Content optimalisatie – Verbeter bestaande content

Laatste update op 16 september 2021, Gepubliceerd op 26 augustus 2021 DOOR Sem Poell

Het is zonde om niet het maximale te halen uit je bestaande content. Met content optimalisatie is de tijd en energie die je gestoken hebt in het creëren van content niet voor niets geweest.

Om je zichtbaarheid te vergroten is het niet altijd noodzakelijk om nieuwe content te maken. Bestaande content biedt hierin vaak meer mogelijkheden dan je denkt. Het is daarom goed om content optimalisatie onderdeel uit te laten maken van je marketingstrategie.

Het vergroten van online zichtbaarheid is vaak een belangrijk doel binnen de (online) marketingstrategie. Een hogere zichtbaarheid geeft je namelijk de mogelijkheid om meer bezoekers en leads te genereren.

Bij het nastreven van deze doelstelling wordt doorgaans een contentmarketingplan opgesteld waarin een content gap wordt beschreven en nieuwe pagina’s worden voorgesteld. Bestaande content optimalisatie wordt hierbij echter vaak achterwege gelaten; nadat een blog of pagina is gecreëerd, wordt deze regelmatig aan haar lot overgelaten. Op hoop van zegen.

Content optimalisatie van bestaande pagina’s biedt vaak quick wins bij het vergroten van de zichtbaarheid. In dit blog geef ik je enkele aandachtspunten bij het verbeteren van je bestaande content.

Wil jij aan de slag met content creatie en optimalisatie? Daarvoor hebben wij een handig e-book in elkaar gezet! Download deze gratis.

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Content optimalisatie: waar moet je starten?

Bij het optimaliseren van bestaande content is het goed om te bepalen waarop je de focus wilt leggen. Wil je de zichtbaarheid van je gehele website verbeteren of van een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld omdat je een specifieke campagne gaat draaien?

Voordat je start met het optimaliseren van je bestaande content is het dus van belang om stil te staan bij onder andere de volgende vragen:

  • Helpt het optimaliseren van deze content/pagina in het behalen van de doelstelling?
  • Wat is nu het hoofd-keyword waarvoor de pagina geschreven is?
    • Is dit zoekwoord het meest geschikt?
    • Hoe is de concurrentie op dit zoekwoord?
    • Zijn er alternatieve zoekwoorden?
  • Wat zijn de huidige prestaties van de pagina?
    • Op welke zoekwoorden wordt de pagina gevonden?
    • Welke posities hebben deze zoekwoorden?
    • Wat is het zoekvolume op deze zoekwoorden?
  • Is de pagina up to date?
  • Wat is de informatiebehoefte en de bijbehorende intentie van het zoekwoord?
  • Welke eventuele content gaps moeten worden gevuld?
    • Kan ik een gat met nieuwe content op bestaande pagina’s vullen?

Door vooraf een goede contentanalyse uit te voeren krijg je inzicht in de bestaande pagina’s, zoekwoorden en gaps in combinatie met bijbehorend zoekvolume, vertoningen en verkeer.

Voor het verzamelen van deze gegevens kun je gebruik maken van Google Search Console (GSC) en een tool zoals Ahrefs of Google Keywordplanner.

content-optimalisatie-filter-gsc

Door het toepassen van filters in het prestatierapport in GSC is te zien met welke zoektermen je op de tweede pagina in de zoekmachine wordt vertoond. Dit is vaak laaghangend fruit. Met enkele kleine aanpassingen is het vaak mogelijk de stap naar de eerste pagina te maken. Wel is dit per situatie verschillend en afhankelijk van meerdere factoren, zoals de paginawaarde die voortkomt uit backlinks en de ‘keyword difficulty’.

Vragen bij content optimalisatie

Helpt het optimaliseren van deze content in het behalen van de doelstelling?

Helpt het optimaliseren van deze content in het behalen van de doelstellingen? Bijvoorbeeld meer bezoekers of meer leads. Zit er voldoende potentie in het onderwerp kijkend naar de zoekwoorden, bijbehorend zoekvolume en de mogelijkheid om in de top 10 te komen in de SERP. En wat zijn de conversiecijfers van de pagina? Worden er momenteel conversies gegenereerd met de pagina en/of heeft de pagina een ondersteunende rol? Wellicht zijn er andere pagina’s die meer kansen bieden en waaraan je je tijd beter kunt besteden.

Wat is nu het hoofd-zoekwoord waarvoor de pagina geschreven is?

Als de pagina meer potentie heeft en het optimaliseren helpt bij het behalen van de doelstelling, dan is het goed om te kijken waar de pagina nu voor geschreven is en of het hoofd-zoekwoord het meest geschikt is voor deze pagina.

Soms is het zo dat een synoniem van het woord, een alternatief of een long-tail variant van het zoekwoord interessanter is. Het is namelijk goed mogelijk dat een zoekwoord te veel concurrentie heeft en het te moeilijk is om met de huidige pagina- en/of websitewaarde een positie op pagina één te bemachtigen. Een wijziging van het hoofd-zoekwoord kan voor een positieve verschuiving van de vertoningen zorgen.

