How-to: Content kalender maken om het beste uit je content te halen

11 februari 2019 DOOR Jolyn Klein Gunnewiek

Is de content op je website verouderd en/of heb je simpelweg geen inspiratie voor nieuwe content? Geen nood! Maak jouw content kalender met onze how-to.

Wie online marketing inzet om te groeien, weet dat kwalitatieve content van belang is. Potentiële kopers doen immers steeds vaker online research gedurende het aankooptraject (buyer journey). Zij zoeken zelf naar mogelijke oplossingen via relevante content voor hun uitdagingen.

Een content kalender voorkomt dat content het ondergeschoven kindje wordt van de organisatie en brengt structuur aan in de (content gerelateerde) marketingactiviteiten.

Om een solide content kalender te creëren, geven wij antwoorden op de volgende vragen:

Je kunt gebruikmaken van onze gratis content kalender template. Is jouw content kalender up-to-date? Dan bieden wij je graag wat houvast met ons gratis e-book ‘De basis voor content creatie’

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Wat is een content kalender?

Als je aan de slag gaat met de content kalender, heb je al nagedacht over de (marketing)doelstellingen een content strategie.

De content kalender is een soort overzichtsdocument en zorgt voor consistentie in de creatie, publicatie en verspreiding van deze content. Het biedt houvast voor alle teamleden en stelt budgetten vast (voor bijvoorbeeld promotie). Daarnaast wordt de status bijgehouden.

Hoewel zo’n kalender erg handig is, kost het wel tijd om deze in elkaar te zetten. Zie het daarom als een investering. Uiteindelijk bespaar je tijd omdat de basis van de content er al staat.

Om je alvast wat werk uit handen te nemen, hebben we voor jou een gratis template voor de content kalender klaar gezet.

201902 - Webiteers - blog - Content kalender-1

Waarom een kalender onmisbaar is bij inbound marketing

Je wilt kwalitatieve content bieden op het juiste moment en de juiste plek aan de doelgroep(en) van de organisatie. Om hiervoor de juiste keuzes te maken, moet je onder andere weten in welke fase van de buyer journey de potentiële koper zich bevindt. Ook moet je nadenken over de kwaliteit van je content en wat er speelt bij de doelgroep én binnen de organisatie.

Een kalender helpt jou bij het realiseren door:

Ondersteuning te bieden bij het creatieve proces

Je hoeft immers niet meer na te denken over het doel, het onderwerp, de invalshoek, de zoekwoorden en de kanalen. Je kunt direct aan de slag met de invulling ervan.

Benodigde (content)productie inzichtelijk te maken

De kalender brengt de behoefte(s) van de doelgroep(en) in kaart. Je weet exact welke content nodig is om hen verder te helpen in de buyer journey. Daarnaast is direct inzichtelijk welke onderwerpen onderbelicht zijn en aandacht moeten krijgen.

Een relatie op te bouwen met de doelgroep

Door consistent relevante content te publiceren, gaat de potentiële klant zich aan je binden. Hij krijgt vertrouwen in jouw organisatie naarmate hij verder komt in de buyer journey. De content vergroot de kans dat hij overgaat tot aankoop.

Deadlines te bepalen en verantwoordelijken aan te wijzen

Je hebt minder stress omdat de deadline duidelijk is en alle teamleden weten wat zijn/haar taken zijn.

Mensen werken met content kalender

How-to: Een effectieve content kalender maken

Content kalenders zijn er in verschillende vormen en maten. Je kunt gebruikmaken van Excel of Spreadsheet in Google Docs, Google Calendar of tools zoals Asana waarin je direct deadlines en verantwoordelijken aan taken koppelt.

Maar in elke content kalender raden wij aan om de volgende aspecten aan bod te laten komen:

Datum

Een deadline helpt je om je werkzaamheden in te plannen en de content tijdig gereed te hebben.

Status

Is het nog een idee of een concept, is de content van feedback voorzien of is deze al definitief? De status maakt de vooruitgang inzichtelijk voor alle teamleden en stakeholders. Handig, als iemand jouw content moet controleren.

Verantwoordelijk

Houd teamleden verantwoordelijk voor hun taken. Zo blijf je transparant en kun je accuraat reageren op problemen zoals vertraging.

