Je blog promoten voor meer bereik

Na het schrijven van een blog wil je graag dat deze gelezen wordt door je doelgroep. Dit is namelijk niet vanzelfsprekend. Door je blog op de volgende manieren te promoten creëer je bereik en maak je jouw blog vindbaar.

Wil je meer weten over het bereiken van je doelgroep? Lees dan de complete gids over inbound marketing:

Download de complete gids over Inbound Marketing

1.     Maak gebruik van sociale media

Het gebruik van sociale media is een uitstekende manier om je blog onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Door berichten op te stellen met een link naar je blog, bied je de lezer de mogelijkheid om de rest van je blogpost te bekijken.

Enkele media om je blog te promoten zijn:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google My Business

De keuze van het medium hangt uiteraard af van waar je doelgroep zich bevindt. Een b2b-organisatie zal bijvoorbeeld eerder gebruik maken van LinkedIn dan van YouTube.

Blog promoten via Facebook

Facebook is nog altijd een van de meest gebruikte sociale media ter wereld. Het platform geeft daarom een goede mogelijkheid om het bereik van je blog te vergroten.

Sinds begin 2018 worden posts van bedrijven op Facebook minder vaak vertoond op de news feeds. Personen krijgen nu meer te zien van dat wat interessant voor ze is.

Het is dus van belang dat de promotie van je blog op Facebook je doelgroep aanspreekt.

Denk er hierbij aan dat het al een tijd niet meer mogelijk is om de titel en beschrijving van je link aan te passen in je post op Facebook. Zorg er daarom voor dat je blog een pakkende titel en beschrijving heeft dat geschikt is voor social media.

Als je liever een andere titel, beschrijving of afbeelding gebruikt op Facebook, maak dan gebruik van Facebook Open Graph. Hiermee heb je meer controle over hoe je content vertoond wordt.

blog-op-facebook

Gebruik de Facebook Sharing Debugger om te zien welke informatie wordt gebruikt op het moment dat je blog gedeeld wordt.

Promoot je blog via Twitter

Met Twitter publiceer je korte berichten (tweets) van maximaal 280 tekens. Houd je volgers op de hoogte van de publicatie van je blog door in je tweet een link naar je blog te plaatsen.

Creëer hierbij meer dan 1 tweet.

Doordat slechts een klein gedeelte van je volgers elke tweet ziet, is het aan te raden meerdere tweets op te stellen over je blog en deze op verschillende tijden te publiceren. Met behulp van marketing automation software is het mogelijk tweets in te plannen.

blog-op-twitter

Maak bij je post op Twitter ook gebruik van hashtags.

Met Twitter hashtags verbindt je posts en gesprekken rond hetzelfde onderwerp met elkaar. Op deze manier maak je het makkelijk voor personen - die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van jouw bericht –  om je blog te vinden.

Post een bericht over je blog op LinkedIn

LinkedIn is een platform dat zich richt op professionals. Via LinkedIn worden connecties onderhouden met het zakelijke netwerk.

Voor b2b-bedrijven die een blog willen promoten is LinkedIn daarom zeer geschikt.

Maak gebruik van de statusupdate van je profiel en plaats berichten in groepen waarvan je lid bent. De groepen moeten wel geïnteresseerd zijn in dezelfde informatie als het onderwerp van je blog. Kijk daarom goed welke berichten er in de groep worden gedeeld.

Plaats je blog op Google My Business

Sinds juni 2017 is Google Posts beschikbaar voor alle bedrijven. Google Posts geeft je een goede mogelijkheid om je blog te promoten.

Log in met je Google account waarmee je jouw Google My Business beheert en maak een nieuwe post aan.

post-google-my-business

Geef een korte samenvatting van het blog en laat je post opvallen door een foto toe te voegen. Voeg een call to action toe met daarachter een link naar je blog.

Door een Google Post op te stellen via je Google My Business pagina wordt deze zichtbaar voor personen die bijvoorbeeld zoeken naar jouw bedrijf.

Promoot je blogs op verschillende tijdstippen

Houd bij het promoten van je blog rekening met je doelgroep en de tijden waarop ze online actief zijn.

Bekijk regelmatig de statistieken van je bedrijfspagina, op de verschillende sociale media platformen, om te zien welk bericht in de smaak valt en op welk moment de meeste interactie plaatsvindt met je berichten.

Op Facebook kun je dit zien bij Statistieken >>  Alle berichten weergeven.

publicatie-blog-facebook

Stel meerdere berichten op en publiceer deze op verschillende tijden om een groot deel van je doelgroep te bereiken. Niet iedereen zal namelijk tegelijk online zijn. Daarnaast is er tegenwoordig een overvloed aan berichten, waardoor jouw bericht snel van de news feed verdwenen is.

Vergroot het bereik van je blog met adverteren op sociale media

Adverteren op sociale media geeft je de mogelijkheid om snel een groot bereik te creëren voor je blog. Elk platform biedt de optie om een bericht betaald onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Houdt wel rekening met verschillende budgetten. Voor LinkedIn is het minimum €10,- per dag, terwijl het minimum bij Facebook €1,- per dag is voor een betaalde promotie.

blog-promotie

Een betaalde promotie op Facebook zou ingezet kunnen worden als je ziet dat een organische post goed presteert.

2.     Promoot je blog via email

Email wordt gebruikt om bestaande relaties te onderhouden en verder uit te bouwen en is een goed medium om je blog te promoten.