Wat zijn de huidige prestaties van de pagina?

Word je al wel gevonden op bepaalde termen? Wat is daar de prestatie van? Komt een zoekwoord vaak genoeg voor? Heeft de titel de juiste volgorde? Is er interne linking naar deze pagina?

Bij content optimalisatie moet je dus kijken naar de huidige prestaties van de pagina om te beoordelen waarin je aanpassingen moet aanbrengen.

Kijk hierbij naar de zoekwoorden waarop de pagina op dit moment al vertoningen genereert en welke posities deze zoekwoorden hebben. In combinatie met het zoekvolume op deze zoekwoorden kan worden bepaald welke zoekwoorden interessant zijn om op te optimaliseren.

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een bepaald zoekwoord niet voorkomt op de pagina, maar dat de pagina hierop wel vertoningen genereert omdat de content relevant genoeg is. Hier kan dan bijvoorbeeld worden besloten de content verder te optimaliseren door dit zoekwoord op de bestaande pagina toe te voegen.

Pagina performance

Is de pagina up to date?

Het is goed om content up to date te houden voor je resultaten in Google. Denk bijvoorbeeld aan jaartallen en bepaalde situaties in het jaar. Wanneer je een blog hebt geschreven over ‘De voordelen van marketing automation in 2021’, dan is dit blog in 2022 of 2023 niet meer heel relevant ten opzichte van concurrerende content dat wel actueel is.

Kijk daarnaast naar overige cijfers, data, et cetera in de content die door de tijd heen zijn gewijzigd.

Wat is de informatiebehoefte en de bijbehorende intentie van een zoekwoord?

Voor content optimalisatie is het vooral zaak om te kijken naar de zoekwoorden in combinatie met de zoekintenties in Google (SERP). Met name de top tien resultaten zijn interessant om eens na te gaan. Is de content op de juiste manier ingestoken.

Door naar de top 10 te kijken krijg je een goed beeld van wat de zoeker belangrijk vindt. Is het zoekwoord bijvoorbeeld relevant aan de awareness, consideration of decision fase? Bevindt de zoeker zich in de ToFU, MoFu of BoFu? Zijn ze op zoek naar visuele middelen? Willen ze een vergelijking maken et cetera?

Op basis van deze informatie moet er misschien wel een tabel, lijstje of afbeelding aan de pagina worden toegevoegd of moet de pagina meer gericht zijn op commerciële termen of vergelijkingen.

Kort gezegd: kijk goed naar wat de gebruiker wil vinden bij zijn of haar zoekterm.

Welke eventuele content gaps moeten worden gevuld?

Als er een content gap naar voren komt tijdens de analyse van de zoekwoorden (de website wordt nog niet vertoond op het zoekwoord), is het goed om te beoordelen of er al een pagina is dat relevant is aan het zoekwoord. Zo voorkom je dat je onnodig nieuwe pagina’s creëert. Bekijk of het mogelijk is dat deze bestaande pagina ook wordt vertoond op dit zoekwoord.

Een pagina wordt namelijk niet gevonden op één term, maar op meerdere omdat het een (hoofd)onderwerp behandeld. Het is dus belangrijk om te kijken naar de relevantie van de zoektermen. Voordat een nieuwe pagina gecreëerd wordt is het dus goed om te beoordelen of je een bestaande pagina niet kunt aanvullen.

Verbeter je click-to-rate (CTR) met content optimalisatie

Met verdere content optimalisatie –het aanpassen van onder andere de titel en meta-description - kun je ervoor zorgen dat er vaker naar jouw blog of pagina wordt geklikt vanuit Google. Dit is met name interessant wanneer je met jouw content op de eerste pagina van de zoekmachines staat, aangezien je op deze pagina veruit de meeste vertoningen krijgt ten opzichte van dieperliggende pagina’s.

Je kunt de click-to-rate (CTR) op verschillende manieren verbeteren, onder door:

  • Een relevante en pakkende titel te schrijven;
  • Met de meta-description nieuwsgierigheid op te wekken;
  • Gebruik te maken van relevante zoektermen in je titel en meta-description;
  • Structured data toe te voegen aan je artikel of blog. Denk bijvoorbeeld aan een FAQ. Google biedt hier een uitgebreide weergave voor waardoor je beter opvalt in de zoekresultaten;
  • Te proberen de featured snippet te bemachtigen door te kijken naar de huidige informatie die daarin wordt aangeboden en je content hierop aan te passen en waarde toe te voegen;
  • Geoptimaliseerde abeeldingen toe te voegen aan je content die relevant zijn aan de inhoud.

In een later blog zal ik uitgebreider ingaan op de on page optimalisaties om de resultaten in de zoekmachines te verbeteren.

Hulp nodig bij content optimalisatie?

Wil je zelf starten met content optimalisatie om je online vindbaarheid te verbeteren, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij staan voor je klaar om je te helpen met jouw content optimalisatie.

Meer weten? Neem contact met ons op

Onderwerp: contentmarketing