Zoekmachine marketing: adverteren op Google

84,2% van de internetgebruikers zoekt via zoekmachines naar producten en diensten. Het spreekt dan voor zich dat je het liefste jouw website op de nummer 1 positie van deze zoekmachines ziet staan. Je hebt vast al gemerkt dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Gelukkig kun je met zoekmachine marketing jouw positie verbeteren. 

Bij zoekmachine marketing kun je gebruik maken van SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). In dit blog vertellen we je meer over zoekmachine marketing en hoe jij effectief kunt adverteren op Google.

Download inbound marketing gids

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing valt onder online marketing en richt zich op het vindbaar zijn in zoekmachines, zoals Google. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de inzet van SEO en SEA. Hierbij staan respectievelijk het optimaliseren van jouw website en adverteren in de zoekmachines centraal. 

Het doel van SEO en SEA is om jouw website zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekintentie van (potentiële) klanten. Wanneer dit lukt krijg je een hogere positie in de zoekmachines en zal jouw website meer bezoekers genereren. Dit leidt vervolgens weer tot meer leads en omzet.

Lees ook: On-page SEO en inzichten uit Google Search

De voordelen van zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is een waardevol wapen in het arsenaal van marketeers. Hierbij zijn (potentiële) klanten met zoekopdrachten in zoekmachines op zoek naar jou. Het is dus van groot belang om online vindbaar te zijn in de zoekmachines. Met de inzet van zoekmachine marketing ben je online beter vindbaar wat de volgende voordelen met zich meebrengt:

  • Het genereren van meer websitebezoekers: Google wordt elke dag beter in het beoordelen van de kwaliteit van website pagina's. Wanneer je goed presteert in de zoekresultaten, betekent dit dat jouw website van goede kwaliteit is en goed afgestemd is op jouw doelgroep. Dit betekent meer websitebezoekers en meer potentiële omzet.
  • Delen van waardevolle content: zoekmachine marketing dwingt je om uitsluitend waardevolle content te maken voor je bezoekers. Hierbij is het bieden van de beste landingspagina ook van belang. Wanneer jij alle informatie over een bepaald onderwerp kan bieden, stel je jouw doelgroep tevreden. Hierdoor hoeven ze niet verder te zoeken naar aanvullende informatie.

Wat is adverteren op Google?

Het spreekt voor zich dat je door te adverteren op Google (SEA) op korte termijn sneller resultaat boekt dan met het optimaliseren van jouw website (SEO). Je betaalt immers voor de hoge positie in de zoekresultaten. Dit klinkt misschien makkelijk, maar toch is er veel winst te behalen met het juist inrichten van jouw advertentiecampagnes. Zoekmachine adverteren is immers meer dan alleen maar het creëren van een advertentie. Er zitten meer technieken achter om succesvol online te adverteren. 

Meer weten over wat SEA en SEO is en wat de verschillen zijn? Lees dan Wat is SEO en Sea? 

Hoe werkt adverteren op Google?

De eerste stap in succesvol adverteren in Google is begrijpen dat een online advertentie om jouw (potentiële) klant draait. Dit is immers degene die op zoek gaat naar bepaalde producten of diensten. Daarom richt je jouw online advertenties in op de wensen van jouw klant. 

Om dit goed te kunnen doen bepaal je eerst jouw doelgroep door middel van een doelgroeponderzoek. Hierbij kun je ook een buyer persona opstellen. Door dit goed in kaart te hebben gebracht, weet jij hoe je jezelf moet positioneren in verhouding tot je concurrenten. Daarnaast heb je direct een duidelijk beeld van aan wie je jouw online advertenties wilt laten zien. Hoe gerichter je jouw Google advertenties kunt specificeren, hoe waardevoller je advertenties zullen zijn. 

Vervolgens kun je starten met het maken van jouw advertenties op Google Ads. Belangrijk hierbij is om de juiste zoektermen te bepalen. Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel, aangezien je bepaalt op welke termen je gevonden wilt worden. Dit is ook waar jouw budget heen gaat. 

Bedenk dus goed op welke termen de doelgroep zoekt naar jouw product of dienst. Programma’s zoals Semrush en Ahrefs kunnen hier uitkomst voor bieden. Deze laten het zoekvolume in een bepaalde land zien. Maar ook de zoekwoordplanner van Google is een goede tool om te gebruiken.

De kosten van adverteren in Google

Het goede nieuws is dat je de kosten van het adverteren op Google zelf kunt bepalen. Google Ads maakt namelijk gebruik van een veilingsysteem. Hierbij kun je zelf een maximaal budget per dag instellen waar Google niet overheen mag gaan. Je betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. 

Wanneer je budget op is zal jouw advertentie die dag niet meer worden vertoond en begin je de volgende dag opnieuw. Wanneer je merkt dat jouw budget vaak al voor het einde van de dag op is, kun je overwegen om het budget te vergroten of ervoor kiezen om de advertentie maar op bepaalde tijden te laten zien. 

Zoekmachine adverteren uitbesteden

Zoekmachine adverteren is een tijdrovend proces dat lastig kan zijn wanneer je er niet veel kennis over hebt. Natuurlijk kun je er zelf mee aan de slag gaan, maar net als het uitbesteden van SEO, kun je ook beslissen om zoekmachine adverteren uit te besteden. Experts hebben vaak jarenlange ervaring en specialisten in huis. Hierdoor weet jij zeker dat jouw budget optimaal besteed zal worden waardoor je op den duur geld zal besparen. 

Zoekmachine marketing uitbesteden bij Webiteers

Het uitbesteden van zoekmachine adverteren in Google bespaart zowel tijd als geld. Daarnaast kunnen experts ervoor zorgen dat jouw budget optimaal wordt gebruikt en jouw bedrijf dus de beste resultaten behaalt. 

Wil jij ook graag het beste uit jouw online advertenties halen? Wij kijken graag met je mee om te ontdekken hoe we het meeste uit jouw Google advertenties kunnen halen.

Neem gerust contact met ons op. Wij kijken uit om samen te werken aan jouw online succes!

Laten we samenwerken! ⟶