Atomic content, search console messages en Instagram likes – Monthly Grow Digital

Laatste update op 20 december 2019, Gepubliceerd op 20 december 2019 DOOR Esmée Wevers

De digitale wereld staat niet stil. Sterker nog, de ontwikkelingen gaan vaak zo snel, dat het amper bij te houden is. Het is niet meer dan logisch dat je bepaalde trends over het hoofd hebt gezien. Gelukkig hoef je nu niet langer zelf op zoek te gaan naar de nieuwste trends en ontwikkelen op het gebied van content marketing, SEO en social.

Samen met mijn collega’s Sem en Floor schrijf ik iedere maand een update met de belangrijkste ontwikkelingen. Ontwikkelingen waar jij als online marketeer, ondernemer of geïnteresseerde direct op in kunt spelen met jouw organisatie.

In deze eerste editie van de Monthly Grow Digital staan we stil bij de volgende onderwerpen:

  • Content marketing
    • Opkomende marketingvormen als: atomic content, micromomenten en videofragmenten
    • Segmentatie op basis van data
    • Marketing automation
  • SEO
    • Search Console messages
    • BERT en op gebruikers gefocuste optimalisaties
    • Opmerkingen van Google
  • Social
    • Onzichtbare Instagram likes
    • Concurrentie voor TikTok
    • Opkomst voor micro- en nano influencers

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.Aanmelden nieuwsbrief

Lees verder onder de afbeelding.

Growth plan

Content marketing

Opkomende marketingvormen als: atomic content, micromomenten en videofragmenten

Content marketing is de laatste jaren al veel meer geworden dan puur het plaatsen van blogs. Als je het goed wilt doen, dan zit er een strategie achter. Het liefst eentje die samenwerkt met SEO en social en alle andere aspecten van inbound marketing. Langzaam maar zeker poppen er andere vormen van content op die als basis voor flexibele, responsieve communicatie dienen. Deze vormen van content sluiten beter aan bij de voorkeuren van klanten op alle digitale kanalen.

  • Atomic content: Grote kans dat ‘atomic content’ een nieuw begrip voor je is. Deze vorm van content bestaat uit data-gedreven contentbouwstenen. Denk bijvoorbeeld aan tekst en afbeeldingen. Samen zorgen deze bouwstenen voor een geavanceerde personalisatie. De verschillende bouwstenen kunnen dynamisch worden gecombineerd en gepersonaliseerd als gerichte reactie op de actuele behoefte van jouw websitebezoeker.
    E-mailmarketing is een goed voorbeeld van een manier om atomic content in te zetten. Hierbij kan uitvoerige klantinformatie de targetting sterk verbeteren, doordat je de juiste contentbouwstenen met elkaar kunt combineren.

  • Micromomenten: Veel bezoekers en klanten verwachten een korte interactie met een organisatie op het moment dat zij een apparaat gebruiken. Digitale apparaten en kanalen maakt het voor (potentiële) klanten gemakkelijker om producten te onderzoeken en te kopen. Hier is echter wel een voorwaarde aan verbonden: Ze moeten meteen antwoorden krijgen op hun vragen. Denk hierbij aan het vinden van productinformatie, locatie gebaseerde informatie over producten of winkels in de buurt, taakgerichte informatie, ondersteuning en verschillende manieren om aankopen te doen.
    Aan content marketeers de taak om compacte, doeltreffende berichten op te stellen die goed getimed zijn en waar de koper direct iets mee kan.

  • Videofragmenten: Vooralsnog worden videofragmenten vaak gebruikt om korte productdemo’s, interessante interviews of een kijkje in het bedrijf te delen. Deze focus gaat zich langzaam maar zeker verplaatsen. Deze trend geldt niet alleen voor content marketing, maar ook op het gebied van SEO, SERP’s en social heeft het zeker effect. Het is van belang om hoogwaardige korte video’s mee te nemen in de complete marketing strategie. Gepersonaliseerde videoberichten van hoge kwaliteit kosten minder tijd en geld dan een e-mail of telefoontje.
Bron: Emerce

Segmentatie op basis van data

Tot op heden creëren we vooral content op basis van onze buyer persona’s. Een fictief persoon die centraal staat voor de doelgroep van de organisatie. Het creëren van deze buyer persona’s kost veel tijd en als je het goed wilt doen, ga je echt in gesprek met de beoogde doelgroep. In de praktijk gebeurt dit vaak niet.

De focus zal langzaam maar zeker van buyer persona’s verplaatsen naar data. Dit zegt niet dat de buyer persona in zijn geheel zal gaan verdwijnen. Een persona zal het beeld compleet maken. Met behulp van data kan wel een optimale gebruikerservaring in de gehele customer journey worden gecreëerd. Deze data verzamel je uit alle mogelijke kanalen. Dus niet alleen via jouw website, maar ook de social kanalen die je gebruikt. De geworven data kun je vervolgens gaan personaliseren op segmentniveau.

Dit kost veel minder tijd dan je zou verwachten, gezien de meeste software dit werk voor je doet. De verschillende segmenten worden bepaald aan de hand van artificial intelligence en machine learning. Vervolgens kun je verschillende ‘experiences’ testen op succes.

Enkele tools die je kunt gebruiken voor segmentatie op basis van data zijn: Adobe Target, Evergage, Optimizely, Unless en Klue. In sommige marketing automation pakketten zijn ook personalisatiesoftware aanwezig, echter is dit niet altijd het geval.

Marketing automation

Marketing automation timmert al een aantal jaren flink aan de weg. In 2019 had ruim de helft van de organisaties een vorm van marketing automation. De meeste marketeers zijn ondertussen begonnen met het creëren van een platform en het inrichten van de eerste workflows. De eerste gesegmenteerde campagnes zijn verstuurt en misschien al wel geoptimaliseerd.

Marketing automation wordt de komende periode een stuk serieuzer. Marketeers zullen de ROI moeten aantonen en het automation platform zal geïntegreerd moeten worden bij de rest van de technologie die een organisatie gebruikt. De volgende ontwikkelingen zullen we steeds meer terug gaan zien op het gebied van marketing automation:

  • Attributie meten. Het wordt steeds belangrijker om bij ieder onderdeel van de customer journey te meten wat de impact is. Hiervoor kun je gebruik maken van een attributiemodel. Een aantal marketing automation software biedt je al inzicht in de single-point en multi-touch attributie. Ook heb je direct real-time inzicht in de fnnel en hoeveel iedere touchpoint bijdraagt aan de gehele pipeline.
  • CRM-integratie. Een koppeling tussen het CRM en marketing automation is noodzakelijk om een volledig sluitend beeld te krijgen van de ROI. Het simpelweg heen en weer sturen van een aantal velden en gegevens voldoet niet meer.
  • Personalisatie. Een goede marketing automation software biedt je de mogelijkheid om op basis van profielen in de database te personaliseren. Dit geldt niet alleen voor de e-mails die worden verstuurd, maar ook voor specifieke teksten op de website.

SEO

Search Console messages

Google Search Console verzendt meer dan miljoenen berichten per maand. Over het algemeen laten deze berichten ons weten wanneer onze website een nieuwe bug of issue heeft, of wanneer er updates en kansen klaarstaan om jouw aanwezigheid binnen Google te vergroten.

Deze berichten kunnen veel efficiënter worden ingezet, vond Google. Daarom zijn ze op zoek gegaan naar mogelijkheden om Search Console messages meer integraal in te zetten. Sinds begin deze maand zijn de berichten snel en gemakkelijk beschikbaar via een toegankelijk paneel. Deze kun je vinden door op het ‘bel pictogram’ boven aan elke pagina binnen Search Console te klikken. Het belangrijkste verschil met de oude interface is dat je nu overal in de software toegang hebt tot de berichten en je daar de rapporten niet meer voor hoeft te verlaten.

Daarnaast zijn de berichten die je kunt ontvangen van Google Search Console gecategoriseerd. Door de diverse nieuwe labels is het gemakkelijker om berichten over een specifiek probleem terug te vinden.

bert

BERT en op gebruikers gefocuste optimalisaties

Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens. Elke dag willen we nieuwe dingen weten en leren. Over het algemeen kunnen we al vrij goed achterhalen op welke zoektermen iemand zoekt. Toch komt het nog vaak voor dat bepaalde woorden niet worden herkent of gekoppeld aan zoekresultaten.

Het is Google’s hoofdzaak om te begrijpen waar de bezoeker naar zoekt, ongeacht of de ingevulde woorden in de zoekmachine goed zijn gespeld of exact benoemen waar het om gaat. In de afgelopen jaren heeft Google het begrijpen van menselijke taal steeds verder geoptimaliseerd. Onlangs heeft op dit gebied weer een nieuwe update plaatsgevonden.

In het afgelopen jaar is BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) geïntroduceerd. Deze nieuwe technologie is het resultaat van een Google-onderzoek naar transformatoren: modellen die woorden verwerken in relatie tot alle andere woorden in één zin. Eerder was dit één voor één in de juiste volgorde.

BERT modellen kunnen de volledige context van een woord in overweging nemen door te kijken naar de woorden die ervoor of erna komen. Dit is vooral nuttig voor het begrijpen van de bedoeling achter zoekopdrachten.

Opmerkingen van Google

Naast BERT zijn er nog een tweetal andere opmerkingen geweest van Google die het benoemen waard zijn:

  • Negeren van linkjes op bepaalde websites. Google negeert een groot aantal van de linkjes op website die spammerig overkomen. Kortgezegd zegt Google: ‘We negeren links van sites waar het onwaarschijnlijk is dat links natuurlijk zijn’.
  • Het type pagina is ‘anders’ belangrijk dan de kwaliteit van de pagina. Hierbij gaat het om het wél of niet indexeerbaar maken van een type pagina en content. De uiteindelijke boodschap is dat zolang een type format (meer) waarde biedt voor de gebruiker (dan een ander type format) bijvoorbeeld geluidsfragment en uitgeschreven blog/transscript het geïndexeerd zou moeten worden.

Social

Onzichtbare Instagram likes

In de afgelopen periode is Instagram begonnen met het verbergen van likes op een post. Het enige wat je nog kunt zien is wie de post geliked heeft op het moment dat je dit aanklikt. Je ziet geen aantallen meer, behalve als het gaat om een post van jezelf. Het verbergen van likes is bij een selectief groepje mensen doorgevoerd als test.

Veel mensen verwachten dat dit een zet is om bedrijven van sociale media te weren en de reguliere advertenties te laten gebruiken in plaats van influencers. De verwachting is dat meerdere platformen het voorbeeld van Instagram zullen volgen.

Concurrentie voor TikTok

Zoals al eerder in dit blog genoemd, blijft video ontzettend belangrijk. Dit geldt ook voor social, kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van TikTok. De nadruk zal blijven liggen op kortere video’s en stories.

Het komende jaar wilt Facebook concurreren met TikTok door Lasso op de markt te brengen. Ook Vine gaat zich in deze branche mengen met de komst van Byte.

Opkomst voor micro- en nano influencers

Er zal meer gebruik worden gemaakt van micro en nano influencers in plaats van grote namen. Dit hangt samen met de authenticiteit die bedrijven opzoeken in hun social strategie.

Daarnaast zijn influencers het laatste jaar in slecht daglicht gezet omdat veel mensen niet meer wisten wat echt en wat gesponsord was. Hier zal meer openheid over (moeten) komen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Onderwerp: Monthly Grow Digital