SEO YoastCon 2019: besteed aandacht aan je klanten en kwaliteit

Laatste update op 14 februari 2019, Gepubliceerd op 13 februari 2019 DOOR Sem Poell

Afgelopen week (7 en 8 februari 2019) stond de derde editie van YoastCon op het programma en ik had de eer om Webiteers te mogen vertegenwoordigen tijdens deze tweedaagse SEO conferentie.

In dit artikel behandel ik enkele sessies die ik bijgewoond heb en hoop ik je inzicht in interessante ontwikkelingen en tips te geven met betrekking tot SEO.

  1. SEO for everyone, what does that even mean?
  2. The Four Horseman of the Web Marketing Apocalypse
  3. Publishing in a fragmented world and why search is becoming ever more important
  4. What our customers learned and earned from data-driven experimentation
  5. Asimov’s 3 laws of SEO
  6. How to win SEO in complex web migrations scenarios
  7. Love your users and the rest will follow
  8. Progressive WordPress
  9. Optimize all the things
  10. Accelerate: Page Speed Optimization Tips
  11. The evolution of AI in Search

Wil je meer weten over een goede contentstrategie en inbound marketing? Wij hebben een complete gids over inbound marketing voor je klaarstaan! Download hem gratis.

Download de complete gids over Inbound Marketing

Talk 1: SEO for everyone, what does that even mean?

De opening van YoastCon 2019 werd gedaan door Joost de Valk. In zijn presentatie ging hij verder in op de missie van Yoast: ‘SEO for everyone’ en de betekenis hierachter.

De nadruk werd hierbij - en dat is ook niet gek - vooral gelegd op de Yoast SEO Plugin. Uiteraard werd er ook gekeken naar de trends die van invloed zijn op SEO de komende jaren en de ontwikkelingen van Yoast die hierop inspelen. De volgende punten werden doorlopen door Joost:

  1. Vindbaarheid
  2. Indexatie
  3. Ranking

Uiteraard zijn dit nog altijd belangrijke elementen voor succes in zoekmachines. Aankomende ontwikkelingen en updates van Yoast SEO moeten het voor de gebruikers van de Yoast SEO plugin nog makkelijker maken om websites te optimaliseren voor zoekmachines en bovenstaande punten te realiseren.

Het grootste nieuws vanuit Yoast is een directe API koppeling met Bing en (wellicht) Google. De Yoast plugin biedt nieuwe URLs straks direct aan bij deze zoekmachines op het moment dat een pagina wordt gepubliceerd. Binnen enkele seconden zal je pagina dus vindbaar en geïndexeerd moeten zijn.

Voice search en gestructureerde data

Daarnaast is het belang en de ontwikkeling van Voice Search nog eens benadrukt. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van spraakbediend zoeken, zowel op smartphones als op slimme home assistants. Dit heeft invloed op de manier waarop zoekmachines content moeten verwerken.

Om zoekmachines jouw websitecontent beter te laten begrijpen moet data gestructureerd worden. Dit aan de hand van Schema. Hoe meer data gemarkeerd wordt met Schema, hoe beter.

Voorbeeld: Gebruikers willen straks dat een recept voor Italiaanse lasagne wordt uitgesproken.

Joost geeft aan dat Yoast bezig is met een optie om gestructureerde data toe te voegen aan webpagina’s. Deze gestructureerde data zal in de vorm van JSON-LD worden toegevoegd. Op deze manier willen ze voorkomen dat er fouten ontstaan in de opmaak of code van de betreffende pagina. Yoast zal de implementatie op zich nemen, zodat de gebruiker zich er niet druk om hoeft te maken.

Grote ontwikkelingen dus binnen Yoast SEO die inspelen op belangrijke trends op SEO gebied en positief voor iedereen die gebruik maakt van de plugin.

Talk 2: The Four Horseman of the Web Marketing Apocalypse

De tweede presentatie en eerste keynote kwam van Rand Fishkin, o.a. oprichter van MOZ en schrijver van het boek dat werd uitgedeeld tijdens YoastCon; Lost and Founder: A Painfully Honest Field Guide to the Startup World.

