Penguin 4.0 nu vast onderdeel van Google algoritme

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 26 september 2016 DOOR Michel Bonvanie

Het algoritme van Google is gebaseerd op meer dan tweehonderd unieke kenmerken. Deze tezamen bepalen de ranking van een website. In 2012 lanceerde Google het Penguin algoritme, naar eigen zeggen om spam tegen te gaan. Google gaf met deze update nogmaals een belangrijk signaal af: houdt je niet bezig met manipulatie van ons algoritme. Google voerde tot dusver periodiek Penguin updates door. Sinds afgelopen vrijdag is Penguin een vast en real-time onderdeel van het algoritme van Google.

Slechte backlinks slecht voor je ranking

Een van de belangrijkste gevolgen van Penguin is dat niet-relevante backlinks je positionering in de zoekmachine negatief beïnvloeden. Met Penguin berekent Google een score over de kwaliteit van jouw ‘backlink-profiel’. Heb je veel links op websites die (inhoudelijk) niets toevoegen aan het internet? Die alleen gemaakt zijn voor het plaatsen van blogs waarin links naar websites van derden worden geplaatst? Met voor jou belangrijke zoektermen als link-tekst? Dan is het mogelijk dat je een slechte score krijgt van Google, met als gevolg dat (een deel van) je website uit de top van Google verdwijnt. Als dat gebeurt is er slechts één remedie: je complete linkprofiel in kaart brengen en opschonen.

Hoe controleer je jouw websites op irrelevante backlinks?

Merk je dat je posities in Google zijn gedaald en denk je dat dit komt door ‘slechte’ linkbuilding? Dan is het eerst zaak om jouw backlinks in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. Zoals MajesticSEO, Ahrefs of Linkresearch tools. Heb je eenmaal een overzicht van alle backlinks, bekijk deze dan kritisch op relevantie. Een voorbeeld: verkoop je autoverzekeringen en heb je een link op een startpagina over speelgoedauto’s voor kinderen dan is dat voor Google al een teken aan de wand. Überhaupt moet je je afvragen of startpagina’s nog wel iets bijdragen aan het internet en de kwaliteit daarvan, zeker kijkende naar alle startpagina-klonen. Google beschouwd die over het algemeen als low-quality spam-sites. Bied je speciale autoverzekeringen voor jongeren en heb je een link op een blog voor jongeren in een artikel over waar je allemaal aan moet denken bij de aanschaf van een eerste auto dan is deze link wel relevant voor de lezer. Maar let hierbij ook wel op hoe ‘natuurlijk’ dit blog is. Zo kun je al je backlinks tegen het licht houden. Koop bijvoorbeeld geen links in blogs op websites die alleen dergelijke blogs bevat over een tal van variërende onderwerpen.

Hoe verwijder of wijs je slechte backlinks af?

Ontdek je irrelevante links dan moet je ervoor zorgen dat deze worden verwijderd. Benader de eigenaar van de website met het verzoek om de link te verwijderen. Lukt het je niet om de links te verwijderen dan kun je aan Google vragen om de links buiten beschouwing te laten, Dit doe je door de links te disavowen via Google Search Console. Hier lees je hoe je dit doet: Inkomende links afwijzen.

Meer weten over dit onderwerp of reageren?
Mail of bel ons gerust: 053 - 711 27 70.

 

 

Onderwerp: Zoekmachine optimalisatie