7 tips om een efficiënte content strategie op te zetten

Laatste update op 27 juli 2018, Gepubliceerd op 16 maart 2018 DOOR Jolyn Klein Gunnewiek

Als een organisatie zich online bevindt, dan is content noodzakelijk goed. Zoekresultaten worden geboost, de organisatie positioneert zich als een expert binnen de industrie en nieuwe bezoekers – ofwel potentiële klanten – worden aangetrokken naar de website. Een gedegen strategie en een vlekkeloze workflow liggen hieraan ten grondslag.

Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van alle Nederlandse marketeers strategisch en structureel te werk gaat. Content wordt aan de lopende band gepubliceerd – maar zonder oog voor de gekozen doelstellingen en doelgroep(en).

Het wordt tijd om structuur aan te brengen in de content marketing strategie om de resultaten te behalen die je voor ogen had.

1. Bepaal de doelstellingen

Content marketing zonder gestelde doelstellingen is als autorijden zonder eindbestemming: er wordt wat geschreven en geplaatst, maar niemand weet waarom. Daarom is het van groot belang om de doelstellingen in kaart te brengen om te bepalen hoe content marketing bijdraagt aan het groter geheel:

  • Bedrijfsdoelstellingen: hoe draagt content marketing bij aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen?
  • Content marketing doelstellingen: wat zijn de doelen van de verschillende content marketing projecten? Denk aan het genereren van verkeer, kwalitatieve leads en meer sales.
  • Meten is weten: hoe bepaal je wanneer content succesvol is? Breng de KPI’s in kaart waarmee de resultaten worden gemeten.

Door vanuit de doelstellingen te werken en deze meetbaar te maken, worden verwachtingen met betrekking tot resultaten en deadlines eenvoudiger gedefinieerd.

2. Schrijf voor de buyer persona’s

Een buyer persona helpt het marketingteam om potentiële kopers beter te begrijpen en vormt het vertrekpunt van content marketing. De content vindt dan een goede aansluiting op de behoefte van de doelgroep. De kans dat men de content waardeert én de organisatie als betrouwbaar beschouwt, wordt vergroot en daarmee het gewenste effect bereikt.

Een buyer persona voor de content marketing wordt niet ‘even snel’ gerealiseerd. De beste persona’s zijn namelijk gebaseerd op gegevens uit de markt. Met de uitkomsten van onderzoeken, enquêtes en interviews met klanten worden één of meerdere persona’s gecreëerd. Dit hangt onder andere af van het type en de grootte van een organisatie.

Weten hoe een succesvolle buyer persona wordt gecreëerd? Download ons gratis e-book >>>

3. Analyseren van bestaande content

Is er al content online gepubliceerd? Dan is het van belang om deze te analyseren, nog vóór er nieuwe content wordt gecreëerd. Een content audit maakt inzichtelijk welke content goed presteert, welke minder en waar de zogeheten ‘content gaps’ zich bevinden. Daarop worden verbeterpunten in kaart gebracht zodat het team inhoudelijke optimalisaties kan doorvoeren. De lezer krijgt kwalitatief betere content voorgeschoteld en duplicate content wordt voorkomen. Je weet immers wat er al is geschreven.

Om een content audit goed uit te voeren, moet iemand bekwaam zijn om content op kwaliteit te beoordelen. Ook is verstand van zoekmachineoptimalisatie (SEO) een vereiste om zo de online vindbaarheid te verbeteren.

4. Werk vanuit een content kalender

Is er geen duidelijk plan? Dan kunnen projecten meer tijd kosten dan verwacht. Dit heeft gevolgen voor de vastgestelde budgetten en de continuïteit van andere campagnes. Een content kalender biedt de oplossing door te zorgen dat:

  • teamleden verantwoordelijk worden gehouden voor hun taken;
  • processen en resultaten transparant blijven;
  • managers toegang hebben tot de projecten zodat toekomstige projecten worden geoptimaliseerd;
  • men voortdurend blijft communiceren;
  • er accuraat wordt gereageerd op problemen zoals vertraging;
  • workflows worden versneld;
  • en lange e-mails en vergaderingen niet noodzakelijk zijn.