Zijn presentatie kreeg de volgende titel mee: The Four Horseman of the Web Marketing Apocalypse. Het betrof de 4 krachten die onze werkwijze (van de afgelopen jaren) sterk veranderen, namelijk:

  1. Minder verkeer vanuit Google
  2. Dalende ROI van advertenties
  3. Sociale kanalen die uitgaand verkeer blokkeren
  4. Influencer marketing en de impact hiervan

Door bovenstaande invloeden werkt de traditionele aanpak van online marketing in 2019 niet meer. Ik zal meer uitleg geven bij de genoemde punten:

Minder organisch verkeer

Het richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume is niet goed genoeg meer, aangezien er minder verkeer komt vanuit Google. Dit komt doordat Google steeds meer vragen zelf probeert te beantwoorden. Het aantal zoekopdrachten zonder klik is de afgelopen jaren flink gestegen. Kijk dus bij zoekwoordonderzoek met name naar de organische CTR. Voorbeeld vanuit Ahrefs:

Dalende ROI advertentieplatformen

Deze daling in organisch verkeer is mede de reden dat meer bedrijven gaan adverteren. Op een mobiel apparaat zijn organische resultaten zelden nog zichtbaar. Door de stijging in adverteerders stijgen ook de advertentiekosten. Met als gevolg een lagere ROI vanuit betaald verkeer.

Geen verwijzend verkeer vanuit social

Ook het publiceren van content op social media heeft niet meer het gewenste resultaat, in vergelijking met een aantal jaren terug. Dat komt doordat social media kanalen, zoals Facebook en YouTube, willen voorkomen dat gebruikers het platform verlaten.

Het tonen van content dat relevant is voor de gebruiker ligt hiermee in lijn. Organische berichten van bedrijven worden nog zelden weergegeven op de tijdlijn van gebruikers. Voor bedrijven is daardoor het verwijzende verkeer vanuit bijvoorbeeld Facebook sterk gedaald.

Een ‘slimmigheidje’ dat YouTube bijvoorbeeld gebruikt om te voorkomen dat gebruikers de pagina verlaten is door de beschrijving onder een video af te korten zodat een genoemde link niet zichtbaar is.

Influencers hebben geen invloed

De laatste negatieve trend met betrekking tot de traditionele werkwijze is het gebruik van influencers die niet slagen in het ‘influencen’. Influencer marketing wordt gebruikt om je merk te versterken en links te vergaren.

De beoogde invloeden belanden helaas vaak niet bij je doelgroep. Influencer accounts hebben vaak vele nepvolgers en hebben niet altijd de juiste relevantie.

Rand Fishkin kwam met de “nieuwe slimme marketing” aanpak voor 2019 en verder:

  1. Leg de focus terug op je eigen website en je email: 10 nieuwe email-adressen zijn meer waard dan 10.000 nieuwe volgers.
  2. Richt je marketing op plaatsen waar je doelgroep zich al bevindt en aandacht aan besteed: vraag aan je klanten wie ze graag volgen. Maak ook gebruik van kanalen waar je concurrentie zich niet bevindt.
  3. Creëer content voor je klanten, maar creëer ook toffe content dat past bij je influencers: kijk niet alleen naar je influencers, maar ook naar de kanalen waar influencers die voor jou interessant zijn hun informatie weghalen.

Het is dus steeds meer van belang om inzicht te hebben in de buyer journey en -persona, zodat gericht content kan worden gecreëerd en daar kan worden verspreid waar het de meeste aandacht krijgt van je "echte fans".

Talk 3: Publishing in a fragmented world and why search is becoming ever more important

Wolfgang Blau kreeg de eer om de derde presentatie te geven. Allereerst kregen we uitleg over wat Condé Nast International is (een internationaal opererend bedrijf met als vlaggenschip het merk Vogue). Gevolgd door een aantal inzichten met betrekking tot de belangen van SEO op het gebied van snelle publicaties en nieuwsartikelen.

