketing

Dennis en Michel leerden elkaar kennen bij een gemeenschappelijke werkgever. Ze vulden elkaar goed aan en hadden beide de ambitie om als zelfstandig ondernemer verder te gaan. Michel: “Omdat we allebei graag vooroplopen en de tijd willen nemen om online campagnes door te ontwikkelen en perfectioneren. Bij een werkgever loop je toch vaak tegen kaders aan die je hierin beperken. Houden we allebei niet van.”

Dennis: “Zelf gedij ik verder niet zo goed onder het commando van anderen. Ik werk graag samen aan projecten en resultaten en wil daarin mijn verantwoordelijkheid nemen, niet continu toegewezen kregen. Search marketing is niet het toepassen van technische trucjes en quick wins. Ik ervaar het als marketing rondom het principe zoeken en vinden. Dat gaat veel verder dan hoge posities in zoekmachines bijvoorbeeld. Dat is voor mij echt een middel, niet een doel en toen we begonnen met Webiteers stonden veel partijen er op die manier in: hoge posities behalen. Ik wil écht resultaat behalen met klanten, van toegevoegde waarde zijn. En dat samen mét de klant, niet voor de klant.”

“Dat is ook wat ze nu zelf als werkgever graag willen. Daarom krijgen alle Webiteers collega’s zoveel mogelijk vrijheid om zelf het werk zo in te richten dat het het beste bij hen en bij de klant past.”

En de kinderen van...

Of onze kinderen later in onze voetsporen treden? Beiden zijn het erover eens dat online en search marketing niet meer weg te denken. Dennis: “Meer en meer bedrijven verplaatsen de marketing naar online. Kijk naar een topmerk als Adidas, dat besloten heeft om geen TV reclame meer te doen en zich volledig te focussen op online. Als marketeer is online / search marketing een onmisbare schakel in de keten. Online gaat nooit meer weg en wordt alleen maar verder geïntegreerd in ons leven.”

Michel waagt echter te betwijfelen of zijn zoontjes search marketeer willen worden: “Mijn oudste, Jess van bijna vier wil piloot worden en ik denk als je het aan zijn twee jaar jongere broertje Scott vraagt hij alleen maar roept ‘Ikke ook!’”

Ook de dochters van Dennis hebben andere toekomstdromen. Wat die later willen worden? “Soms politieman. Soms piloot. Soms astronaut. Het hangt een beetje af van de tekenfilms die ze als laatste hebben gezien. Maar, met een leeftijd van 2 en 5 valt ze daarin niets kwalijk te nemen.”

Onderwerp: Zoekmachine optimalisatie