Continuïteit is een belangrijke pijler van content marketing. Een content kalender biedt houvast om deze continuïteit te waarborgen.

5. Integreer templates in de content marketing strategie

De integratie van templates biedt veel voordelen in de content marketing strategie. Documenten die het proces beschrijven (van bijvoorbeeld een blog, social media post of e-book) zorgen voor ondersteuning en consistentie in het uitdragen van de merkwaarden van een organisatie. Ook bespaar je tijd en energie omdat men niet voortdurend het wiel opnieuw moet uitvinden. De leden van het marketingteam houdt daarom meer tijd over om:

  • zich te richten op de creativiteit;
  • zich verder te ontwikkelen op strategisch niveau;
  • en in te spelen op de verkregen data en content te optimaliseren.

Raadpleeg de teamleden die zich bezighouden met content marketing voor de creatie van effectieve templates. Zij weten wat er nodig is om goede templates te realiseren en verbeteren.

Een template biedt ook houvast voor de tone-of-voice: hoe wordt de boodschap uitgedragen? Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop de lezer wordt aangesproken en welke woorden de organisatie liever wel of niet in de communicatie gebruikt naar de potentiële klant.

6. Implementeer workflows voor efficiënte processen

Een goed doordachte workflow garandeert de continuïteit van content creatie en zorgt ervoor dat er gewenste resultaten worden behaald in het afgesproken tijdsbestek. Ook wordt voorkomen dat men ‘zomaar’ begint met schrijven of overhaast content aanlevert die niet aan de gestelde eisen voldoet.

Een workflow komt als visual het beste tot zijn recht. Je maakt de verschillende stadia van content marketing direct inzichtelijk waardoor iedereen direct ziet waar hij of zij verantwoordelijk voor is.

Elk proces binnen content marketing leent zich voor een eigen workflow. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het bedenken en uitwerken van een onderwerp;
  • Het creëren van de content;
  • Het geven van feedback op de content;
  • Het verwerken van de feedback om de content te perfectioneren;
  • en het accorderen en publiceren van de content.

Workflow van een efficiënte content marketing strategie7. Verdeel de rollen

Van de productie van content tot het managen van een content marketing proces. De creatie van kwalitatieve content gaat niet over een nacht ijs: het hele marketingteam is bij het proces betrokken. Helaas zijn de ‘nieuwe’ werkzaamheden niet zomaar geïntegreerd in een bestaande werkstructuur. Niet iedereen staat te springen om blogs te schrijven, social media posts te plaatsen of voor een camera te staan om webinars te geven. Het vergt inzet, tijd en energie van het hele team voor de beste resultaten.

Maar wie-doet-wat? Breng de kwaliteiten van jouw team in kaart, bekijk welke rollen er nodig zijn en bepaal vervolgens bij wie welke rol het beste past.

Voorbeelden van rollen binnen content marketing zijn:

  • Eindredacteur: is verantwoordelijk voor de gehele operatie
  • Project manager: zorgt voor de uitvoering van de content marketing strategie
  • Content creators: creëren de content (zoals een copywriter of camjo)
  • Director of audience: is op de hoogte van de doelgroep(en)
  • ‘Channel master’: is verantwoordelijk voor de verspreiding (outreach) van de content
  • Contactpersoon: onderhoudt het content met influencers

Sommige rollen zijn combineerbaar. Zo kunnen copywriters elkaars werk nalezen in de feedbackronde en mag een eindredacteur best brainstormen over een blogonderwerp.

Content marketing binnen inbound is niet hetzelfde als copywriting. Het vergt planning, continuïteit en inzet van het hele marketingteam. Een gedegen strategie garandeert kwaliteit, zodat jouw team succesvolle content kan creëren.
 

Download het e-book: buyer persona creëren

Onderwerp: contentmarketing, Strategie