De impact van Artificial Intelligence (AI) op Marketing

Laatste update op 6 april 2018, Gepubliceerd op 16 maart 2018 DOOR Michel Bonvanie

Door de komst van artificial intelligence (AI) in tools worden marketing en sales-afdelingen productiever, effectiever én bespaart men op kosten. De tools ondersteunen bij de creatie van content, leadgeneratie & -opvolging en communicatie gedurende het hele proces.

Artificial Intelligence MarketingJe herkent de volgende situatie vast wel: wanneer je bij Netflix een serie hebt gekeken, worden er automatisch soortgelijke series voorgeschoteld. Die series vind je mogelijk ook interessant vanwege overeenkomsten zoals genre of acteur. Een week later ontvang je in de middag een e-mail waarin je wordt herinnerd aan deze series. De prikkels stimuleren jou om ze diezelfde avond te gaan kijken.

Artificial intelligence (AI) wordt met behulp van computersystemen en -algoritmes toegepast om menselijke problemen, oplossingen en keuzes zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. Het systeem probeert daarbij een menselijk niveau van intelligentie te evenaren, maar dan in veel kortere tijd. AI marketing biedt de mogelijkheid om activiteiten van leads en klanten te analyseren. Er wordt vervolgens predictief gehandeld en gezocht naar engagement met potentiële klanten (bijvoorbeeld met e-mails). 

Door AI ontwikkelde content

Voor de consument wordt die data-gedreven aanpak al actief gebruikt. Ook in de B2B wordt het steeds vaker toegepast. Hoewel binnen marketing veel geautomatiseerd wordt, blijven menselijke handelingen wel noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij de creatie van content. Maar ook daar zien we nu al veel ontwikkelingen om op grotere schaal (data-gedreven) content te creëren.

Een voorbeeld is de Content Strategy tool van Hubspot, die de marketeer helpt inzicht te krijgen in de belangrijkste thema’s voor de doelgroep. De te schrijven content wordt niet enkel gefocust een setje keywords, maar geschreven rondom een thema en bijhorende subthema’s. Zo wordt de creatie van content efficiënter en slimmer aangepakt.

Op grotere schaal kun je zelfs denken aan het schrijven van productbeschrijvingen met behulp van Natural Language Generation (NLG). NLG zet gestructureerde data om naar leesbare tekst met behulp van vooraf opgestelde regels en kaders. Met elementen zoals type, kleur, afmetingen, model en prijs wordt automatisch een SEO-vriendelijke omschrijving gegenereerd. Het schrijven van 10.000 unieke productomschrijvingen is ineens mogelijk met bijvoorbeeld het gebruik van Wordsmith.

Echter zijn we nog niet zo ver dat machines een inhoudelijk goed stuk tekst van duizend woorden opstelt over Enschede, waar de lezer ook nog wat aan heeft.

Effectieve lead selectie en opvolging

Bij business-to-business organisaties liggen er veel kansen zodat de sales efficiënter en effectiever leads kan selecteren en opvolgen. Met de inzet van artificial intelligence worden bijvoorbeeld belangrijke overeenkomsten tussen specifieke klant(groep)en gevonden. Aan deze overeenkomsten worden punten toegekend, om vervolgens deze overeenkomsten op de groep met leads toe te passen. Deze leads krijgen op basis van de overeenkomsten een leadscore. Deze vorm van predictive lead scoring werkt erg goed als je veel leads en een heavy sales-force hebt. Het biedt je immers dan de mogelijkheid om de beste leads als eerste op te volgen. Leads waar de beste kans van slagen ligt en de lifetime value het hoogst is.

Tijdrovend proces

Denk er eens over na om leads op schaal en gepersonaliseerd op te volgen. Alleen de selectie is al tijdrovend. Als je de leads dan ook nog eens gepersonaliseerd wilt benaderen, dan duurt het nóg langer. AI marketing stelt je in staat om jouw leads een e-mail te versturen op basis van historische interacties. Op die manier verhoog je automatisch de engagement met je merk. Waar je voorheen een mailing standaard in de ochtend verstuurde, voorspelt het systeem op basis van AI wanneer de kans het grootst is dat de ontvanger  de e-mail opent en overgaat tot (inter)actie.

Angst of adaptatie?

Het is belangrijk om te weten dat de rol van AI er niet is om taken weg te nemen, maar juist om taken die tijdrovend zijn te elimineren, automatiseren of op zijn minst te veranderen. Als marketeer of sales kunnen we ons dan weer concentreren op activiteiten die onderaan de streep het meest waardevol zijn. We moeten als organisatie dan ook niet bang zijn om de technologie te omarmen en de voordelen ervan in te zien.

De inzet van kunstmatige intelligentie is helaas niet zomaar voor elke organisatie weggelegd. Ook al wil je AI adapteren: je hebt data, tijd en resources nodig om de systemen op te zetten en continue te sturen en zelflerend te maken.

Denk er eens na over welke taken binnen je organisatie veel tijd kosten én datagedreven zijn. Wellicht liggen er binnen jouw organisatie ook kansen om de sales en marketingactiviteiten te stroomlijnen met de inzet van AI systemen en tools.

Download het e-book "De vier stappen van inbound marketing"

Onderwerp: inbound marketing strategie, inbound marketing