Meer links = beter! …Of toch niet altijd?

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 7 maart 2014 DOOR Michel Bonvanie

Met dit bericht willen we enkele sluipende problemen belichtten. Het is onze intentie om duidelijkheid te geven over enkele thema’s rond linkbuilding en om aan te geven wat een duurzame SEO strategie is. Het is goed mogelijk dat u na het lezen van dit bericht uw huidige SEO inspanningen onder de loep neemt. Het is immers nooit verkeerd om kritisch te zijn.

Vindbaarheid door linkkwaliteit

De vindbaarheid van een website hangt van verscheidene factoren af. Eén daarvan is het aantal links verwijzend naar een website. Maar, de ene link is natuurlijk de andere niet. Naast dat het verschilt per link, verschilt het ook per zoekmachine. Google heeft diverse criteria opgesteld hoe waardevol een link is. Onder andere Moz.com heeft een intern onderzoek geweid aan het opsporen van alleranking-factoren. Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat bij het wegen van link-kwaliteit er rekening wordt gehouden met onder andere het domein vanwaar de link verwijst. Zo is een link vanaf een betrouwbare en relevante website waardevoller dan wanneer deze als reactie onder een irrelevante blogpost staat vermeld.

Wat is link-kwaliteit

Een link richting een website kan op verschillende manieren ontstaan. Grofweg de grootste twee zijn: op een natuurlijke manier waarbij webmasters besluiten een link te plaatsen omdat het relevant is of op een minder natuurlijke manier doordat bedrijven vragen (regelmatig bedelen) om links of regelmatig betalen voor links (paid links) of zelfs allerlei vage (vaak Indiase) partijen inhuren om geautomatiseerd honderden en soms duizenden links te plaatsen. Hoewel het in beide gevallen gaat om links, is er voor Google natuurlijk een duidelijk patroon zichtbaar. Bij een natuurlijke manier verschilt de doelpagina, linkomschrijving en anchortekst per link. Vanzelfsprekend kunnen er meerdere links zijn met exact dezelfde tekst, maar dit valt nog wel onder een drempelwaarde waardoor het als een gezonde mix van links wordt gezien. Als organisaties op een structurele en systematische manier links verwerven door een verzoek neer te leggen met een exacte link en anchor omschrijving, kan dit in zekere zin een onbalans opleveren. Wanneer het leeuwendeel van de links bestaat uit exact dezelfde anchors en tekst, kan Google concluderen dat de website zich niet aan de richtlijnen houdt en dit uiteindelijk rechtzetten door middel van een penalty of afwaardering van de onnatuurlijke links. Dit gebeurt zowel algoritmisch als handmatig.

Hoe ontstaat dit probleem?

Een organisatie kan er voor kiezen om het een website technisch of inhoudelijk te verbeteren en hiermee beter aansluiten op de behoefte van de bezoeker. Maar, kan ook een binnendoor weg nemen door massa's irrelevante en kwalitatief slechte links aan te leveren. En hier komen de startpagina-achtige pagina’s of (eigen opgezette) link-netwerken om de hoek kijken. Doordat een organisatie veelvuldig links nastreeft met een identieke anchortekst word dit gedrag zichtbaar op Googles radar. Gedrag waar Google met o.a. de reeks Penguin updates een einde aan wil maken. Dit kan er dan ook voor zorgen dat de opgebouwde resultaten abrupt dalen, zowel in de volledige breedte of alleen voor de woorden die als anchor-tekst te vaak zijn herhaald.

Het is voor iedere webmaster/verantwoordelijke voor de website, zaak om te verifiëren of de links vanuit een zuivere bron komen en om de balans hierin te bewaken. Volgens Google bestaat er dan ook een evenwicht in natuurlijke en perfect kloppende anchorteksten.  Hieronder een kort voorbeeld om deze problematiek te illustreren.

Praktijkvoorbeeld 1: niet legitieme links

Bedrijf A houdt zich bezig met de verkoop van bankstellen. Bedrijf B adviseert in dit voorbeeld over belangrijke keywords. Belangrijk in de zin van relevantie en zoekvolume. Al snel wordt duidelijk dat bijvoorbeeld “bankstel aanbieding” een significant volume oplevert. In een situatie zonder tussenkomst van bedrijf B, zal de anchortekst in alle gevallen verschillen en merendeel de bedrijfsnaam zijn. Bijvoorbeeld "Bankstel Enschede" of "Bankstel tweezits", maar vaker nog gewoon de bedrijfsnaam of URL van de organisatie. Echter, waneer de anchorteksten worden gereguleerd door bedrijf B ontstaat er een patroon. Veel van de anchorteksten bevat de exacte woorden "bankstel aanbieding". Iets wat je gunstig zou noemen voor de positionering op die term in zoekmachines, maar wat feitelijk tegen het beleid van Google ingaat.

Beperkt het probleem zich tot startpagina’s en aanverwante pagina’s?

Nee. Hoewel dit voorbeeld het meest sprekend en herkenbaar is bij startpagina's, wordt het ook veelvuldig ingezet bij bijvoorbeeld guest blogging. Opnieuw proberen bedrijven links met een perfect passende anchor te scoren door er relatief weinig moeite in te steken. Guest blogging is in het kort: jij schrijft een bericht op andermans blog of iemand anders schrijft iets op jouw blog, waar in beide gevallen een link in de tekst zit verweven. Een ander voorbeeld is een vorm van artikel-marketing: één bericht schrijven en dit veelvuldig publiceren op pers- en artikel-websites in een soms lichtelijk aangepaste vorm. Vaak voldoende aangepast om nog enige kwaliteit te realiseren. Daarnaast is het ook mogelijk om een significant aantal comments te plaatsen op blogs van derden. Met hierin uiteraard een link mét perfecte anchor verstopt. Allemaal korte-termijn tactieken, bedoeld om snel posities te verwerven op belangrijke, vaak commerciële zoektermen. Niet voor niets kwam om die reden onlangs een bericht van Matt Cutts naar buiten om een einde te maken aan dit gedrag.

Vanzelfsprekend is dit gedrag niet zonder consequenties. Bij het waarderen van een website wordt net zoals bij het startpagina-voorbeeld het aantal links in acht genomen, maar óók het domein vanwaar de links verwijzen. Een website ondervind dan ook flinke consequenties als blijkt dat het gros van de verwijzende pagina's van lage kwaliteit en betrouwbaarheid zijn en Google deze afwaardeert. In meerdere video's maakt Matt Cutts duidelijk dat Google in toenemende mate gaat kijken naar kwaliteitseisen en het nastreven hiervan door organisaties.

Praktijkvoorbeeld 2: penalty en lage kwaliteit links

Naar de website van bedrijf A verwijzen 1000 links. 500 organisch ontstaan en 500 door slechte linkbuilding. Hoewel de 500 organische vanzelfsprekend van grote meerwaarde zijn voor de vindbaarheid in zoekmachines, wordt dit deels teniet gedaan door de 500 slechts links die geen meerwaarde leveren en zelfs kunnen zorgen voor waardevermindering van de gehele website van bedrijf A. Het resultaat is dan ook dat de website op termijn minder goed vindbaar wordt.

Onze visie

Het verkrijgen van meer links is niet onbelangrijk. Zorgen voor meer links naar een website resulteert nu eenmaal in een betere vindbaarheid voor organisaties. Maar dat is pas een stap verderop in het traject. Veel organisaties moeten eerst leren om de taal van hun doelgroep te spreken. Wij zijn zij? Welke woorden gebruiken zij wanneer zij op zoek zijn naar de diensten of producten van een organisatie? Door de structuur en inhoud (content) van een website daarop aan te passen wordt vrijwel altijd een flinke slag in de vindbaarheid van websites gemaakt. Meer bezoek en vooral, meer relevant bezoek. Eenmaal op de website aangekomen moeten de bezoekers daarnaast een optimale gebruikservaring genieten. Dat wil zeggen dat ze eenvoudig vinden wat ze zoeken, op de juiste momenten de juiste prikkels ervaren en zonder obstakels converteren. Pas als je weet welke zoektermen dan tot conversie (en omzet) leiden is het zaak om daarop de positie(s) te blijven verbeteren. En dan komt 'linkbuilding' om de hoek kijken, wat gelukkig tegenwoordig steeds vaker 'content-marketing' wordt genoemd. Want dat is wat we graag zien: dat organisaties content produceren dat van toegevoegde waarde is voor hun doelgroep. Onderzoeken, whitepapers, innovaties; content dat de moeite waard is om te lezen en te delen.

Uiteindelijk is het onmogelijk om top-posities te garanderen, ook al lukt het vaak om met onreglementaire tactieken snel hoge posities te realiseren. Organisaties kunnen simpelweg geen gegarandeerde posities (of een gegarandeerd aantal links) geven. Eventueel behaalde resultaten zijn vaak maar voor korte termijn, waardoor de continuïteit van een bedrijf in het geding kan komen. Bij het vermelden van voorgaande claims moeten daarom eigenlijk alle alarmbellen al afgaan.

Ook meer weten over zoekmachinemarketing?
Mocht je na lezen afvragen hoe het gesteld is met jouw links, neem dan even contact met ons op. Ook voor andere vragen kun je natuurlijk altijd een belletje plegen!

Onderwerp: Tips, Zoekmachine optimalisatie