Wolfgang gaf aan dat er heuse veranderingen plaatsvinden die Condé Nast dwingen naar een andere bedrijfsvoering. Genoemde punten zijn onder andere:

  1. De totale grootte van de doelgroep veranderd (De doelgroep veranderd en overlapt elkaar in gebieden, met name in social media.)
  2. Technologie wordt universeel: bijvoorbeeld internationaal gebruik van platformen zoals Facebook en Snapchat.
  3. Verschillende behoeften van klanten. (Verschillende advertenties in verschillende landen, echter door digitalisering ook een kans voor globale klanten met globale campagnes.)
  4. Digitaal publiceren wordt bijna zo duur als drukwerk publiceren. (Gezien het grote aantal data, analytics en technologie dat nodig is.)

Twee verschillende werelden

We benaderen een wereld waarin het internet van Amerika (met Google, Apple, Facebook en Amazon) en het internet van China (met Baidu, Alibaba en Tencent) dichter bij elkaar komen. Europa zit er tussenin. Je moet zowel in China als in Amerika een sterke positionering hebben. Hiervoor moet dus gebruik gemaakt worden van veel verschillende sociale platformen.

In Azië wordt er bijvoorbeeld op een andere wijze informatie opgevraagd dan hier in Europa. Invloeden van WeChat zijn in dat continent heel groot. Het bieden van relevante informatie en zorgen voor branding is belangrijk. Dit moet niet onderschat worden.

Takeaways van Wolfgang:

  1. Verbreed en behoud je kernactiviteiten: groei dus digitaal, maar blijf bij je oorsprong (ook offline).
  2. Bouw verder op opkomende bedrijven: er is genoeg ruimte voor kwalitatief display adverteren, nieuwe advertentieformats etc. Ontdek het "onbekende".
  3. Creëer rendabele opties (ontwikkelen van licenties, evenementen en ecommerce).

Talk 4: What our customers learned and earned from data-driven experimentation

yoast_cro_rudger

Naast de keynotes waren er ook parallelle sessies, waarvan Rudger de Groot van Mintminds Digital Optimizers er ook één mocht geven. Rudger is erg gepassioneerd over zijn vak en was gefrustreerd dat ruim 47,2% geen beleid heeft gedefinieerd voor het stoppen van een A/B test. Dit niet doen heeft namelijk een (zeer) negatieve impact op de kwaliteit van je data.

Belangrijke punten om rekening mee te houden voor het stoppen van een A/B test zijn:

  • Is de significantie hoog genoeg? + 95%
  • Is je steekproef groot genoeg en een goede representatie van je doelgroep?
  • Heeft de test lang genoeg gelopen?
  • Zijn de fluctuaties van je significantie en conversiepercentage gestopt?

Niet elke gebruiker is hetzelfde

Rudger kwam in zijn sessie ook met enkele voorbeelden van geslaagde A/B testen bij zijn klanten, o.a. de Bijenkorf. Het opzetten van een goede A/B test moet gecombineerd worden met goed gebruikersonderzoek. Dit zorgt voor beter inzicht in het gedrag van de gebruiker, wat uiteindelijk leidt tot een beter resultaat.

Eén van de punten die benadrukt werd is het feit dat niet elke gebruiker dezelfde fold heeft en dus niet elk item op de pagina direct zichtbaar is voor iedereen.

Zo bleek dat, wanneer een artikel niet meer op voorraad was, voor een groot deel van de gebruikers de aanmeldlink voor een emailalert niet zichtbaar was. Zonder gebruikersonderzoek, door middel van bijvoorbeeld Hotjar of VWO, was dit niet inzichtelijk geworden. Doe dus vooraf altijd onderzoek.

