5 redenen waarom je Contentmarketing moet inzetten

Laatste update op 14 oktober 2019, Gepubliceerd op 29 augustus 2019 DOOR Dennis Sievers

Over contentmarketing is intussen al veel inkt gevloeid. De vraag waarom je contentmarketing zou moeten inzetten is al vaker beantwoordt. 

Volgens sommigen zou het de ideale manier zijn om de omzetcijfers de hoogte in te stuwen. Volgens anderen werkt het enkel voor organisaties die met grote budgetten strooien en de capaciteit hebben om veel en relevante content te creëren en verspreiden.

Maar hoe zit het nu echt? In dit blog geven we je vijf redenen waarom je contentmarketing zou moeten inzetten als organisatie:

Ben je al toe aan de absolute next step op het gebied van contentmarketing? Dan is inbound marketing wellicht interessant voor je. Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

Lees verder onder de afbeelding.

balpen-boek-dichtbij

Reden 1: contentmarketing is een duurzame investering

Investeren in Google Ads of advertising is zeker interessant, maar niet echt duurzaam. Is je budget op of stop je met adverteren, dan verlies je direct je zichtbaarheid en daarmee ook vaak het grootste deel van je bezoekers en leads via die kanalen. Contentmarketing is daarentegen duurzamer. Een goede landingspagina kan jarenlang de conversie verhogen en vele leads genereren. Voor een welbedachte whitepaper of e-book laten veel potentiële klanten hun contactgegevens achter. Niet omdat het moet, maar omdat het ze helpt hun klantreis te volbrengen.

Is contentmarketing dan goedkoper? Nee, niet per se. Die goede landingspagina blijft ook statisch en evolueert niet mee met jouw doelgroep, jouw onderneming en de actuele ontwikkelingen. Hierdoor wordt op lange termijn niet altijd het maximale uit contentmarketing gehaald. Het blijft met andere woorden belangrijk om pagina's regelmatig te herzien en optimaliseren. Contentmarketing is immers niet alleen content online brengen, maar het ook op lange termijn vakkundig blijven managen van je content.

Voor de lange termijn is contentmarketing wel duurzamer. Opgebouwde resultaten renderen over lange periode.

Reden 2: je bereikt heel nauwkeurig de juiste doelgroep

Bij contentmarketing is het eenvoudig om precies jouw doelgroep te bereiken. Uiteindelijk focus je je immers op potentiële klanten die zelf actief op zoek zijn naar bepaalde informatie, waardoor de waste klein is.

Reclame gebruiken we vooral om naamsbekendheid te creëren voor je merk of product en daarmee de uiteindelijke keuzes van de koper te beïnvloeden. De waste bij een reclamespotje of buitenreclame is echter andere kant vrij groot. Veel mensen luisteren of kijken ongeïnteresseerd of zappen zelfs gewoon weg, omdat ze niet tot je doelgroep behoren. Je schiet met hagel.

Contentmarketing kent daarentegen een direct doel. Je helpt potentiële klanten vooruit met het maken van keuzes precies op de momenten dat ze ermee bezig zijn. Daarmee schep je een band en creëer je vertrouwen. Je positioneert jezelf als autoriteit binnen je vakgebied en vergroot daarmee direct de kans op een conversie gedurende de klantreis.

Reden 3: contentmarketing biedt enorme vrijheid

Adverteer je in de krant? Dan krijg je vaak een maximaal aantal woorden. Ook met een affiche kan je niet zomaar doen wat je wilt en een banner op een website kent dezelfde problematiek. Bij contentmarketing heb je die beperkingen niet. Je krijgt de vrijheid om zoveel mogelijk uit te weiden als nodig is om je verhaal neer te zetten. Om de bezoeker te overtuigen klant te worden of op zijn minst contact op te nemen of op een andere manier te converteren. 

Daarbij kun je op een specifieke pagina tal van content-vormen combineren. Denk aan tekst, infographics, video en social, maar ook aan downloadable content-pieces zoals whitepapers en e-books. Alles is aanwezig om een bezoeker van A naar B te brengen zodra deze ergens de website binnenstapt.

Een goede pillar page als backbone van het onderwerp, met uitgaande links naar verdiepende content of landing pages met relevant aanbod voor de doelgroep, vergroot je zichtbaarheid in zoekmachines en je autoriteit onder je doelgroep enorm.

 

 

Reden 4: de hele organisatie wordt bij contentmarketing betrokken

Contentmarketing is bindmiddel tussen verschillende afdelingen en brengt ze dichter bij elkaar. De marketeer, copywriter of storyteller moet vrij regelmatig input vergaren van de technische afdeling, financiële dienst en in de meeste gevallen de salesafdeling. Zij hebben kennis van de klant en van de problemen die zij ervaren waardoor ze op zoek gaan naar oplossingen die je als organisatie biedt.

Dit proces biedt zeker in de B2B marketing veel bedrijven nog groeimogelijkheden. Sales en marketing zijn nog té vaak gescheiden eilanden, waarbij marketing wordt gezien als 'kostenpost' en sales als 'investering', terwijl beide onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

De term 'smarketing' komt hier ook vandaan: sales en marketing verbinden. Door sales en marketing samen te laten werken, wordt de kwaliteit van de leads steeds hoger, krijgt marketing meer grip op de content die leidt tot leads en kan de strategie daarop worden bijgesteld.

Reden 5: contentmarketing is effectief

Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat bedrijven die actief contentmarketing inzetten tot 4,5 keer meer bezoekers genereren. Daarbij is ook bepaald dat video als middel en LinkedIn als kanaal een groeiende en zeer positieve impact heeft op deze resultaten.

Contentmarketing is natuurlijk niet alleen verantwoordelijk voor alle resultaten. Betaalde advertenties, posters, banners en reclamespotjes dragen stuk voor stuk op hun eigen manier bij. Zeker bij het vergroten van de naamsbekendheid en het ondersteunen van de klantreis spelen die kanalen een belangrijke rol. Dus - natuurlijk is contentmarketing heel effectief, anders zou het geen bestaansrecht hebben.

Cruciaal is wel dat de content heel gericht wordt gecreëerd en verspreid. Elk stukje past ergens in de klantreis en de strategie bepaalt grotendeels het succes. Ga daarom niet zomaar aan de slag en lukraak blogs creëren, maar kijk waar welk vraagstuk past in de klantreis van de eindklant.

Is een goede contentmarketing strategie de b2b -oplossing bij uitstek?

Contentmarketing is een ideale tactiek om je duurzaam op een specifieke doelgroep te focussen. Als onderdeel van inbound marketing, waarin content de rode draad is, leidt contentmarketing tot langdurige resultaten op het gebied van traffic- en leadgeneratie, klantacquisitie en -engagement en het verkrijgen van concurrentievoordeel.

Zeker in combinatie met andere marketingkanalen wordt de effectiviteit van content vergroot: het werkt immers pas als het gelezen wordt. Om die reden is contentmarketing een onderdeel van de totale marketingmix. Het is geen of/of-verhaal: investeringen in contentmarketing is een goed idee, maar ook andere marketingkanalen doe je maar beter alle eer aan als je doelgroep zich daar bevindt.

Waarom Contentmarketing?

Wil je meer weten over contentmarketing? Lees dan onze blogs met tips over een effectieve contentstrategie voor je organisatie of lees ons stappenplan voor het maken van een gedegen contentmarketing plan

Ben je al toe aan de absolute next step op het gebied van contentmarketing? Dan is inbound marketing wellicht interessant voor je. Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

Onderwerp: contentmarketing