Google introduceert Demografisch targeten voor AdWords search campagnes

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 19 september 2016 DOOR Michel Bonvanie

Google AdWords bood al verschillende mogelijkheden om advertenties af te stemmen op een specifieke doelgroep met zoektermen en geografische kenmerken. Vanaf deze week is het ook mogelijk om advertenties te richten op een tweetal belangrijke demografische kenmerken: leeftijd en geslacht. Voor display advertenties bestond deze mogelijkheid al.

Target AdWordscampagnes niet alleen op voor de hand liggende doelgroepen

Waarschijnlijk weet je al veel over het profiel van jouw klant, maar sluit niet gelijk alle andere opties uit. Soms kan het targeten op minder voor de hand liggende doelgroepen verrassende resultaten opleveren.

Voordelen Demografisch Targeten van Advertenties

Een voorbeeld: mannen zoeken online veel minder naar bloemen dan vrouwen, maar als ze ernaar zoeken is de koopintentie hoger dan bij vrouwen. Mannen blijken bovendien meer te besteden per aankoop. Waardevolle kliks dus. Met deze wetenschap kun je nu overwegen om je budget juist specifiek op mannelijke kopers in te zetten in plaats van het te besteden aan de kliks van vrouwelijke kijkers en twijfelaars.

Ook als het gaat om bijvoorbeeld financiële dienstverlening, reizen, cosmetica en kleding verschillen de behoeften van consumenten sterk per leeftijd en geslacht. De mogelijkheid om advertenties hier nu specifieker op te richten, biedt kansen om veel gerichter met het budget om te gaan. Daarnaast vergaar je waardevolle informatie over je doelgroep die je zowel online als offline kan inzetten om een betere aansluiting bij jouw doelgroep te vinden.

Test verschillende advertenties en advertentiegroepen

Zowel mannen als vrouwen zoeken op jeans. Echter verwachten zij allebei iets anders. Door een advertentiegroep te maken voor mannen en een voor vrouwen verlaag je het aantal irrelevante kliks en verhoog je het aantal conversies. Voor homogene diensten en producten kun je dit ook doen, maar dan speel je met de content om te kijken welke informatie en tone-of-voice het beste aanslaat bij welke groep. Test verschillende advertenties en advertentiegroepen en optimaliseer net zo lang totdat je de meest effectieve campagnes draait.

Google start deze week met Demografisch targeten voor AdWords search campagnes

Google startte deze week met de uitrol van deze optie. De optie is niet per direct binnen alle campagnes, maar verschijnt een dezer dagen vanzelf in Google Adwords. Je vindt de optie om op demografische kenmerken te targeten onder het kopje Doelgroepen. Naast de genoemde categorien is er ook een ‘onbekende’-groep. Hier schaart Google de gebruikers onder waarvan zij het geslacht of de leeftijd niet kent. Sluit ook deze groep niet direct uit omdat het kan zijn dat Google een groot deel van je doelgroep (nog) niet in beeld heeft. Je verliest dan misschien onnodig kliks en conversies.

Onderwerp: Strategie