Let daarnaast bij het opzetten van A/B testen ook op events op een pagina die zorgen voor een wijziging in de DOM. Belangrijke elementen die onderdeel zijn van een test kunnen hierdoor niet zichtbaar zijn, of krijgen niet de juiste “vorm” mee. Een tip die Rudger gaf was het gebruik van de MutationObserver. Dit stelt je in staat wijzigingen in de DOM op te merken en elementen hierop aan te passen.

Talk 5: Asimov’s 3 laws of SEO

De laatste spreker van de eerste dag van YoastCon 2019 was Jono Alderson. Jono kwam met een leuk metaforisch verhaal, dat prima geschikt is als afsluiter van een lange dag. We werden meegenomen in een wereld waar ieder van ons de strijd aangaat om beloond te worden met resources.

Global, zoals de ver strekkende stad werd genoemd, is voorzien van een systeem waarin een alziende, krachtige AI bepaalt wie er wint en wie er verliest. Ieder van ons wordt gerangschikt op basis van drie beoordelingspunten, namelijk:

  1. Creativiteit
  2. Gezondheid
  3. Populariteit

Dit zijn in de wereld van nu en in de toekomst belangrijke fundamenten en moeten daarom in topconditie blijven om hoog in de lijst terecht te komen.

Blijf werken aan je authenticiteit 

Jono gaf als voorbeeld een stand-up comedian die altijd succesvol is geweest en hoog op de lijst gerangschikt stond. Echter, op een dag bepaalde het systeem dat anderen het verdienden om hoger op de lijst te komen. De belangrijkste redenen voor de daling op de ranglijst waren uiteindelijk:

  • De creativiteit werd als laag beoordeeld, doordat telkens dezelfde grappen werden gemaakt en geen nieuwe grappen werden toegevoegd. (content)
  • De gezondheid was niet in orde door o.a. “bugs”. (SEO)
  • De populariteit werd minder doordat de relevantie voor de doelgroep niet goed was. De zaal werd gevuld met willekeurig publiek. (targeting)

In eerste instantie werd geprobeerd het probleem op te lossen door te doen alsof de creativiteit en populariteit aanwezig waren. Voor populariteit werd betaald (gekochte links) en creativiteit werd gekopieerd. Natuurlijk werd dit opgemerkt door het systeem, met het risico op een forse daling op de ranglijst.

Uiteindelijk werd ervoor gekozen de drie beoordelingspunten serieus te nemen. De oplossing voor creativiteit en populariteit lag bij het luisteren naar het publiek. Voor de gezondheid werd een “life coach” ingehuurd om deze op peil te houden.

Het metaforische verhaal is uiteraard goed terug te koppelen naar de "echte wereld" en biedt zeker stof tot nadenken.

Talk 6: How to win SEO in complex web migrations scenarios

Dag twee van YoastCon 2019 begon met een keynote van Aleyda Solis over complexe web migraties.

Bij migraties van websites komt veel werk kijken. Aleyda vergeleek het verhuizen van een website met het verhuizen naar een ander huis. Je wilt je inboedel meenemen zonder belangrijke dingen te vergeten, te breken of kwijt te raken. Daarnaast wil je contact- en adresgegevens wijzigen, zodat je gevonden wordt op je nieuwe adres en je wilt snel je inboedel opnieuw organiseren.

Redenen onsuccesvolle migraties

Zonder goede SEO planning kan een web migratie vervelende consequenties hebben. Zorg er daarom voor dat hier goed is over nagedacht. Aleyda doorliep uitgebreid de aanpak voor een succesvolle website migratie. Maar allereerst benoemde ze enkele redenen voor website migraties die niet zo succesvol zijn, namelijk:

  • Het ontbreken van een duidelijk doel
  • Het ontbreken van flexibiliteit
  • Het ontbreken van steun om veranderingen door te voeren
  • Het weglaten van belangrijke pagina’s
  • Het foutief migreren van pagina’s
  • Het verhuizen naar niet-geoptimaliseerde pagina’s

Zorg dus voor een duidelijk doel en vraag je af of een migratie wel noodzakelijk is. Ook (financiële) steun van stakeholders is belangrijk voordat een migratie in gang wordt gezet. Nadat dit verkregen is, is het tijd om te starten.

Verzamel waardevolle informatie over je pagina's

Voorkom dat je belangrijke pagina’s weglaat door alle URL’s te verzamelen die in aanmerking komen om te verhuizen. Verzamel alle informatie over de URL’s om de waarde van de URL’s te bepalen, zoals:

  • Link populariteit
  • Verkeer
  • Rankings
  • Relevantie
  • Interne links
  • Snelheid
  • Indexeerbaarheid
  • Crawlability

Bekijk ook op welke zoektermen de pagina’s scoren. Bepaal vervolgens aan de hand van de verzamelde informatie wat belangrijk is om te behouden of om te verbeteren op deze pagina’s. De verhuizing is dus tevens een kans om de SEO status te verbeteren waar nodig.

Beoordeel het hergebruik van je pagina's

Pagina’s die niet bestaan (door bijv. typfouten) en geen verkeer, rankings en links voortbrengen kun je volgens Aleyda het beste niet meenemen.

Pagina’s die wel bestaan, maar niet indexeerbaar zijn,  geen verkeer, ranking en links voortbrengen moeten worden doorverwezen middels een 301 naar de bovenliggende categorie.

Pagina’s die wel bestaan en ook indexeerbaar zijn en links, rankings en verkeer voortbrengen moeten worden doorverwezen naar de nieuwe versie van de pagina.

Bridge pages bij rebranding

Een ander inzicht dat Aleyda gaf was het gebruik van bridge pages bij rebranding. Deze pagina’s zorgen ervoor dat de rankings voor oude branded-zoektermen behouden wordt. Op de nieuwe website wordt een pagina aangemaakt waar het oude merk centraal staat. Hierop wordt vervolgens de rebranding duidelijk gemaakt en bevat een link naar de pagina met het nieuwe merk.

Blijf testen op fouten

Voordat de migratie live wordt gezet is het noodzakelijk om goed te testen of alles goed staat en er geen problemen voorkomen met betrekking tot de ingestelde redirects. Crawl hiervoor de oude URL’s en kijk naar veelvoorkomende problemen, zoals:

  • Geen 301-redirect aanwezig
  • Redirect loops
  • Redirect chains
  • Ingestelde redirects naar niet-indexeerbare URL’s of 404-pagina’s
  • Redirects naar pagina’s die niet relevant zijn

Op het moment dat alles goed staat, is het tijd om de migratie in gang te zetten. Op dit moment is het van belang om nogmaals te beoordelen of alles goed is ingesteld. Crawl opnieuw de oude URL’s en ook de nieuwe site om te zien of alle SEO verbeterpunten correct zijn doorgevoerd.

Nadat alles goed staat bied je de nieuwe URL’s en sitemap aan om gecrawld te worden in Google Search Console. Houd goed in de gaten of alle belangrijke URL’s worden geïndexeerd en naar verwachting ranken en dat oude URL’s verdwijnen. Testen en monitoren wordt herhaaldelijk genoemd.

Aleyda eindigt met het benadrukken dat het bij een succesvolle migratie belangrijk is om SEO (op tijd) te betrekken om de veelvoorkomende problemen te voorkomen.

Bekijk hier de slides van haar presentatie.

Talk 7: Love your users and the rest will follow

Direct na Aleyda was het de beurt aan Els Aerts om ons iets bij te brengen over conversieoptimalisatie. De nadruk werd gelegd op het belang van user research voorafgaand aan het doorvoeren van aanpassingen op de website. We kunnen niet langer enkel succes halen uit best-practises en gokken is al helemaal niet aan te raden. Aannames zijn namelijk dodelijk.

Doe kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Google Analytics en heatmaps geven veel data en vertelt je wat mensen doen op je website, maar geven niet aan wat ze willen doen. Het toepassen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek geeft wél de benodigde informatie dat het verschil kan maken. Els kwam met enkele voorbeelden waarin user research belangrijke inzichten gaf voor conversieoptimalisatie.

Door bijvoorbeeld te vragen waarom iemand wel of niet een conversie verricht of wat de reden is voor het bezoek aan een website, wordt duidelijk welke belangrijke informatie mist op een pagina. Deze informatie kan niet uit andere bronnen worden gehaald.

Informatie kan verzameld worden door online formulieren te gebruiken, maar Els benoemd ook interviews en gebruikerstesten onder toezicht. Laatstgenoemde is een 1-op-1 techniek dat bestaat uit de volgende kenmerken:

  1. De juiste gebruikers. Zorg ervoor dat je mensen gebruikt die (potentiële) klanten van je zijn.
  2. Een goede omgeving. De tester moet zich compleet op zijn gemak voelen.
  3. Een kick-ass moderator. De moderator is de grootste kracht en tegelijk de grootste zwakte voor een in-person gebruikerstest.

Belangrijkste boodschap uit deze presentatie is om te luisteren naar je echte gebruikers door kwalitatief en kwantitatief onderzoek te doen. Zonder kom je niet achter de belangrijkste beweegredenen van je (potentiële) klant om wel of niet van je af te nemen, waardoor het onmogelijk is correcte testen op te zetten.

Talk 8: Progressive WordPress

Na een korte koffiepauze was het Alberto Medina van Google die het podium mocht betreden tezamen met gastheer Joost de Valk. Deze sessie had de vorm van een vraag-en-antwoord en gaf meer inzichten in de plannen vanuit Google met betrekking tot o.a. WordPress en AMP.

Google is bezig om steeds meer samen te werken met de WordPress-community en de grote spelers binnen deze community. Door de community steeds beter te begrijpen kan Google WordPress gebruikers een helpende hand bieden en beter ondersteunen.

AMP Framework

Een interessant voorbeeld dat Aberto noemde heeft betrekking tot het AMP-project (Accelerated Mobile Pages). AMP is bedoeld om pagina’s sneller te maken door de benodigde resources te minimaliseren in een aangepaste HTML variant.

Waar het momenteel enkel toe te passen is op een hele pagina, zijn er plannen om AMP in een framework aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat onderdelen van AMP gebruikt kunnen worden door iedere website, maar dat niet alles AMP hoeft te zijn. Je kunt er dus voor kiezen om slechts voor enkele elementen op je pagina gebruik te maken van AMP.

Talk 9: Optimize all the things

De prestatie van je website is belangrijk, dat werd tijdens de parallele sessie van Maura Teal nogmaals duidelijk.

Optimaliseren van je website kan verschillende beweegredenen hebben. Je kunt bijvoorbeeld optimaliseren voor een omzetstijging, het behouden van gebruikers en het stabiliseren van de hostingkosten. Maar uiteindelijk optimaliseren we voor de mensen/gebruikers, denk aan toegankelijkheid, snelheid en apparaat beperkingen.

Waar beginnen met speed optimalisatie?

Maura laat tijdens de presentatie zien waar we moeten beginnen met het optimaliseren van de websitesnelheid. De volgende punten, waar vaak winst te halen valt, kwamen onder andere aan bod:

  • Bekijk welke PHP-versie er gebruikt wordt. (Een wijziging van PHP 5.6 naar 7.x kan een groot verschil maken)
  • Maak gebruik van een CDN
  • Full page caching
  • Optimaliseer afbeeldingen
  • Optimaliseer andere middelen
    • Verklein HTML, CSS, JS
    • Voeg bestanden samen
    • Minimaliseer het aantal onnodige scripts
  • Blijf de prestaties monitoren (maak hierbij gebruik van verschillende tools)
  • Verbeter het gebruik van 3rd party scripts

Talk 10: Accelerate: Page Speed Optimization Tips

De volgende sessie ging ook over page speed optimization. Fili Wiese gaf ons tips die helpen bij het verhogen van de websitesnelheid.

In het begin van zijn presentatie werd de nadrukt gelegd op het verlies van omzet en klanten bij een lage snelheid. Negatieve ervaringen zorgen er tevens voor dat mensen ook in de toekomst minder geneigd zijn om bij je af te nemen. Snelheid is dus belangrijk.

Optimalisatietips 

Fili benoemde veel aandachtspunten met betrekking tot het verbeteren van de websitesnelheid, maar gaf ook enkele tips mee die nu en in de toekomst van toepassing zijn, namelijk:

  • Optimaliseer het laden van webfonts (font-display: swap;)
  • Gebruik een CDN voor populaire assets
  • Bekijk images.guide (een uitgebreid ebook) voor het optimaliseren van afbeeldingen
  • Chrome LazyLoad
  • Maak gebruik van HTTP/2 server push
  • Schakel OCSP Stapling in
  • Geef resource hints in de HTTP headers
  • Custom prefetching
  • Probeer inzichten te halen uit LightHouse.

Als afsluiter gaf Fili het publiek mee dat elk onderdeel van de gebruikerservaring moet worden geoptimaliseerd en dat daarvoor elke tool die je tot je beschikking hebt moet gebruiken. Uiteindelijk telt elke milliseconde en elke byte.

Talk 11: The evolution of AI in Search

De laatste keynote presentatie die ik wil behandelen is die van Arnold Overwijk van Bing. Arnold ging dieper in op de evolutie van Artificial Intelligence in search en de manier waarop Bing machine learning toepast bij het begrijpen van webpagina’s.

Gestructureerde data steeds meer van belang

Arnold gaf tijdens zijn presentatie aan dat het belangrijk is voor websites om data te markeren, zodat zoekmachines dit beter begrijpen. Niet alleen om dit te tonen in de zoekresultaten, maar ook om te gebruiken voor machine learning. Bing wordt steeds beter in het begrijpen van elke webpagina, met als resultaat een beter antwoord bij Q&A zoekopdrachten.

We kregen inzicht in de manier waarop Bing data verzameld voor het tonen van zoekresultaten en featured snippets bij moeilijk te beantwoorden vragen.  Aan de hand van kwalitatieve, betrouwbare content vanaf verschillende websites werd een antwoord vormgegeven. Data werd gekoppeld aan de hand van entiteiten en relaties. Hiermee werd nogmaals het belang van gestructureerde data aangetoond.  

Daarnaast gebruikt Bing AI om verschillende inzichten te tonen, zodat de gebruiker niet slechts één kant van het verhaal voorgeschoteld krijgt.

Bing blijft uitgaande links tonen

Arnold zegt dat Bing credits zal blijven geven aan websites voor het gebruik van hun content. In tegenstelling tot andere bedrijven die willen voorkomen dat gebruikers hun platform verlaten. Bing optimaliseert voor “satisfied CTR” en toont een kleine snippet die de gebruiker uitnodigt om verder te klikken naar de bron van het resultaat.

Belangrijke boodschap vanuit Bing is ervoor te zorgen dat je content voldoende van kwaliteit is. Dit wordt beoordeeld aan de hand van autoriteit, bruikbaarheid en presentatie. Denk dus na over het volgende:

  • Kunnen we deze content vertrouwen?
  • Is de content nuttig en voldoende gedetailleerd?
  • Is de content goed gepresenteerd en makkelijk vindbaar?

De tweedaagse SEO conferentie werd afgesloten door het hele Yoast-team met een dans op het podium, gevolgd door een gezellige borrel. Al met al zijn het twee interessante en inspirerende dagen geweest, waarin het belang van je klanten en kwaliteit van je content centraal stonden. 

Wil je meer weten over een goede contentstrategie en inbound marketing? Wij hebben een complete gids over inbound marketing voor je klaarstaan! Download hem gratis.

Download de complete gids over Inbound Marketing

Onderwerp: Tips, seo