Je klanten vinden het belangrijk om relevante content en waardevolle informatie te ontvangen. Houd ze om die reden op de hoogte van je nieuwe blogpost.

Verstuur bijvoorbeeld met regelmaat een email nieuwsbrief waarin je een overzicht geeft van de gepubliceerde blogs.

Plaats een link naar je blog in je email-handtekening

Een andere manier om je blog te promoten via email is door een link naar je blog toe te voegen in je email-handtekening. Op deze manier worden je contacten op je blog geattendeerd.

blog-in-handtekening

3.     Plaats je blog op andere websites

Het verspreiden van je blog hoeft niet enkel plaats te vinden via je eigen website en sociale media profielen. Ook website en profielen van derden zijn geschikt om je blog te promoten. Om dit te realiseren kun je bijvoorbeeld samenwerken aan een blog, een gastblog schrijven of meer outreach creëren.

Werk samen aan een blog

Door samen te werken aan je blog met één of meerdere partijen vergroot je het bereik van je blog.

Vermeld je co creatie-partner in je blog en in je eigen promotie op je sociale media profielen. Hiermee is de kans groot dat je blog gedeeld wordt op het blog en het sociale media profiel van deze partner.

Schrijf gastblogs op relevante websites

Neem contact op met bekende websites die relevant zijn aan het onderwerp van je blog. Door hierop een gastblog te schrijven werk je aan je naamsbekendheid en tegelijkertijd biedt het je de kans om een link naar je blog te verkrijgen. Dit laatste is niet uiteraard niet zeker en afhankelijk van de website waarop je een gastblog schrijft.

Creëer outreach voor je blog

Op het moment dat je een goed artikel hebt geschreven dat relevant is voor je doelgroep, is het van belang dat je blog je doelgroep bereikt.

Door middel van outreach zorg je ervoor dat er vanaf online kanalen van anderen links en citaties worden geplaatst naar jouw blog. Zoek hiervoor mensen die content delen over hetzelfde onderwerp als je blog en vraag of zij het interessant vinden om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe content.

Als je blog relevant en informatief genoeg is, zal je contactpersoon je content verder verspreiden.

4.     Maak je blog vindbaar

Het promoten van je blog kan actief via sociale media, email of door middel van het laten plaatsen op andere websites. Het is echter ook van belang dat je blog goed vindbaar is, zowel via de zoekmachines als voor bezoekers van je website.

Plaats gerelateerde berichten onder je blog

Op het moment dat je doelgroep een van je blogposts heeft gelezen, wil je deze verder helpen met zijn informatiebehoefte.

Het plaatsen van een overzicht van gerelateerde berichten onder of naast je blog biedt je de mogelijkheid om de lezer te voorzien van nieuwe relevante informatie.

gerelateerde-blogberichten

Je kunt er ook voor kiezen om de bezoeker een overzicht te geven van blogs die gesorteerd zijn op datum. Op deze manier worden je nieuwste geschreven blogs onder de aandacht gebracht.

Optimaliseer je blog voor de zoekmachine

Uiteraard is het van belang dat je jouw doelgroep informatie aanbiedt waarin ze op dat moment geïnteresseerd zijn. In de gehele buyer journey is deze informatiebehoefte verschillend.

Zorg er daarom voor dat je content vindbaar is op het moment dat het nodig is. Dit resulteert tevens in het vergroten van je thought leadership online; een belangrijk doel bij inbound marketing.

Door rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie is jouw blog ook vindbaar voor organisch verkeer.

> Lees ook: Wat is Google E-E-A-T precies en hoe pas je het toe in 2024?

Versnel de indexering door Google met Google Search Console

Nadat je jouw blog hebt geoptimaliseerd voor de zoekmachine moet deze geïndexeerd worden. Als je wilt dat dit snel gebeurt, is het mogelijk om binnen de Google Search Console aan te geven dat je een URL wilt indexeren. De kans is groot dat Google binnen enkele momenten je blog heeft geïndexeerd.

Binnen de oude omgeving van Google Search Console ga je naar de betreffende property en vervolgens naar Crawlen >> Fetchen als Google. Voer de URL in van je blog die je wilt promoten en kies voor ophalen en weergeven. Klik vervolgens op indexering aanvragen.

url-indexeren-gsc

Bij gebruik van de nieuw versie van Google Search Console laat je de nieuwe URL inspecteren door deze bovenin de zoekbalk te typen. Kies vervolgens voor Indexering aanvragen.

url-indexeren-gsc-nieuw

Vergeet je blogs niet onderling te linken

De interne linkstructuur is van belang bij het vindbaar maken van een pagina. Door je blogposts onderling met elkaar te linken geef je niet alleen de bezoeker de mogelijkheid verder te navigeren, maar ook de crawlers van de zoekmachines.

Door gebruik van de juiste anker-teksten en locatie van de link in de content wordt de relevantie en het onderwerp van de te volgen URL aangegeven. Het plaatsen van onderlinge links zorgt ervoor dat er linkwaarde wordt verdeeld.

Het promoten van je blog kan op veel manieren. Toch is het voor een optimaal bereik van je blog noodzakelijk om te combineren in de mogelijkheden. Door online goed vindbaar te zijn, samen te werken aan een blog en zelf actief aanwezig te zijn op sociale kanalen en email maak je de promotie van je blog tot een succes.

Wil je meer weten over het bereiken van je doelgroep? Lees dan de complete gids over inbound marketing:

Download inbound marketing gids