Jouw online marketing uitbesteden of toch zelf doen? Ontdek de verschillen

Laatste update op 29 oktober 2021, Gepubliceerd op 22 oktober 2021 DOOR Floor van Dijk

Jij wilt met jouw bedrijf online vindbaar zijn en het liefst met alle relevante zoekwoorden in de top 5 staan. Je bent ervan overtuigd dat je alleen dan het maximaal mogelijke aantal nieuwe klanten aan zult trekken. Om dit te bereiken, zul je moeten investeren in jouw online marketing. Maar hoe pak je dat aan? Ga je zelf jouw online marketing doen? Of kies je er toch voor om jouw online marketing uit te besteden?

Naast dat je meer aandacht aan online marketing wilt besteden, is het ook van belang om de focus op je dagelijkse bedrijfsactiviteiten niet te verliezen. Daarom zul je een belangrijke keuze moeten maken: Online marketing zelf doen met behulp van een inhouse marketeer of het uitbesteden van jouw marketing. Of wellicht geef je de voorkeur aan een combinatie van deze twee.

In dit blog staan wij stil bij de grootste verschillen tussen de online marketing uitbesteden en je online marketing zelf doen:

Een keer vrijblijvend sparren? Adviesgesprek aanvragen

Online marketing zelf doen: de voordelen

Overweeg jij om je online marketing zelf te doen? Dan ben je verzekerd van een aantal voordelen. Zo heeft degene die de marketing gaat oppakken kennis van je organisatie en jouw product of dienstverlening. Door de marketing inhouse op te pakken, heeft de marketeer korte lijntjes met degenen die verstand hebben van het product of de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan technische informatie, nieuwe ontwikkelingen of de vraagstukken waar sales veel mee te maken heeft. 

Daarnaast is de marketeer volledig voor jouw organisatie beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen en campagnes snel kunt lanceren. De marketeer kan zijn eigen kennis en kunde toepassen op de online marketing van de organisatie. Ook dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen.

Alle voordelen in één overzicht:

De marketeer inhouse:

  • heeft kennis van de organisatie en product.
  • heeft korte lijntjes intern.
  • is fulltime beschikbaar.
  • kan snel schakelen.
  • kan zijn/haar eigen kennis en kunde direct toepassen.

Online marketing zelf doen: de valkuilen

Naast de voordelen kan het zelf willen doen van de online marketing ook een aantal nadelen of valkuilen hebben. Zo kan één persoon nooit én een goede pen hebben, analytisch sterk zijn én goed zijn met Google Ads en technisch alles kunnen implementeren. Het schaap met vijf poten bestaat simpelweg niet.

Dit betekent dat je concessies zult moeten gaan doen. Daarvoor zul je moeten bepalen wat de meest belangrijke taken zijn van de marketeer inhouse en zodoende welke kennis en kunde hij of zij zal moeten hebben. 

Wil of kun je geen concessies doen en schakel je geen externe partij in voor de overige kennis? Dan zul je merken dat het praktisch onmogelijk is om al je marketingdoelstellingen te behalen.

Daarnaast zien we vaak dat een interne marketeer ook andere taken toebedeeld krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een beurs of borrel, het regelen van klantgeschenken of het ondersteunen van de klantenservice bij bijvoorbeeld ziekte. Al deze extra taken en werkzaamheden zullen ervoor zorgen dat de focus van de marketeer zal afvlakken.

Online marketeer in dienst nemen

Als ondernemer kun je nooit de volledige focus hebben op online marketing. Je bent vaak bezig met andere zaken die van belang zijn voor jouw organisatie. Als je als ondernemer zelf je online marketing oppakt staat dit daarom vaak onderaan het prioriteitenlijstje. Wil je echt focus hebben op je online marketing? Dan is het verstandig om een online marketeer in dienst te nemen. Hij of zij kan met volledige focus aan de slag met de marketing en zodoende een marketingplan opzetten en deze uitwerken.

Waarom online marketing uitbesteden?

Ben je ervan overtuigd dat online marketing meerwaarde heeft voor jouw organisatie en heb jij je doelen voor online marketing concreet of wil je deze concreet maken? Dan kun je samen met je online marketeer de doelen en KPI’s verder uitwerken. Vervolgens kun je samen bekijken waar zijn/haar uitdagingen liggen. Kan jouw marketeer goed schrijven maar is hij/zij niet zo analytisch? Dan is dit gat op te vangen door een extern bureau in te schakelen. Bekijk samen wat er nodig is om de doelen voor online marketing te behalen en zoek die benodigde kennis bij de specialisten van een online marketing bureau.

