Google Podcast Homepage, Inschakeling van Mobile-First indexering en Instagram in strijd tegen fake news

Laatste update op 20 maart 2020, Gepubliceerd op 20 maart 2020 DOOR Esmée Wevers

Heb jij ook altijd zoveel moeite met het vinden van de juiste podcast? Met de nieuwe Google homepage gericht op podcasts heb jij zo gevonden wat je zocht. Daarnaast is Google ook bezig met het Mobile-First principe.

Vanaf september 2020 moeten we er allemaal aan geloven. De sociale kanalen gaan de strijd aan met fake news. Zo ook Instagram. Dit en meer in onze Monthly Grow Digital.

In deze Monthly Grow Digital maart editie staan we stil bij de volgende onderwerpen:

  • Content marketing
    • Google Podcasts Homepage
    • TV content zet aan tot online surfgedrag
    • Huawei test eigen zoekmachine
  • SEO
    • Inschakeling Mobile-First Indexering
    • Corona: Betrokken bedrijven moeten nauwkeurige gegevens updaten
    • Nofollow wijziging
  • Social
    • Instagram tegen fake news
    • Pinterest Trends
    • Toekomst Facebook Messenger
    • Nieuwe vormgeving Facebook

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Content marketing

Google Podcasts Homepage

Slimme apparaten worden massaal ingekocht. Denk bijvoorbeeld aan de slimme thermostaat, de deurbel met camera zodat je op jouw smartphone kunt zien wie er voor je deur staat en natuurlijk de spraakassistenten en smart speakers zoals Google Home. Deze hype vindt wereldwijd plaats, maar zeker ook in Nederland. Volgens de Nationale Voice Monitor heeft momenteel zo’n 15% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker in huis.

Google Podcast Homepage

Het gebruik van spraak gestuurde software is echter vele malen groter. Denk bijvoorbeeld aan de voice assistent op jouw telefoon. In 2020 zal maar liefst 50% van de zoekopdrachten worden gegeven via voice search. De verwachting is dat het gebruik van voice in de komende jaren zal blijven groeien.

Deze opkomst betekent ook dat de aangeboden content op websites langzaam maar zeker zal gaan veranderen. Google heeft in 2018 al aangekondigd de ambitie te hebben het aantal podcastluisteraars wereldwijd te willen verdubbelen. Sindsdien werkt het bedrijf hard aan het verhogen van de vindbaarheid van podcasts. Relevante podcasts worden bijvoorbeeld al tussen de zoekresultaten gezet.

Podcasts in zoekmachine voorbeeld

In de afgelopen maand heeft Google een nieuwe update live gezet om podcasts nog beter vindbaar te maken. Deze update bevat een heuse homepagina voor podcasts: podcasts.google.com.

Via deze homepage kun je eenvoudig zoeken naar de podcast die voldoet aan jouw zoekopdracht. Dit kon eerder al via de reguliere zoekmachine, maar met behulp van deze homepage is het proces stukken eenvoudiger gemaakt. Daarnaast kun je, als je ingelogd bent met jouw Google account, eenvoudig tussen apparaten wisselen en verder luisteren op bijvoorbeeld je smartphone.

Podcasts vindbaar maken in Google

Als je dan een podcast hebt gemaakt, hoe zorg je er dan voor dat deze wordt gevonden binnen Google? Hiervoor gelden de volgende tips:

  • Frequent unieke en waardevolle content delen werkt. Dit kan van alles zijn waarbij je doorverwijst naar je podcast, denk aan bijvoorbeeld blogs;
  • Plaats verwijzingen (en links) vanuit een geschreven blog naar je podcast of een gerelateerde podcast aflevering;
  • Maak een transcript van je podcast. Schrijf letterlijk uit wat er is gezegd;
  • Geef je podcast een goede titel, beschrijving en tags mee op basis van zoekwoorden;
  • Upload je podcast op YouTube.

TV content zet aan tot online surfgedrag

Vaak wordt gedacht dat de TV geen toekomst meer heeft en het maken van televisiereclame weggegooid geld zal zijn. Toch is dit niet het geval. Uit onderzoek blijkt zelfs het tegenovergestelde waar te zijn. In 2019 geldt dat maar liefst 61% van de Nederlanders op internet gaat zoeken naar iets wat zij daarvoor op TV hebben gezien. In 2018 was dit nog 54% van de Nederlanders. Als iemand online een aankoop doet terwijl de persoon in kwestie ondertussen naar de TV kijkt, dan is de TV-content vaak ook de reden van deze aankoop. Maar liefst 1 op de 5 consumenten doet dit.

