Is jouw website al mobiel-proof?

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 21 november 2016 DOOR Michel Bonvanie

Mobiele gebruikers hebben vaak een andere behoefte dan desktopgebruikers. Een mobiele gebruiker is over het algemeen meer tot actie bereid en heeft een acutere behoefte aan een antwoord op de zoekvraag. Ook is de kans groter dat een mobiele gebruiker telefonisch contact zoekt in plaats van een contactformulier invult of een email stuurt. Het klinkt en is heel logisch maar toch is niet iedereen hier zich genoeg van bewust.

De mobiele versie van je website wordt steeds belangrijker en dadelijk zelfs bepalend voor je vindbaarheid in Google. Het is daarom belangrijk om de realisatie én optimalisatie van mobiele websites niet langer uit te stellen. Als je nog geen mobiele website hebt, dan wordt het nu écht hoog tijd om in actie te komen. Heb je wel een mobiele website?

Acht tips om je website mobiel-proof te maken

  1. Breng je verschillende klanttypen in kaart en koppel hier het juiste kanaal aan
    Het is goed om je af te vragen welk type klanten je hebt en welke informatie aansluit bij deze type klanten. Analyseer je huidige online acties en/of verkopen en kijk vanuit welke verkeersbronnen welke informatie het meest wordt gelezen of welke producten het beste verkopen. Waarschijnlijk pakt een mobiele bezoeker eerder de telefoon of doet een kleinere aanschaf dan een desktop bezoeker die wellicht eerst nog overtuigd moet worden met meer informatie en reviews. Met deze wetenschap kun je zowel je mobiele- als desktopwebsite aanpassen op de vraag van de bezoeker.
  1. Pas je call-to-actions aan op de zoekers zowel de vorm (grafisch) als de inhoud
    Een mobiele zoeker wil vaak direct antwoord op zijn of haar vraag. Zorg ervoor dat dit ook terugkomt in de call-to-actions. Maak het bijvoorbeeld mogelijk om direct, met één druk op de knop, te bellen of bestellen. Omdat niemand het fijn vindt om te priegelen op een mobiel scherm, zorg je ervoor dat de actie-knoppen groot genoeg zijn om in te drukken zonder ernaast te zitten of te moeten inzoomen.
  1. Pas je content aan op de zoekers
    Pas niet alleen je call-to-actions aan op de mobiele gebruiker maar ook je inhoud (content). Gebruik korte zinnen en kom direct ter zake. Zorg voor oprolbare content met duidelijke tussenkopjes. Dat wil zeggen dat alinea’s los van elkaar voldoende informatie bieden om apart te lezen, maar samen wel een compleet verhaal vormen. De intro van je verhaal moet een krachtige samenvatting zijn zodat de snelle scanner hieraan alleen genoeg kan hebben om een antwoord op zijn of haar zoekvraag te hebben.

    Gebruik bovendien geen lettertype kleiner dan 14 pt. om te voorkomen dat zoomen of een leesbril nodig is.

  1. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid
    Snelheid is bij mobiel gebruik erg belangrijk. Google geeft aan dat 74% van de zoekers bouncet als je website er langer dan vijf seconden over doet om te laden. Snelheid is dus essentieel voor het succes van je website bij mobiele gebruikers. Om de laadtijd van je mobiele website te verlagen kun je gebruikmaken van AMP (Accelerated Mobile Pages). Hiermee zorg je ervoor dat alle niet-noodzakelijke elementen niet worden geladen op de mobiele versie van je website. De verwachting is dat Google AMP op zal nemen in haar rankingalgoritme, waardoor je ook voordelen qua vindbaarheid in Google kunt realiseren.
  1. Gebruiksvriendelijkheid
    Zorg ervoor dat je mobiele website gebruiksvriendelijk is. Denk na over hoe je het een gebruiker zo makkelijk mogelijk maakt. Voor een mobiele webshop is het misschien wel vriendelijker om niet eerst een account aan te hoeven maken voordat een aankoop kan worden gedaan. In het bestelformulier een automatische adresaanvulling gebruiken kan ook helpen. Een gebruiker hoeft dan niet per se een straatnaam in te voeren. Een integratie met mobielbankierenapps, waarbij de gebruiker in het betaalproces kan kiezen om dit vanuit een reeds geïnstalleerde app te doen, is ook een manier het bestelproces gemakkelijker te maken.
  1. Meer informatie of switchen naar de desktopversie
    Maak het makkelijk voor de bezoeker om meer informatie te vinden. Door bijvoorbeeld met duidelijke knoppen te verwijzen naar een andere pagina of de optie om eenvoudig te switchen naar de desktopversie.
  1. Pas ook je online marketingcampagnes aan
    Zorg er bijvoorbeeld voor dat je niet alleen Adwords advertenties ontwikkelt voor een desktopversie maar ook voor een mobiele versie. Heb je meerdere vestigingen? Hou hier dan rekening mee bij je geografische targeting. Zorg ervoor dat mobiele zoekers direct uitkomen bij de dichtstbijzijnde vestiging met bijbehorende adres- en contactgegevens. De kans bestaat dat een mobiele zoeker op dat moment door een winkelstraat loopt en op zoek is naar een van jouw fysieke vestigingen, waar een desktopbezoeker niet zover is en eerst meer informatie wil of een afspraak wil plannen.
  1. Optimaliseer je mobiele website voor vindbaarheid in Google
    Google zal binnen enkele maanden een nieuwe mobiele zoek-index in gebruik nemen. De belangrijkste verandering is dat Google de mobiele variant van een pagina gebruikt om te bepalen op welke zoektermen een website (zowel mobiel als desktop) vindbaar moet worden. Daardoor is het cruciaal om de mobiele website primair voor de vindbaarheid in Google te optimaliseren. Zorg ervoor dat je mobiele website goed te bereiken is voor Google. Gebruik hiervoor de Robots.txt Testing Tool.Voeg daarnaast je mobiele website toe aan de Google Search Console, waar Google je allerlei informatie geeft over jouw website.

Meer weten over het optimaliseren van je website voor mobiele gebruikers?
Bel of mail ons, wij helpen je graag verder.

 

Onderwerp: Zoekmachine optimalisatie

Gerelateerde berichten