Learnings van Thimon de Jong tijdens het Contentmarketing & Webredactie congres

Laatste update op 6 december 2019, Gepubliceerd op 6 december 2019 DOOR Esmée Wevers

Op 14 november 2019 vond het Congres Contentmarketing & Webredactie van Entopic plaats in de Jaarbeurs, Utrecht. Samen met collega Floor stapte ik ‘s ochtends vroeg in de trein. Na de nodige koffie waren we allebei klaar voor een dag vol nieuwe kennis, inzichten en inspiratie. En die kregen we! 

Zo veel zelfs dat ik dat niet allemaal in één blogartikel kan benoemen. Daarom heb ik voor dit blogartikel één specifieke spreker uitgekozen om de diepte mee in te gaan, namelijk het verhaal van Thimon de Jong, hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht en oprichter van Whetston strategic foresight. ‘Digitalisering & het einde van de webredacteur?’ was de titel van zijn keynote. Hierin kwamen maar liefst drie ideeën aan bod.

Ben je al toe aan de absolute next step op het gebied van contentmarketing? Dan is inbound marketing wellicht interessant voor jou. Lees meer over inbound marketing of vraag direct onze uitgebreide inbound marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

 

Lees verder onder de afbeelding.

Lift

Nieuwe ontwikkelingen introduceren

Aan het einde van de 19e eeuw waren veel grote gebouwen al voorzien van liften. Deze werden vrijwel altijd bestuurd door een liftjongen die de taak had om de lift op precies het juiste moment te stoppen. Dit kon natuurlijk veel efficiënter. Vanuit die gedachte werd begin 1900 de automatische lift uitgevonden, in beginsel de lift zoals wij die hedendaags kennen.

Toch werd deze lift niet met open armen ontvangen. Mensen kozen liever voor de trap dan voor de lift. Een lift zonder zichtbare bediening was een eng ding en niet te vertrouwen. Daarom werd de automatische lift vooralsnog niet geïntroduceerd. Pas na de Tweede Wereldoorlog kreeg de automatische lift een nieuwe kans.

Voordat de automatische lift een nieuwe kans kreeg bij het grote publiek, werd de hulp van diverse psychologen ingeschakeld. Veertig jaar geleden wilde immers niemand in de lift stappen, dus de nodige aanpassingen moesten worden gedaan om het publiek te overtuigen dat het wel degelijk veilig was. De psychologen namen een kijkje en kwamen met maar liefst zes elementen die de lift een veiliger gevoel moest geven.

Neem eens een minuut de tijd om over deze kwestie na te denken en te bedenken met welke zes oplossingen de psychologen zouden zijn gekomen.

giphy

De psychologen kwamen met de volgende zes oplossingen om de lift aantrekkelijker te maken voor het brede publiek. Hoeveel had jij er goed?

  1. Alarmknop;
  2. Mogelijkheid tot het bellen met de alarmcentrale;
  3. Een noodknop;
  4. Muziek in de lift;
  5. Spiegel;
  6. Marketing met ouderen en kinderen.

Na de aanpassingen aangeraden door de psychologen werd er een nieuwe test uitgevoerd met de automatische lift. De aanpassingen bleken effect te hebben, want het brede publiek stapte met veel minder tegenzin de lift in. De automatische lift bleek een succes en werd steeds vaker gebruikt in hoge gebouwen.

De hedendaagse lift

Tegenwoordig zijn er nog altijd nieuwe ‘liften’ te benoemen, technologische ontwikkelingen die nog niet door het grote publiek worden omarmd. Maar ook dit zal niet lang duren. Met de benodigde aanpassingen zullen deze technologieën ook vlot genoeg de kans krijgen om hun succes te laten zien.

Eén van die moderne technologieën is bijvoorbeeld Emotion A.I. Een nieuwe technologie die op basis van bepaalde punten in je gezicht kan bepalen welke emoties je ervaart. Ook kan de software bepalen of iemand eerlijk is. Emotion A.I. kan worden toegepast in bijvoorbeeld applicaties, maar ook in (comedy)theaters of zelfs in winkels.

Het bedrijf Unilever is één van de bedrijven die al gebruik maakt van Emotion A.I. Zij gebruiken de software voor sollicitatiegesprekken. Het eerste gesprek wordt niet langer op kantoor gehouden, maar gebeurd via een speciale app. Deze app trackt de emoties van de kandidaat. Komt diegene goed door de screening? Dan wordt hij alsnog uitgenodigd voor een tweede gesprek op kantoor.

Een ander voorbeeld van het gebruik van Emotion A.I. zijn de slimme schappen in de winkel. De schap trackt de emotie van de potentiële klanten kan op basis van die gegevens bijvoorbeeld de prijs aanpassen.

In Barcelona is er een comedytheater die slim gebruik maakt van Emotion A.I. Zij hebben ‘Pay per Laugh’ geïntroduceerd. De software trackt het aantal keer dat jij gelachen hebt en bepaald op basis daarvan wat jouw ticket waard was. Uiteraard zit er een maximum aan het te betalen bedrag.

Wat is jouw lift?

De geluiden rondom Emotion A.I. zijn nog erg wisselend. Net zoals bij de automatische lift in 1900 heeft deze technologie zijn voor- en tegenstanders. Ditzelfde zal gelden voor een heleboel (toekomstige) technologieën en mogelijkheden. Is het product dat jouw organisatie verkoopt mogelijk een lift voor potentiële klanten? Hoe zorg je er dan voor dat de potentiële klant vertrouwen in jouw product gaat krijgen?

filterbubbel

Filterbubbel en collectieve culturele ervaringen

Iedereen leeft in zijn eigen wereld. Je hebt je eigen interesses, sporten die je uitoefent en activiteiten die je graag doet. Dit alles vormt een bubbel om jou heen. Her en der zul zal je bubbel overeenkomen met die van een ander, daar waar jullie gedeelde interesses hebben. Maar een buitenstaander heeft compleet andere interesses en zal dus nergens overlap hebben met jouw bubbel. Dit geldt ook voor je klanten. Zij zijn op zoek naar jouw product of dienst, hebben dit nodig. Daarom zullen zij ergens overlap hebben in hun filterbubbel.

Als iedereen in zijn eigen bubbel blijft leven, zullen er geen collectieve culturele ervaringen meer plaatsvinden. Er is immers niets meer wat elkaar met een ander verbindt. Toch zullen er altijd collectieve culturele ervaringen zijn. Liedjes, gebeurtenissen, programma’s en dergelijke waar iedereen iets van weet of meekrijgt.

Denk bijvoorbeeld aan de muziekgroep ABBA. Als kind vond ik deze muziek vreselijk en vertrok ik het liefst direct naar mijn kamer wanneer mijn ouders ‘Dancing Queen’ opzetten. Inmiddels sta ik als een van de eersten op de dansvloer zodra het nummer in de kroeg wordt gedraaid. Het geeft een collectief gevoel. Nostalgie misschien zelfs.

Thimon de Jong heeft onderzocht wat hét collectieve nummer is van de laatste jaren. Hét nummer waar iedereen het dansje van kent en deze zowaar automatisch uitvoert. Kun jij raden om welk nummer het gaat?

giphy

Mix de bubbel met collectieve culturele ervaringen

Maar hoe zorg je nu voor unieke content die jouw bezoeker of potentiële klant graag zou willen ontvangen? Daar zijn volgens dit thema drie leidraden voor:

  • Ontwikkel en creëer content dat past bij de filterbubbel van jouw doelgroep;
  • Creëer collectieve culturele ervaringen bij jouw doelgroep;
  • Mix jouw content en collectieve ervaringen onderling.

Een voorbeeld van gemixte content is het nummer ‘Old Town Road’ van de rapper Lil Nas X. (Leuk feitje, dit nummer is geproduceerd door de Nederlandse producer Youngkio). In eerste instantie was er weinig interesse in dit nummer. Dit veranderde door de app TikTok in februari 2019. Het nummer was ontzettend populair op deze app en kwam binnen op de Billboard Hot 100.

Het nummer was zelfs enige tijd te vinden in de Hot Country Songs hitlijst. Echter heeft hij hier maar een week ingestaan, doordat hij gediskwalificeerd was. Het nummer zou te weinig country bevatten. Countryster Billy Ray Cyrus hoorde van dit voorval en nam contact op met rapper Lil Nas X. Samen brachten ze een remix uit van het nummer.

Vervolgens hoorde de Amerikaanse DJ Diplo ook van dit voorval waarom hij wederom besloot een remix te maken van de versie met Billy Ray Cyrus. Een onverwachte, maar succesvolle mix van drie compleet verschillende filterbubbels.

 

Het einde van de webredacteur

Met het oog op alle nieuwe technologieën zullen in de toekomst uiteraard ook de nodige banen en beroepen verdwijnen. Daar zullen een aantal andere weer door ontstaan. Maar hoe zit dat met de webredacteur? Betekent dit het einde voor het digitale tijdperk en zal alles worden geautomatiseerd?

Het antwoord op die vraag te beantwoorden aan de hand van een praktijkvoorbeeld:

Neem de McDonalds. Vrijwel ieder restaurant is voorzien van elektronische systemen die de orders afnemen. Het is niet meer nodig om bij de kassa in de rij te staan om je bestelling te plaatsen. De kans is groot dat langzaam maar zeker de bestellingen door een robot gebracht zullen worden, friet en burgers automatisch worden gebakken en er dus geen personeel meer nodig is.

Aan de andere kant heb je een luxer restaurant, gespecialiseerd in speciaalbiertjes. De serveerster weet over ieder biertje een aantal leuke feitjes te vertellen en komt zelfs even bij jou en je gezelschap aan tafel zitten om jullie van extra informatie te voorzien. Het is een heuse beleving die niet vervangen kan worden door robots en technologieën.

Voor de webredacteur geldt: wees de dame die een echte beleving weet te verkopen. Verhoog de klanttevredenheid door jouw expertise. Val op tussen de rest door écht goed te zijn in wat je doet en dit over te dragen. Wees de expert en draag dit uit.

Wees de expert op het gebied van inbound marketing met onze gratis én uitgebreide inbound marketing gids. Vraag hem gratis aan!

Vraag nu direct de complete inbound marketing gids aan

Onderwerp: inbound marketing