Een organisatie kan op dit gegeven inspelen door online content in te laten spelen op de reclame die je verspreid via TV. Doordat de bezoeker gaat zoeken naar de informatie die je op TV geeft, is de kans groot dat ze ook online bij jou terecht komen.

Huawei test eigen zoekmachine

Google krijgt er concurrentie bij. Het Chinese merk Huawei werkt al enige tijd aan het creëren van een eigen zoekmachine. In de afgelopen periode is deze zoekmachine getest in de Verenigde Arabische Emiraten.

Samen met dochteronderneming Aspiegel Limited, gevestigd in Ierland, heeft Huawei ook direct een app ontwikkeld voor Huawei Search. Het is niet duidelijk of er een bestaande zoekmachine aan de app van Huawei gekoppeld is, of dat de zoekmachine compleet nieuw is.

De zoekmachine werd als een zogenaamd APK-bestand gedeeld via het forum van Huawei. Echter werd de app ook via sociale media verspreid. Daarom is Huawei vooralsnog gestopt met het testen van Huawei Search.

Maak je gebruik van een Huawei Smartphone, dan kun je geen gebruik maken van de Google diensten. Dit is het gevolg van de Amerikaanse handelsrestricties. Het is nog niet bekend of Huawei de zoekmachine ook via het web gaat aanbieden, of slechts op de smartphones.

De app van Huawei lijkt op de zoekmachine van Google. In het overzicht vind je actuele nieuwsberichten, met daarboven een zoekbalk met shortcuts naar heet weer, sportnieuws, een rekenmachine en een functie om valuta om te rekenen. Nadat je een zoekopdracht hebt ingevuld, kun je kiezen uit alle zoekresultaten, of filteren tussen video’s, afbeeldingen en nieuws.

Mobile-first index Google

SEO

Inschakeling Mobile-First Indexering

Vanaf september 2020 zal Google alle websites overzetten naar een mobile-first indexering. Google is in de afgelopen week al begonnen met het omzetten van de sites. Echter, 70% van de websites die worden getoond via het zoeknetwerk verlopen al via een mobile-first indexering.

Dit betekent dat Google slechts 30% van de websites in de mobile-first index hoeft te plaatsen. Al zal dit theoretisch gezien wel iets meer zijn, omdat Google niet alle websites via het zoeknetwerk toont, maar die wel in de index staan.

Al met al heeft het bijna vier jaar geduurd voor Google om over te stappen van desktop-first naar mobile-first. Voor jouw website betekent dit dat Google deze eerst zal crawlen en indexeren op basis van de manier waarop een mobiele telefoon naar jouw website kijkt.

In de komende periode zal Google webmasters op de hoogte brengen van de gevonden problemen. Deze dienen voor september opgelost te zijn, zodat de site kan overschakelen naar een mobile-first index. Doe je niets, dan verschuiven de ranglijsten voor jouw website hoogstwaarschijnlijk.

Corona: Betrokken bedrijven moeten nauwkeurige gegevens updaten

Met het huidige corona virus kan het natuurlijk zijn dat jouw organisatie ook wordt getroffen. Daarom vraagt Google aan alle bedrijven om hun gegevens up te daten. Alleen op die manier kan de meest nauwkeurig informatie aangeboden worden aan (potentiële) klanten. Dit kan betekenen dat je jouw openingstijden of meer moet bijwerken.

Deze gegevens worden getoond op het bedrijfsprofiel binnen Google Zoeken en Google Maps. Google denkt dat de volgende onderdelen een update nodig kunnen hebben:

  • Openingstijden;
  • Bedrijfsomschrijving;
  • Telefoonnummer;
  • Google posts om je klant op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf.

Nofollow wijziging

Op 1 maart 2020 heeft de grote wijziging van het nofollow-linkkenmerk plaatsgevonden. Echter lijkt het erop dat deze wijziging geen zichtbaar effect zal hebben. Deze wijziging vond plaats omdat nofollow vanaf 1 maart een aanwijzing is geworden voor crawl- en indexeringsdoeleinden.

Enkelen gebruiken het nofollow-attribuut om indexering te voorkomen door te zorgen dat de pagina niet via links wordt gevonden. Na deze update heeft Google echter de mogelijkheid gekregen om het nofollow-attribuut als aanwijzing te zien in plaats van een "regel", waardoor nofollow links tóch gevolgd kunnen worden door crawlers. Met het 'risico' dat gevonden pagina's geïndexeerd worden bij het ontbreken van een noindex tag. Om te voorkomen dat een pagina geïndexeerd wordt, wordt een noindex meta-robots tag aangeraden.

