Content distributie: verspreid content op een effectieve manier

Laatste update op 7 september 2019, Gepubliceerd op 14 januari 2019 DOOR Sem Poell

Content distributie is noodzakelijk om de naamsbekendheid en aanwezigheid onder je doelgroep te vergroten.

Het creëren van content is een belangrijk onderdeel binnen de inbound marketing methodiek, echter door het verspreiden van deze content zorg je voor de positionering van je bedrijf. Voor content distributie worden er 4 verschillende hoofdkanalen benoemd, beter bekend als het PESO-model. Bestaande uit:

  • Paid media
  • Earned media
  • Shared media
  • Owned media

Content distributie PESO-Model

Om content succesvol te verspreiden is het nodig een combinatie van deze kanalen te hanteren. Elk kanaal versterkt het ander, om op deze manier het bereik van je content te optimaliseren.

Heb je hulp nodig bij het creëren van content? Download dan nu het e-book: de basis voor content creatie.

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Content distributie via paid media

Om de content distributie te versnellen, kan er gebruik gemaakt worden van betaalde media. Betaalde media wordt vandaag de dag veel gebruikt voor het verspreiden van content.

Door continue aanpassingen van algoritmes van zoekmachines en sociale media worden bedrijven gedwongen tot betaalde content distributie, om zo een optimaal bereik te creëren.

Betaalde media zorgt voor een gegarandeerde plaatsing op een bepaald kanaal en stimuleert tevens de earned en shared media. Een ander bijkomend voordeel van betaalde media is dat de content distributie zeer goed gericht kan worden op je doelgroep.

Voorbeelden: zoekwoord- en displayadvertenties, gepromote sociale media berichten en betaalde content van influencers.

Content distributie via earned media

Onder earned media valt alles dat wordt opgepikt door een derde partij en door hen wordt gepubliceerd. Hiervoor wordt niet betaald. Het zorgt voor een verdere distributie van je content en zorgt daarnaast voor meer geloofwaardigheid van je content. Het is een goede manier om je bericht te versterken.

Enige invloed is uit te oefenen door je content aan te prijzen bij een derde partij, zoals bij een journalist in de vorm van een persbericht. Verder is er weinig controle over de berichtgeving rondom je content.

Voorbeelden: persberichten, reviews en blogs.

"Volgens Nielsen, heeft 92% van de consumenten meer vertrouwen in earned media dan een andere vorm van adverteren."

Content distributie via shared media

Shared media hangt sterk samen met earned media en legt vooral de nadruk op de sociale media kanalen. Het omvat alles dat gratis gedeeld is op sociale media en andere netwerken.

De content distibutie via shared media wordt versneld door toegevoegde waarde te bieden in je content. Het publiceren van relevante content voor je doelgroep vergroot namelijk de kans dat je content gedeeld wordt. Denk daarnaast na over verschillende soorten content.

Net als bij earned media is er bij shared media een beperkte mogelijkheid om de berichtgeving omtrent je content te controleren, echter kan in combinatie met paid media enige richting worden bepaald.

Voorbeelden: berichten op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.

Content distributie via owned media

Owned media bestaat uit kanalen die in eigen beheer zijn. Hierdoor kunnen de berichten en ervaringen rondom de content distributie naar wens worden ingericht.

Voorbeelden: blog, website, nieuwsbrief en sociale media accounts.

Content publicatie

De content moet, voordat deze verder wordt verspreid, toegankelijk zijn op een centraal platform dat in eigen beheer is, bijvoorbeeld je blog.

Bekijk ook: Je blog promoten voor meer bereik.

Nadat de distributie van je content in owned media in gang is gezet, is het tijd voor gebruik van earned en paid media om het bereik te vergroten. Leid hierbij de doelgroep telkens terug naar de publicatie van je content op je eigen kanalen.

Zorg er voor dat regelmatig nieuwe content gepubliceerd en verspreid wordt om de naamsbekendheid en aanwezigheid onder je doelgroep te vergroten.

Heb je hulp nodig bij het creëren van content? Download dan nu het e-book: de basis voor content creatie.

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

 

Onderwerp: contentmarketing, Strategie