Het succesvol opzetten van een social media strategie

Laatste update op 9 april 2021, Gepubliceerd op 9 april 2021 DOOR Latisha ten Vaarwerk

Het social media gebruik zit nog altijd in een stijgende lijn en is daarom een grote bron voor ondernemers. Social media is tegenwoordig dé plek om je bedrijf te promoten en in de spotlight te zetten. Een social media strategie is dan ook erg belangrijk voor ondernemers om te hebben.

In deze blog zal ik met jullie doornemen hoe je succesvol een social media strategie opzet.

Om actief bezig te zijn met social media is het van belang om alle stappen vanaf het begin duidelijk te hebben. Ben je als bedrijf al begonnen of ga je voor het eerst kennismaken met social media? Dan is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen.

Hieronder zal ik een paar stappen uitleggen die jou kunnen helpen met het succesvol opzetten van een social media strategie voor jouw organisatie:

  1. Doelen bepalen
  2. Voor wie?
  3. Welke platformen zet ik in voor mijn bedrijf?
  4. Hoe breng ik content over?
  5. Tools
  6. Content kalender
  7. Statistieken bijhouden
  8. Reflecteren en vooruit kijken

Wil jij succesvol een social media strategie inzetten voor jouw organisatie en wil je weten hoe dat binnen je inbound marketing past? Lees dan meer over inbound marketing of vraag hieronder direct onze inbound marketing gids aan! 

Bekijk de meest complete gids over inbound marketing

Stap 1. Doelen bepalen

Wat wil je gaan bereiken met je social media strategie? Wil je meer volgers bereiken? Hoeveel dan? Of wil je juist meer bezoekers naar je website genereren door creatieve posts et cetera? Het is van belang dat je weet met welke reden je gebruik gaat maken van de verschillende social media platformen. Op die manier ben je niet met van alles tegelijkertijd bezig, maar kan je je gericht gaan focussen op hetgeen wat jij wilt dat de uitkomst wordt.

merakist-CNbRsQj8mHQ-unsplash

Stap 2: Voor wie?

Voor je een goed begin kan maken aan je social media strategie, is het belangrijk dat je weet voor wie je dit doet. Wie wil je bereiken met jouw social media kanalen? Om hier een goed inzicht in te krijgen, kan je het beste gebruik maken van buyer persona’s. Deze helpen jou met het schetsen van een klant en waar deze zich het meest zal bevinden.

Aan de hand van deze buyer persona’s zal het ook veel makkelijker zijn om je berichten op te maken, omdat je nu ongeveer weet voor wie het bestemd is.

Stap 3: Welke platformen zet ik in voor mijn bedrijf?

Zodra je je doelgroep in kaart hebt gebracht, kan je gaan bekijken welke platformen je het beste kan inzetten. Niet iedereen zal zich op hetzelfde platform bevinden. Om op de juiste manier contact te leggen met de juiste personen, moet je nadenken over hoe je dit als bedrijf gaat doen.

In bijna alle gevallen zal dat betekenen dat je andere content plaatst op Instagram dan op Facebook. Om de juiste kanalen te kiezen, kan je jezelf verschillende vragen stellen:

  • Hoe wil ik mijn doelgroep benaderen?
  • Waar is mijn doelgroep het meest actief op?
  • Is er veel verkeer op deze platformen?

Stap 4: Hoe breng ik content over?

De volgende stap is het overbrengen van content. In deze fase bedenk je wat je wilt posten, waar je berichten aan moeten voldoen, of je gebruik wilt maken van je huisstijl, hoe je dit gaat doen en wat de tone of voice wordt.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor al deze opties. Zo zou je je huisstijl kunnen verwerken in berichten door middel van een kleurenkader. Een kleurenkader om een foto zorgt er ook voor dat je bericht niet alleen een lap tekst of een foto is, maar dat het gelijk herkenbaar is. Daarnaast creëer je hiermee gelijk je eigen merkidentiteit. Je merkidentiteit is erg belangrijk, ook op social media kanalen.

Kijk bijvoorbeeld naar het Instagram account van Bol.com. Bol.com is gelijk herkenbaar. Dit komt omdat iedereen de lettertype en kleuren van hun berichten herkent. Daarnaast verwerken zij in al hun berichten een blauwe cirkel.

Bol

Stap 5: Tools

Het gebruik van social media tools is een onderdeel dat snel wordt onderschat, maar super handig is. Er zijn veel verschillende tools die je kunt gebruiken. Zo zijn er tools die je helpen bij het inplannen van berichten, maar ook tools die je helpen een bericht te creëren.