Onderwerp

De keuze van het onderwerp hangt af van de behoefte(n) van de doelgroep(en), waarna de fase van de buyer journey wordt bepaald.

Betreft het een blog of content voor een landingspagina? Dan speelt het online zoekgedrag van de doelgroep ook een belangrijke rol.

Doelgroep(en) en buyer persona’s

Je content stem je af op je doelgroep. Daarvoor kun je gebruikmaken van een zogeheten buyer persona.

De buyer persona is een fictief persoon die de potentiële koper representeert. Deze helpt je om de koper beter te begrijpen, bereiken én benaderen als persoon.

Buyer journey

Voor welke fase van de buyer journey is de content geschreven: awareness, consideration of decision? De fase bepaalt de invalshoek van het onderwerp.

  • Zo richt de awareness-fase zich op het definiëren van het probleem: ‘heb ik een bril nodig?’.
  • De consideration-fase biedt al mogelijke oplossingen voor het probleem: ‘bril of contactlenzen?’.
  • In de decision-fase ga je verder in op één specifieke oplossing: ‘waar je aan moet denken bij de aanschaf van een bril’.

Invalshoek

De invalshoek bakent het onderwerp af, zorgt ervoor dat je eenvoudiger informatie selecteert en brengt een lijn aan in jouw verhaal.

Doel van de content

Met de content werk je toe naar een bepaald doel. Bedenk daarom wat de lezer moet doen nadat hij de content tot zich heeft genomen. Delen via social media, een reactie achterlaten of misschien wel een e-book downloaden? Aan de hand van het doel kun je een call-to-action toevoegen aan je content.

Format en structuur

Afhankelijk van het stadium van de sales funnel, kies je het format en de structuur van de content.

Bevindt de lezer zich in de consideration-fase en wil hij contactlenzen met brillen vergelijken? Dan kun je het beste een vergelijkingsblog schrijven waarin je de voor- en nadelen van beide opties voor hem op een rij zet.

sales-funnel-b2b

Kanaal

Via verschillende kanalen kun je de content verspreiden. Deze verspreiding, ofwel content distributie, is noodzakelijk om de naamsbekendheid en aanwezigheid van de organisatie onder de doelgroep te vergroten.

201902 - Webiteers - blog - Facebookbericht

Optionele aspecten

Campagne

Valt de content onder een bepaalde campagne? Dan is dat medebepalend voor de inhoud (zoals de invalshoek en berichtgeving) van de content.

Budget

Content promoten? Maak dan gebruik van advertising via social media of Google Ads. In je content kalender noem je de hoogte van het beschikbare budget voor deze promotie.

Zoekwoorden

Zoekwoorden maken het zoekgedrag van jouw doelgroep(en) inzichtelijk. Vervolgens kun je jouw content met deze zoekwoorden optimaliseren voor zoekmachines, waardoor je wordt gevonden door potentiële klanten die actief naar jouw informatie zoeken.

Bijzonderheden

Zijn er speciale dagen in het jaar die van belang zijn voor je organisatie of staan er bijvoorbeeld feestelijkheden gepland? Benoem deze bijzonderheden in de content kalender.

Tips om het beste uit jouw kalender te halen

Tot slot delen wij 2 tips waarmee je het beste uit jouw content kalender haalt!

Werk volgens een 3-maanden-plan

Maak niet direct een content kalender voor een heel jaar, maar beperk de planning tot 3 maanden. Op die manier kun je een evaluatie-moment inplannen en bijsturen waar nodig.

Bespreek de resultaten met je teamleden en de stakeholders: wat ging er goed en wat kan beter? Op basis daarvan kun je de volgende 3 maanden invullen en werk je samen toe naar het allerbeste resultaat voor de organisatie.

En blijf flexibel

Al plan je alle content nog zo goed… Soms schiet er iets tussen. Een onverwachte gebeurtenis, zoals een nieuwsbericht, een verandering binnen je vakgebied of een opvallende trend. Door je flexibel op te stellen kun je met je content op de gebeurtenis inspelen. Op die manier blijft je organisatie relevant en on-top-of-mind.

Maak gebruik van ons gratis content kalender template om je content te stroomlijnen.

Content kalender gereed? Dan kun je aan de slag met de realisatie van de content! Als je hierbij hulp kunt gebruiken, download dan ons gratis e-book: De basis voor content creatie.

 Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Onderwerp: contentmarketing