Verschillen inhouse marketing en uitbesteden

Er zijn een aantal verschillen te benoemen tussen inhouse marketing en het uitbesteden van je online marketing:

Wanneer je een online marketing bureau inschakelt, neem je de dienst ‘online marketing’ af. Wanneer er iemand binnen dat bureau ziek is, of bepaalde kennis niet heeft, is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Het marketing bureau zal deze problemen intern oplossen en als het goed is, zul jij er niets van merken.

Tijdens een samenwerking met een online marketing bureau weet je wat je kunt verwachten. Je stelt samen met het bureau doelen en KPI’s op en een plan de campagne om deze doelen te behalen. Op deze manier wordt de samenwerking meetbaar voor resultaat. En krijg je inzichtelijk of de werkzaamheden die uitgevoerd worden bijdragen om doelen te behalen. 

Natuurlijk ga je deze doelen en KPI’s ook opstellen wanneer je een online marketeer in dienst neemt, maar zoals eerder benoemd kan één persoon nooit alle punten oppakken om de gestelde marketingdoelen te behalen.

online marketing bureau kiezen

Een ander groot verschil is dat je bij een bureau alle specialisaties binnen handbereik en dus meer kennis hebt. Een interne marketeer heeft maximaal 1 à 2 specialisaties. Daarnaast heeft de online marketeer geen sparringpartner op het gebied van marketing wanneer hij de enige marketeer binnen de organisatie is. Door naast een marketeer in dienst te nemen, ook een online marketing bureau in te schakelen, heeft jouw marketeer alsnog een sparringpartner gevonden en kunnen alle specialisaties van het online marketing gebied opgepakt worden. 

Tevens moet je rekening houden met de senioriteit van je inhouse marketeer. 

Heb je een doorgewinterde marketeer in dienst, dan heeft deze persoon misschien geen zin meer om de operationele taken op te pakken. En is een junior marketeer al in staat om de strategie en doelen te bepalen en wie gaat deze junior marketeer begeleiden?
Allemaal overwegingen om mee te nemen in je besluit. 

Bij het aannemen van een online marketeer komen andere kosten en verantwoordelijkheden kijken dan wanneer je een bureau in dienst neemt. Het werven en selecteren van een inhouse marketeer kost veel tijd en geld. Daarnaast is er op dit moment veel concurrentie als het gaat om het vinden van de juiste online marketeer voor jouw organisatie. 

Heb je uiteindelijk de perfecte marketeer gevonden, dan ben je als organisatie verantwoordelijk voor de waarborging van de dienstverlening. Je zult de persoon onder contract in loondienst moeten nemen. Dit levert vaste kosten op waar je niet zomaar van af kunt. Kan jouw organisatie dat waarborgen? En wat gebeurt er met de continuïteit van de marketing wanneer de marketeer besluit weg te gaan?

Kies je toch voor het uitbesteden van jouw online marketing in plaats van een marketeer in dienst nemen? Dan dient er vanuit de organisatie een eerste aanspreekpunt te zijn. Deze persoon zal hier tijd voor moeten reserveren om snel te kunnen schakelen.

Vergeet niet: Online marketing moet een lange termijn doelstelling zijn wanneer je hieraan begint. Continuïteit op het gebied van online marketing is de sleutel voor het behalen van resultaten.

Het juiste marketing bureau kiezen

Er zijn veel verschillende soorten online marketing bureaus. Het kiezen van de juiste is dus geen gemakkelijke opgave. Daarom is het belangrijk om inzichtelijk te maken in hoeverre online marketing kan bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. 

 

Key take away: Marketing is pionieren, uitproberen en opnieuw beginnen. Focus, budget en een goede dosis lef zijn van belang om doelstellingen te kunnen behalen. Doe je online marketing maar half, krijg je ook maar half of helemaal geen resultaat. Focus op lange termijn en werken volgens een strategisch plan helpen je om echt grote stappen te zetten. Dan genereer je meer zichtbaarheid, bezoekers, leads en uiteindelijk meer klanten.

Webiteers inschakelen als marketing bureau

Benieuwd hoe wij samen doelen en KPI’s kunnen opstellen om jouw online marketing meetbaar te maken? Of benieuwd hoe een samenwerking met ons eruit ziet? Wij staan voor je klaar om antwoord te geven op al je vragen.

Meer weten? Neem contact met ons op

Onderwerp: inbound marketing strategie, online marketing, sales