Helpen in plaats van Hypen, Google Search Update en uitkomsten uit het Social Media onderzoek

Laatste update op 24 februari 2020, Gepubliceerd op 20 februari 2020 DOOR Esmée Wevers

Benieuwd wat er de afgelopen maand is gebeurd op het gebied van contentmarketing, SEO en social? De marketeers van Webiteers hebben de belangrijkste updates voor jou op een rij gezet. Ontdek de belangrijkste uitkomsten uit het Nationale Social Media onderzoek en ga vandaag nog aan de slag met de Google Search Update.

Ook in februari heeft de online wereld niet stilgezeten. Met name Google heeft een aantal interessante updates in het leven geroepen die de wereld van de marketeer zullen veranderen. Ook op het gebied van contentmarketing en social zijn de nodige updates geweest.

In deze Monthly Grow Digital februari editie staan we stil bij de volgende onderwerpen:

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Lees verder onder de afbeelding.

Monthly grow Februari

Content marketing

Groeien met data

Het beter inzetten van data en daardoor relevanter zijn in de customer journey, twee taken waar de marketeer zich de komende jaren mee bezig gaat houden. Dit gaat hand in hand, want door beter gebruik te maken van data kun je relevanter communiceren in de customer journey van de doelgroep.

Het verzamelen van data, waar moet je beginnen? Ieder bedrijf heeft toegang tot data. Ieder bedrijf maakt alledaagse processen mee, zoals het plaatsen en verzenden van een bestelling. Dat betekent dat de uitdaging niet langer ligt in het verzamelen van data, maar in het vinden van waarde in deze data.

Content marketing die volledig wordt aangedreven door data wordt ook wel data driven content marketing genoemd. De doelgroep klikt een blogartikel of website eenvoudig en genadeloos weg wanneer deze niet voldoet aan de verwachtingen. Door de juiste data te gebruiken, kunnen content marketeers hierop inspelen en de bezoeker langer vasthouden. Bij data driven content marketing draait het om het creëren van content met behulp van data én het zichtbaar maken van deze data.

Verspreiding van contentvormen

Als we praten over inbound marketing, dan hebben we het ook al gauw over het schrijven van blogs. Het schrijven van blogs is dan ook van essentieel belang voor een goede content marketing strategie. Wist je dat het schrijven van SEO artikelen het volgende kan opleveren:

  • 55% meer bezoekers op de website;
  • 67% van de B2B bedrijven die bloggen, genereren meer leads per maand dan bedrijven die dat niet doen;
  • 43% van de bloggende bedrijven hebben via hun blog nieuwe klanten geworven;
  • 434% meer pagina’s in Google;
  • 97% meer inbound links.

Echter zijn er veel meer mogelijkheden dan puur het schrijven en publiceren van blogs. De komende tijd zal de focus gaan liggen op het hergebruiken van blogs. Ben je al bekend met de zogenaamde ‘20/80’ regeling? Dit houdt in dat je 20% van de tijd bezig bent met het creëren van content en 80% van de tijd met het promoten. Dat betekent dat je jouw blog ook op andere manieren zult moeten vertellen. [MB2] Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het creëren van een video waarin je jouw blog toelicht;
  • Het voorlezen van jouw blog in een podcast;
  • Het organiseren van een webinar;
  • De informatie van je blog weergeven in een infographic;
  • Je blog ‘versnipperen’ en delen via social media.

content verspreiden

Helpen in plaats van hypen

Veel (content) marketeers voelen de druk om mee te gaan met de laatste hypes. Zo worden er TikTok accounts in het leven geroepen en wordt er gezocht naar de beste influencer voor het merk. We proberen zo veel mogelijk op te vallen door mee te doen met de hypes en de leukste speeltjes te gebruiken. Maar wat als een potentiële klant zich meldt met een probleem of vraagstuk?

Content marketeers zijn in staat om de mooiste verhalen te vertellen, campagnes te maken en te ondersteunen met betaald bereik. Wanneer de focus verplaatst naar het meedoen met de hypes, zijn de marketeers niet meer daar waar ze nodig zijn. De content marketeer moet weer saai durven zijn, durven antwoord te geven op de vragen van de potentiële klant.

Dit betekent niet direct dat je moet stoppen met influencermarketing en je TikTok account moet verwijderen. Dit betekent dat je naast de hypes ook bij het oude vertrouwde moet blijven. Wees nuttig voor de ander. Voeg iets toe.

Ga intern op onderzoek uit naar de meest gestelde vragen en problemen en ga hiermee aan de slag. Ga op zoek naar de beste antwoord of oplossing voor deze vragen en problemen. Dit kan variëren van blogs tot video’s of een FAQ. Laat je creativiteit op de vrije loop en bedenk een campagne waarmee je jouw product onder de aandacht weet te brengen door te helpen.

SEO

Google February Search Update

In de afgelopen weken heeft er -naar verluidt- een grote update plaatsgevonden als het gaat om Google en de zoekalgoritmes. Echter heeft Google deze update nog niet bevestigd. Google heeft weliswaar gereageerd op de vragen, maar gaf aan altijd updates uit te voeren.

Maar wat hield deze update precies in? Dat is lastig te zeggen. Het lijkt erop dat Google een aantal updates heeft gepusht, maar deze een paar dagen later weer heeft teruggedraaid. Let wel op, dit is slechts een mogelijkheid en hoeft niet zo te zijn geweest. De verschillende grafieken van diverse websites laten zien dat ze zijn hersteld na verloop van een aantal dagen.

february search grafiek

Lokale ranking door zoekwoorden

In de afgelopen maand heeft Google zijn ‘Verbeter jouw lokale rankings – help document’ geüpdatet. Het document laat nu een voorbeeld zien van hoe zoekwoorden in jouw bedrijfsomschrijving de lokale rankings kunnen verbeteren.

Daarentegen zeggen lokale SEO-experts dat dit onjuist is en dat deze zoekwoorden geen invloed hebben op de positie binnen de zoekmachines. Aan de hand van deze opmerkingen heeft Google de regels rondom zoekwoorden weer verwijderd uit het document. Hieruit valt te concluderen dat het toevoegen van zoekwoorden in de bedrijfsomschrijving géén effect heeft op de ranking binnen de zoekmachines.

Google Partner Programma veranderingen

Google heeft de afgelopen week aangekondigd dat het partner programma gewijzigd zal worden. Het bedrijf vraagt andere vereisten van zijn partners dan voorheen. Deze wijzigingen zullen later dit jaar (juni) ingaan. Dit betekent voor een groot aantal bedrijven dat zij hun Google partnerschap zullen verliezen tenzij ze zich aanpassen aan de nieuwste eisen.

Een van de grootste aanpassingen heeft te maken met het aantal certificaten binnen de organisatie. Minimaal 50% van de werknemers zullen een Google certificaat moeten behalen in Search, Display, Video en Shopping.

Daarnaast zal Google gaan kijken naar de prestaties op het account. De aanbevelingen voor optimalisatiescores zullen nog volgen. De minimale Google-advertentie uitgaven zullen een verdubbeling doormaken.

Social

Op het gebied van social media staan wij deze maand stil bij de uitkomsten van het Nationale Social Media Onderzoek 2020. In de volgende alinea’s zullen wij vijf uitkomsten toelichten.

Meer gebruik social media

Social media in het algemeen groeit. Dit komt voornamelijk door de groei van Instagram en YouTube. Deze twee platformen worden door aanzienlijk meer mensen gebruikt. Desondanks blijft de top 5 qua aantal gebruikers gelijk:

  • WhatsApp (12,1 miljoen)
  • Facebook (10,4 miljoen)
  • YouTube (9,1 miljoen)
  • Instagram (5,6 miljoen)
  • LinkedIn (4,7 miljoen)

Ook TikTok trekt een hoop nieuwe gebruikers aan, evenals Twitter en Snapchat.

totaal gebruik social

Gering vertrouwen zorgt niet voor afscheid

Het vertrouwen in een groot aantal social media platforms is laag. Echter zorgt dit er niet voor dat het aantal gebruikers daalt. Sterker nog, het aantal gebruikers vertoont een stijgende lijn. Opvallend is dat het Britse bedrijf Cambridge Analytica wel degelijk voor een daling in het aantal gebruikers bij Facebook en Twitter heeft gezorgd. Echter was dit tijdelijk en is er nu weer een stijgende lijn zichtbaar in het aantal gebruikers.

Er kan dus geconcludeerd worden dat het belang van vertrouwen als reden om af te haken van social media niet toe neemt.

Gemiddeld gezien maken we dagelijks 98 minuten gebruik van social media. Onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar is dit maar liefst 143 minuten per dag. Hierbij valt op dat ook mensen die zich zorgen maken over nepnieuws, privacy of doorverkoop van gegevens alsnog ruim anderhalf uur per dag aan social media besteden.

Volledig bereik WhatsApp

In de leeftijdsgroep 15 tot 65 jaar maakt meer dan 90% gebruik van WhatsApp. Daarbij zitten we gemiddeld in 7 WhatsApp groepen, alleen bij studenten ligt dit aantal aanzienlijk hoger. Dit betekent dat WhatsApp een vrijwel volledig bereik heeft bij de doelgroep 15 tot 65 jaar. Alleen als het gaat om de oudere leeftijdsgroepen kan WhatsApp nog winst behalen. WhatsApp heeft een onmisbare status behaald.

Een leuk feitje over WhatsApp: hier in Overijssel zitten mensen in de meeste groepen. In Zeeland zitten de mensen juist in de minste aantal groepen.

whatsapp groepen

Facebook groeit licht

Facebook is het afgelopen jaar zonder grote kleerscheuren uitgekomen. Dit heeft gezorgd voor een lichte groei van gebruikers. Onder de meeste leeftijdsgroepen is er sprake van een marginale groei of stabiliteit, behalve als het gaat om de jongeren van 15 tot 10 jaar. In deze doelgroep is het aantal gebruikers aanzienlijk gedaald (9%).

Wel geeft 30% van de dagelijkse Facebook gebruikers aan Facebook (veel) minder vaak te gebruiken dan voorheen.

De groei van Instagram vlakt af

Ondanks dat Instagram nog altijd nieuwe gebruikers trekt, vlakt deze groei wel af. Dit is met name bij de groep 15 tot 19 jaar het geval. Rond de leeftijd van 20 jaar ‘stappen’ de meeste gebruikers over van Instagram op Facebook.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief