Kwaliteit online webwinkels verbetert niet of nauwelijks

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 10 mei 2010 DOOR Michel Bonvanie

Kwaliteit online webwinkels verbetert niet of nauwelijks

60% koopt maandelijks online een product

Van de ruim 600 ondervraagden, met name managers en professionals, blijkt ruim 6 op de 10 maandelijks een aankoop via internet te doen. Ruim één op de 10 doet dit zelfs wekelijks. Veertig procent (38% in 2008) geeft aan regelmatig tegen fouten aan te lopen, variërend van fouten bij de levering (25%) of bij de bestelling (12%). In 2008 waren deze percentages respectievelijk 22% en 11%.

Hoge verzendkosten webwinkelen nog altijd grootste ergernis

Met een groei van 4% t.o.v. 2008 staan de hoge verzendkosten met 62% nog altijd bovenaan de lijst van grootste ergernissen als het gaat om online winkelen, gevolgd door het tijdstip van leveren en het niet voorradig zijn van producten. Hoewel hierin enige verbetering is geconstateerd, blijft het statische karakter hiervan tot ergernissen leiden. Door actief in te spelen op de behoeften en wensen van de online shopper kunnen bedrijven nog veel winsten behalen.

Harry Kleiner van Ernst & Young stelt: “Er is voor online winkeliers een wereld te winnen als ze hun dienstverlening flexibeler maken. Verzendkosten zijn een punt, maar daar kun je service tegenover stellen. Bedrijven moeten beter meedenken met de ontvanger. Ze kunnen zich positief onderscheiden door maatwerk en keuzevrijheid te bieden. Bijvoorbeeld met betrekking tot het tijdstip van levering of de plaats waar de consument zijn producten wil ophalen. Wij verwachten dat de klanttevredenheid dan snel toeneemt.”

Inrichting gebruikersvriendelijke website en webshop noodzakelijk

Om als speler in de online markt van e-commerce en verkoop mee te kunnen doen om de prijzen, is het belangrijk dat een website of webshop primair ingericht en afgestemd wordt op de doelgroep. Men heeft immers niets aan duizenden bezoekers als niet één daarvan uiteindelijk iets afneemt.

Ook een gebruikersvriendelijke website of webshop?

Als u meer wilt weten over gebruikersvriendelijke websites of webshops kunt u altijd met ons contact opnemen. Wij staan u graag vrijblijvend te woord.

Onderwerp: E-Commerce

Gerelateerde berichten