Monthly Grow Juni 2020

Laatste update op 19 juni 2020, Gepubliceerd op 19 juni 2020 DOOR Esmée Wevers

Het is bijna zomer! Ondanks dat vrijwel alle plannen overhoop zijn gehaald, kunnen we alsnog genieten van de zon. Al dan niet in eigen land. Desondanks de vakantieperiode draait de online marketing gewoon door. In deze monthly grow vind je een overzicht van belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen maand op het gebied van content marketing, SEO, SEA en social.

In deze Monthly Grow Digital juni editie staan we stil bij de volgende onderwerpen:

Meer weten? Neem contact met ons op

Content marketing

Customer Infinity Model

Wil je succesvoller leren communiceren met je klanten? Het Customer Infinity Model zorgt voor goede, unieke en perfect afgestemde communicatie. Met behulp van dit model breng je alle relevante klantinzichten in kaart. Het resultaat zal ook letterlijk een kaart zijn. Een soort plattegrond die de route naar jouw succesvolle communicatie toont.Het Customer Infinity Model bestaat uit drie fasen:

  1. Insights fase: In deze fase verzamel je alle belangrijke en waardevolle klantdata.
  2. Analyse fase: Je geeft betekenis aan de gevonden data.
  3. Storyline fase: Je maakt een strategie van je data en geeft deze vorm door middel van een storyline.

Bekijk de website van de bedenkers van het Customer Infinty Model om meer te lezen.

Internetgebruik op devices

Uit het jaarlijkse onderzoek ‘What’s happening Online’ van Ruigrok blijkt dat het aantal mensen dat online gaat met hun smartphone nauwelijks meer toeneemt. Dit betekent dat het plafond van de smartphone grotendeels is bereikt. Daarentegen zien de onderzoekers wel een toename in het gebruik van internet op de televisie.

Momenteel heeft 46% van de Nederlanders een Smart TV, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de internet functies. Dit betekent dat de content op jouw website ook vaker zal worden getoond op een televisiescherm in plaats van smartphones, tablets en laptop/desktops.

Bekijk de meest complete gids over inbound marketing

SEO

Filteren van content

Filteren van content met lage kwaliteit zou de kwaliteitsscore van de website kunnen verbeteren. Google beoordeelt kwaliteit op zowel pagina- als websiteniveau. Het kan daarom nuttig zijn om te overwegen content met een lage kwaliteit een noindex te geven, te verwijderen, samen te voegen of te verversen.

Bekijk een filmpje over het filteren van content op YouTube.

 

 

Google Page Experience Update komt volgend jaar

Google heeft een nieuwe algoritme update aangekondigd. Deze update zal ergens in 2021 worden uitgevoerd, maar het is goed om hier voor de tijd alvast meer aandacht op te richten. Google gaat drie user-experience elementen toevoegen aan het ranking-algoritme, namelijk:

  • loading: largest content paint;
  • interactivity: first input delay;
  • visual stability: cumulative layout shift.

Lees alles over de komende update op Webmasters Google Blog.

Nofollow link update

Sinds maart kan Google een nofollow link zien als een hint voor crawlen en indexering, in plaats van een richtlijn. Er zijn tot nu toe nog niet echt zichtbare wijzigingen, maar hier zit een verandering in aan te komen. Google geeft aan dat ergens in de nabije toekomst een nieuwe aankondiging plaatsvindt omtrent de nofollow hint. De verwachting is dat dit een grote wijziging is, gezien het wordt aangekondigd.

Lees het hele artikel op Seroundtable.

Is Video Marketing goed voor SEO?

Video wordt steeds belangrijker. Mensen kijken meer video’s dan ooit en het is één van de belangrijkste trends in 2020. Maar hoe zit het met organisch verkeer? Kun je videomarketing gebruiken voor SEO? Hoewel er een paar verschillende factoren zijn waarmee je rekening moet houden, is het korte antwoord JA. Video is namelijk de beste manier om informatie te consumeren.

Lees het hele artikel op Distilled.

Video Marketing

SEA

Google Discovery Ads wereldwijd beschikbaar

Afgelopen week heeft Google aangekondigd dat Google Discover Advertenties nu wereldwijd beschikbaar zijn. Je kunt dus nu advertenties weergeven in de Google Discover Feed. Deze is zichtbaar in de Google Zoek app, de mobiele startpagina van Google en op andere plaatsen, zoals YouTube en Gmail.

Lees het hele artikel over Google Discovery Ads op Seroundtable.

Verfijnde zoekwoorden

Met zoekwoordplanner kun je gemakkelijk zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw product, service, website of bestemmingspagina. Bepalen waar die zoekwoordideeën in je campagnes passen, is echter een handmatig en tijdrovend proces. Om het gemakkelijker te maken zoekwoordideeën te vinden die passen bij jouw nieuwe en bestaande campagnes, kun je nu zoekwoorden verfijnen in de zoekwoordplanner.

Je vindt het hele artikel op Google Support.

Google Ads Review aanvragen

Social

Facebook chatbots

De chatbots van Facebook zullen steeds menselijker gaan worden. Deze menselijke trekjes zullen de klantbeleving moeten verbeteren.

De chatbots zullen worden getraind om een product te tonen, te vertellen waar het van gemaakt is en leren om eerdere gesprekken met dezelfde klant te herinneren. Om dit te kunnen waarborgen, maakt Facebook gebruik van zo’n 13 duizend gesprekken tussen mensen over meubels en mode. Dit zijn de categorieën waar als eerst op ingezet zal worden.

Lees meer over Facebook chatbots op Retailtrends.

YouTube bedtijd

In 2018 lanceerde YouTube al de functie ‘Neem een pauze’. Deze is nu uitgebreid met de zogenaamde bedtijd-functie. De app van YouTube stuurt de gebruiker een herinnering wanneer het tijd is om de app af te sluiten en te gaan slapen. Met deze nieuwe functie wil Google mensen helpen om hun schermtijd te beperken.

Lees alles over YouTube bedtijd op de website van Google.