Hoe kun je social media inzetten voor de B2B markt?

Laatste update op 2 oktober 2019, Gepubliceerd op 2 oktober 2019 DOOR Floor Veenendaal

Social media is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap, toch lijken veel bedrijven nog huiverig om het in te zetten. Social media wordt toch nog vaak als puur privé gezien. Daarom vragen veel bedrijven zich af of de doelgroep wel zit te wachten op mijn boodschap op social media? Het antwoord is ja!

Dit is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht. Je kan niet zomaar je bestaande marketing uitingen overzetten naar bijvoorbeeld Facebook en denken dat je dan klaar bent. Social media is echt een ander beestje.

Om antwoord te geven op de vraag hoe je social media kunt inzetten om jouw B2B doelgroep te kunnen bereiken, staan wij stil bij de volgende onderwerpen:

Wil jij social media succesvol inzetten voor jouw organisatie en wil je weten hoe social binnen je inbound marketing strategie past? Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

Lees verder onder de afbeelding.

types_of_Social_Media-1

Social media als B2B kanaal

Een fout die veel bedrijven maken is dat ze puur hun diensten willen verkopen via social media. Wanneer je berichten te veel op reclame lijken, scrollen de mensen er zo snel mogelijk langs.

Je kunt het beste de menselijke kant van je organisatie laten zien door je benaderbaar op te stellen. Je doelgroep zal je dan eerder zien als een partner dan een statisch bedrijf. Dit betekent dat je niet alleen je blogs moet pushen, maar juist het gesprek aan moet gaan met je doelgroep. Je plaatst jezelf dan midden in je doelgroep in plaats van erboven. Dit zorgt weer voor meer naamsbekendheid en vertrouwen.

Organisch

Waar vroeger alles organisch was, moet je nu veelal betalen als bedrijf om je bericht onder de mensen te krijgen. Toch zijn er manieren om je bereik te vergroten zonder ervoor te betalen. Hoe meer mensen je bericht liken en delen, des te meer mensen zullen je bericht zien. Neem nou inhakers, door (op een grappige manier) in te spelen op de actualiteit maak je je merk relevant voor je doelgroep. Inhakers zijn vaak al vooruit in te plannen, aangezien veel gebeurtenissen elk jaar weer voorbij komen. Daarnaast is inspelen op het nieuws ook een goede methode, maar dan moet je wel snel zijn met je content. Wanneer je een paar dagen later op het nieuws inspeelt, is het momentum weg en sla je juist de plank mis.

Paid advertisement

Je kunt door middel van betaalde advertenties je berichten bij de juiste doelgroep krijgen, maar let wel op dat je hier het juiste doel en kanaal voor kiest. Wil je puur leads genereren? Dan is Instagram hier niet het juiste kanaal voor, LinkedIn is dan een betere keuze.
Wanneer jouw betaalde bericht eruitziet als reclame zullen mensen het links laten liggen. De opmaak van je post is dus erg belangrijk.

Werving

Je social mediakanalen zijn uitermate geschikt om te gebruiken voor werving van nieuwe collega’s, zowel organisch als betaald. Veel bedrijven gebruiken bijvoorbeeld een “werken bij” account op Instagram. Hier laten ze werknemers aan het woord, plaatsen ze foto’s van uitjes en geven ze een kijkje achter de schermen van het bedrijf. Wil je gericht werven via social media dan kun je dit doen door bijvoorbeeld op LinkedIn een vacature aan te maken. Ook op Facebook is het mogelijk om deze betaald bij de juiste doelgroep te krijgen.

De NS geeft een trainee de teugels van het Instagram account.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Goedemiddag! Ik ben Luuk Groeneweg. Vanaf 1 september dit jaar ben ik Operationeel Management Trainee bij NS. Op de foto sta ik vooraan en sta ik samen met mijn collega trainees onder een trein in het onderhoudsbedrijf van NS in Onnen. Als trainee krijg ik de kans om direct leiding te geven aan 20 operationele medewerkers. Dit ga ik doen als teammanager hoofdconducteurs op de standplaats Groningen. Daarnaast wordt er vanuit het traineeship veel aandacht besteed aan mijn persoonlijke ontwikkeling, waardoor ik mijzelf zowel als manager als persoon kan ontwikkelen. Deze week neem ik jullie met veel plezier mee in mijn werkzaamheden en deel ik de ervaringen van mijn eerste 3 weken bij NS met jullie. Ik wens iedereen veel succes en plezier toe tijdens deze werkweek. En stel gerust je vragen aan mij, deze beantwoord ik met veel plezier! #werkenbijns #nsonline #ns_online #nederlandsespoorwegen #traineeship #prorail #management

Een bericht gedeeld door Werken bij NS (@werkenbijns) op

Hoe bereik je de doelgroep?

Jouw klant zit ook op Facebook en Instagram, weliswaar in z’n vrije tijd maar hij zit er wel. Het is dus belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat de beweegredenen zijn. Hier kom je achter door doelgroep onderzoek te doen en met deze data je buyer persona te maken. Wanneer je dit duidelijk hebt, is het vooral testen wat werkt. Wat op LinkedIn wel goed loopt, kan op Facebook niks doen. Juist omdat je doelgroep de kanalen anders gebruikt.

De data die je vanuit je social media kanalen krijgt is heel waardevol. Deze data kun je onder andere gebruiken om je doelgroepen te toetsen. Zo kan er in je buyer persona staan dat jouw doelgroep tussen de 45 en 55 is. Op social media merk je dat de doelgroep 25 tot 35 toch beter reageert op je uitingen.

Met welk doel gebruik je social media in je B2B strategie?

Pure acquisitie en verkoop vallen dus voor een groot deel af, maar waarvoor gebruik je social media dan wel? Branding, naamsbekendheid, (klanten)service en vertrouwen.

  • Actief zijn op je kanalen;
  • Het delen van kennis en inzichten zoals bijvoorbeeld blogs;
  • Delen van nieuws of best practices;
  • Het gesprek aangaan met je doelgroep in de comments of via direct message (DM);
  • Vragen beantwoorden in comments of dm’s.

Let er wel op dat elk kanaal zijn eigen strategie heeft.

Welk social media kanaal werkt op B2B?

Voor alle social mediakanalen geld dat er andere keuzes gemaakt moeten worden, niet elk kanaal is geschikt voor elke boodschap.

  • LinkedIn: De meest logische keuze, LinkedIn is natuurlijk gemaakt voor netwerken en bedrijven. Veel bedrijven gebruiken het dan ook al, maar hier zijn nog veel stappen in te maken. Gebruik je bijvoorbeeld al groepen om je content te delen en jezelf als expert neer te zetten? Dit kan zowel vanuit je bedrijfsprofiel als je persoonlijke profiel. Denk er wel aan dat je met de laatste optie altijd je bedrijfsprofiel linkt. Ga echt de diepte in met je content, hier kan het!
  • Facebook: Je hebt waarschijnlijk wel een Facebook profiel maar wat je er moet posten is je een raadsel. Hier geldt dus dat je doelgroep wel aanwezig is, maar in hun vrije tijd. Dit is een perfect kanaal om aan branding te doen. Deel blogs, laat je van je menselijke kant te zien door grappige content te delen die wel met je merk te maken heeft en praat met je klanten. Evenementen zijn ook een krachtige tool van Facebook. Heb je bijvoorbeeld een workshop gepland staan dan kan je deze via Facebook promoten. Wanneer je doelgroep aangeeft geïnteresseerd te zijn, heb je een mooie ingang om deze groep over de streep te halen door middel van het posten in je evenement pagina.
  • Twitter: De laatste jaren zijn er vooral veel berichten dat Twitter gebruikers verliest. Toch is het, zeker voor B2B, nog een groot kanaal. Hier wordt veel nieuws en informatie gedeeld, wat je zeker kan gebruiken in je strategie. Actuele zaken doen het, in combinatie met de juiste hashtags, erg goed.
  • Instagram: Een visueel kanaal en daardoor vrij lastig maar zeker niet uit te sluiten. Bij uitstek het kanaal om je bedrijf van de menselijke kant te laten zien. Kies wel voor een specifieke strategie. Wil je bijvoorbeeld “behind te scenes” foto’s plaatsen of werven via Instagram? Hou wel in je achterhoofd dat alles wat je plaatst op Instagram visueel aantrekkelijk moet zijn.

Starten met B2B social marketing

Het kennen van je doelgroep en de content die je op kanalen inzet zijn de belangrijkste take aways. Het beste wat je kunt doen is een goede social mediastrategie maken waarin je beschrijft wie je doelgroep per kanaal is en wat je wil bereiken. Als je hier meer uitleg en advies over wil, of onze expertise wil inzetten om je social mediakanalen op te zetten dan staan wij klaar om je hierin te begeleiden. Neem vrijblijvend contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Wil jij social media succesvol inzetten voor jouw organisatie en wil je weten hoe social binnen je inbound marketing strategie past? Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing


Onderwerp: social media