Een tool die je helpt bij het maken van een mooi en aantrekkelijk social media bericht is bijvoorbeeld de website Canva. Canva geeft je de mogelijkheid om aan de slag te gaan voor de verschillende kanalen. Zo beschikt Canva over verschillende lay-outs, die voor elk kanaal al in de juiste formaat is weergegeven. Het enige dat jij hoeft te doen is het op te vullen en er je eigen draai aan te geven.

Een ander handig social media tool is Hootsuite. Deze tool geeft je de mogelijkheid om alle social media berichten in te plannen. Op deze manier heb je er zelf bijna geen omkijk naar. Je plant de juiste post in op een gekozen datum en tijdstip en geeft aan voor welk kanaal het bedoelt is. Hootsuite doet de rest. Hootsuite zal je bericht posten op de door jou gekozen datum en tijdstip.

Stap 6: Content kalender

Het gebruik van een content kalender is erg handig. Het zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in wat je wilt posten en wanneer. Daarnaast is een content kalender ook ideaal voor bedrijven waarbij meerdere personen werken aan social media berichten.

Content kalenders zijn er op veel manieren. Zo zijn er online verschillende lay-outs beschikbaar, maar kan je ze ook zelf maken. Om ze zelf te maken zou je gebruik kunnen maken van Google Spreadsheets of van een Excel bestand. Vervolgens zorg je ervoor dat iedereen binnen het bedrijf toegang heeft, zodat iedereen op de hoogte blijft en er ook in kan werken. Het makkelijkste is om deze bijvoorbeeld in een gedeelde Google Drive te plaatsen.

Stap 7: Statistieken bijhouden

Het bijhouden van statistieken is erg belangrijk en deze stap is er niet zonder reden. Door de statistieken te bekijken, krijg je allerlei inzichten. Zo kan je inzicht krijgen op de activiteiten, de inhoud en de doelgroepen. Voor elk social media kanaal zijn er statistieken beschikbaar, wel moet je er rekening mee houden dat niet alle kanalen alle statistieken gratis weergeven.

Door inzicht te hebben over wat er gebeurt op je pagina en wie zich daarop bevinden, kan je je berichten gaan aanpassen. Je kunt inspelen op de informatie die je hebt gekregen van je statistieken. Zijn er bijvoorbeeld veel jongere mensen op je pagina, dan dat je in eerste instantie dacht? Dan zou je je berichten wellicht moeten aanpassen. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om gebruik te maken en wellicht invloed uit te oefenen aan de hand van de statistieken.

Een ander voordeel van het bijhouden van statistieken is dat je een overzicht kan creëren over hoe je bedrijfsaccount of pagina groeit, daalt of misschien wel stilstaat. Door die informatie bij te houden, kan je gelijk inspelen om een daling of het stilstaan te voorkomen. Je wilt immers beweging creëren.

image-Apr-09-2021-12-00-14-49-PM

Stap 8. Reflecteren en vooruit kijken

Je social media strategie is nooit klaar. Je hebt een goede basis gelegd, maar de resultaten geven je weer nieuwe inzichten. Hierdoor kun je reflecteren op de afgelopen periode. Heb je te weinig gepost? Of juist te veel en werd het een overkill? Heb je je gestelde doelen behaald binnen de vooraf bepaalde tijd? Waarom heb je ze niet gehaald en hoe ga je ervoor zorgen dat je in de volgende periode je doelen wel gaat halen?

Het reflecteren op je social media strategie is daarom erg belangrijk. Je creëert inzicht op wat er de afgelopen periode is gebeurd en welke doelen zijn behaald. Daarnaast kun je aan de hand van die gegevens je strategie aanpassen voor een nieuwe periode. Je weet wat er is gebeurd en wat een goede verandering zou kunnen zijn voor de toekomst, waarom zou je ermee wachten? Speel erop in!

Het reflecteren en vooruit kijken zou je op ieder gewenst moment weer kunnen doen. Zo zorg je ervoor dat je altijd weet wat er speelt en wat een goede verandering kan zijn om gemaakte misstappen te voorkomen in de toekomst.

Hulp nodig?

Nu heb ik je zojuist overspoelt met informatie over het succesvol opzetten van een social media strategie en kan ik me goed voorstellen dat het misschien te veel is. Mocht je een succesvol social media strategie willen voor jouw organisatie, dan kunnen wij je daar natuurlijk mee helpen. Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Meer weten? Neem contact met ons op

 

Onderwerp: Strategie, social media