Social

Instagram tegen fake news

Met de snelle groei van de sociale kanalen is ook het fenomeen ‘fake news’ in de wereld geroepen. Met name na de presidentsverkiezingen van 2016 in de Verenigde Staten zorgde voor veel ophef rondom het verspreiden en het effect van misleidende content. Het verspreiden van fake news moet gestopt worden, vindt ook Instagram.

In de afgelopen maand heeft Instagram een aantal nieuwe functies in het leven geroepen. Deze moeten het feiten-controleprogramma verbeteren. Facebook gaf in mei 2019 gebruikers in de VS al de mogelijkheid om content te markeren als ‘misleidend’ of ‘vals’. Deze functie lijkt nu op korte termijn wereldwijd uitgerold te worden voor Instagram.

Third-Party Experts helpen het platform om de verkregen data te analyseren en waar nodig waarschuwings labels toe te voegen aan content die als misleidend of vals wordt ervaren. Deze labels moeten gebruikers attenderen op het feit dat er misleidende content is geplaatst. Daarnaast dienen de labels meer uitleg te geven over de reden waarom een bepaalde post als zodanig wordt aangemerkt.

Is jouw post aangemerkt als ‘misleidend’ of ‘vals’? Dan zal deze aanzienlijk minder vaak worden getoond in het ‘Verkennen-‘ en ‘Hashtag’- onderdeel van het platform. Accounts die herhaaldelijk misleidende of valse informatie verspreiden, riskeren de kans om van Instagram verbannen te worden.

Pinterest Trends

Pinterest is een in populariteit groeiend platform. Steeds vaker kiezen organisaties ervoor om ook op Pinterest te gaan adverteren. Daarom komt het platform nu met Pinterest Trends. Met deze tool kun je de meest populaire zoekwoorden (in de VS) van het afgelopen jaar opsporen.

Pinterest Trends heeft iets weg van Google Trends en Bing’s Keyword Research Tool. De tool is bedoeld om bedrijven beter in te laten spelen op de trends binnen het platform. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk om de targeting aan te scherpen en de campagnes te verbeteren.

Het is nog niet bekend wanneer de tool ook in Europa beschikbaar zal zijn, maar dat hij eraan zit te komen is een feit!

Toekomst Facebook Messenger

Facebook is aan het doorontwikkelen van zijn app Messenger. In de afgelopen weken is er een nieuwe versie uitgebracht voor iOS. Deze vernieuwde app maakt gebruik van een nieuwe architectuur waarmee Facebook in de toekomst Messenger compatibel wil maken met Instagram en WhatsApp.

De vernieuwde Messenger voor iOS is vanaf de grond opnieuw opgebouwd. De app is slechts een kwart van de grootte van de eerdere versie. Dit zorgt voor een gehalveerde laadtijd. Daarnaast is ook de codebase van de app verkleind. In de eerdere versie bevatte deze 1,7 regels code. Dit is nu verminderd naar 360.000.

Een van de grootste veranderingen is toch wel het feit dat de contactenlijst is gestroomlijnd. Er waren veertig verschillende versies voor verschillende applicaties. Deze zijn allemaal teruggebracht naar één versie. Het uiterlijk zou grotendeels gelijk moeten zijn.

 Bron: Emerce

facebook nieuwe layout

Nieuwe vormgeving Facebook

Misschien heb jij het zelf al wel gezien, Facebook is bezig met het uitrollen van zijn nieuwe vormgeving. Maar vooralsnog kan deze vernieuwde vormgeving nog weinig waardering verwachten.

De vernieuwde vormgeving is een jaar geleden al aangekondigd door Facebook en alleen van toepassing bij de desktop versie van het platform. De nieuwe vormgeving wordt langzaam uitgerold, waardoor nog niet iedereen hem zal zien. Het lijkt erop dat bedrijvenpagina’s als eerste aan de beurt zijn.

De oude, strakke vormgeving heeft plaats moeten maken voor een minimalistisch ontwerp waarin wit overheerst. Volgens sommigen doet het denken aan het moderne Twitter. Met de update is het mogelijk om de pagina in een zogenaamde donkere modus te zetten. Daarnaast zijn ook de rode meldingen van reacties verdwenen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen content marketing, SEO en social? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief