Contentmarketing is zeg maar echt ons ding

Laatste update op 26 augustus 2019, Gepubliceerd op 21 maart 2017 DOOR Michel Bonvanie

Vandaag is het Wereld Poëziedag. Poëzie is spelen met taal. Niet alleen verbaal, maar ook op papier… een manier… om je boodschap onder de aandacht te krijgen. Door woorden in een treffende volgorde aan elkaar rijgen. Online gebruiken wij het om voor onze klanten de concurrentie te ontstijgen.

Contentmarketing hoeft natuurlijk niet poëtisch te zijn. Het gaat erom dat je met de juiste content op het juiste niveau aansluiten bij jouw doelgroep. Hiermee laat je zien dat jij de expert bent en weet wat er in het hoofd van jouw doelgroep omgaat. Je creëert relevante informatie met je doelgroep als uitgangspunt. Dat vindt Google ook nog eens leuk, waardoor je meer rendement uit jouw online campagnes haalt.

Om tot goede content te komen, is het belangrijk om allereerst na te denken over je doelgroep, de boodschap en de positionering van je content. Hierbij is het belangrijk om de reis van je customer – oftewel customer journey – in acht te nemen. In welke fase van de reis bied je welke content aan? Iemand die nog in de oriënterende fase zit, probeer je niet te overtuigen van een aankoop. Je biedt wel alle informatie die het beslissingsproces makkelijker maakt: wat zijn de voordelen van jouw dienst of product, hoe werkt het en waar sta je als organisatie voor. Een customer die al in de beslissende fase zit, probeer je wel te overtuigen op basis van jouw USP’s (Unique Selling Points). Dit kan bijvoorbeeld de prijs, servicegraad of de locatie zijn.

Aan de slag met de content creatie? Daarvoor hebben wij een handig e-book in elkaar gezet! Download deze gratis.

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Contentmarketing begint bij een goede strategie

Maar hoe begin je met contentmarketing zonder het overzicht te verliezen? Daarvoor is een gedegen content strategie nodig, waarmee je doeltreffende content kunt creëren. Als wij aan de slag gaan met contentmarketing, doorlopen we de volgende stappen:

  1. Het analyseren van de huidige situatie. We kijken waar je op het moment staat door de reeds geproduceerde content in kaart te brengen.
  2. Het opstellen van doelstellingen. Op die manier produceren we doeltreffende content die ondersteunend is aan de bedrijfsdoelstellingen.
  3. Het bepalen van de doelgroep. We stellen hierbij de vragen: wie is de doelgroep, waar bevindt deze zich, welke taal spreekt de doelgroep et cetera.
  4. Het opstellen van een communicatiestrategie. De strategie bepaalt waar de content wordt geplaatst, hoe de content wordt verspreid, wie-wat-doet en wie er eindverantwoordelijk is...
  5. Het opstellen van een contentplanning/kalender. Een contentkalender waarborgt de continuïteit van je contentproductie. Je weet welke content wanneer wordt geplaatst en profiteert van een ‘houvast’.
  6. Het schrijven van zoekmachinevriendelijke webteksten. Al het bovenstaande klaarstaat, kun je aan de slag met het schrijven van zoekmachinevriendelijke webteksten, waarbij je rekening houdt met de zoekintentie van jouw potentiële websitebezoekers en customers.

Bij het optimaliseren of schrijven van content gebruiken wij onze kennis van searchmarketing. Dat betekent dat we zoekmachinevriendelijke content opleveren. We onderzoeken welke taal de doelgroep spreekt en toetsen dit aan het zoekgedrag. We baseren de content dus niet alleen op een onderbuikgevoel maar kijken naar welke woorden de doelgroep daadwerkelijk gebruikt in zijn zoektocht. We sluiten onze teksten erop aan.

Zo hielpen we Saxion door een groot aantal opleidingsteksten te optimaliseren en 24Connect - expert op gebied van (tele)communicatie voor de zakelijke markt – met het vaststellen en schrijven van de content voor de nieuwe website.

Aan de slag met de content creatie? Daarvoor hebben wij een handig e-book in elkaar gezet! Download deze gratis.

Download het e-book 'De basis voor content creatie'

Onderwerp: contentmarketing, Strategie, Tips