4 soorten content die naast blogs onmisbaar zijn

Laatste update op 11 oktober 2018, Gepubliceerd op 11 oktober 2018 DOOR Jolyn Klein Gunnewiek

Met elk geplaatste content vergroot je de kans dat een onbekende kennismaakt met jouw organisatie. Daarnaast werk je aan een band waarbij de bezoeker terugkeert naar je site. Maar hoe valt jouw content op in de online informatiemassa, die dagelijks met miljoenen publicaties groeit? Onder andere door na te denken over het soort content.

Van alle soorten content zijn blogs het populairst. Dagelijks worden er zo’n 4 miljoen blogs gepubliceerd. Dat is niet voor niets: blogs zijn vrij eenvoudig te realiseren, beantwoorden de vragen van potentiële klanten en worden gewaardeerd.

Elke marketeer weet immers hoe hij interessante zoekwoorden voor zijn blog kan vinden. De data zijn voor iedereen voorhanden.

Het gevolg?

  • Hoge concurrentie (op interessante zoekwoorden) waardoor blogs niet vanzelfsprekend succesvol zijn.
  • Een sleur in het content aanbod.

Het belangrijkste element voor online succes is het onderscheidend vermogen.

Experimenteer daarom binnen content marketing met verschillende soorten content. Dat jouw websitebezoekers het liefst blogs lezen, wil nog niet zeggen dat hierop de focus moet liggen. Nieuwe soorten content vergroten je bereik en genereren meer (en andere) websitebezoekers. Misschien zelfs betere leads.

Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat bloggen niet belangrijk is. Integendeel – bloggen is voor B2B organisaties een must.

Maar om onderscheidend te zijn ten opzichte van de rest wordt er meer van je gevraagd. In dit blog bespreek ik 4 soorten content, die jou helpen om nieuwe websitebezoekers en leads te genereren:

  1. Video
  2. Infographics
  3. Casestudies
  4. eBooks
 

Help jouw websitebezoekers met deze 4 soorten content

1. Video

Videomarketing wordt steeds belangrijker in 2018 blijkt uit cijfers van HubSpot:

  • 81% van de organisaties gebruikt video als marketing tool (ter vergelijking: in 2017 was dit 63%).
  • Internetgebruikers kijken gemiddeld 1,5 uur per dag online video’s.
  • 72% van de internetgebruikers geeft aan het liefst een video te bekijken om over een product en/of dienst te leren.
  • 97% van de marketeers beaamt dat video’s helpen om producten en diensten beter te begrijpen.
  • 83% van de internetgebruikers overweegt een video te delen met vrienden als zij deze leuk vinden.

Videomarketing leent zich uitstekend voor informatieve, educatieve en demonstratieve content van producten en diensten. Door deze video’s te promoten, worden ze mogelijk opgepikt door relevante websites (die er vervolgens naar linken). Hiermee vergroot je je online autoriteit.

Maar je kunt ook investeren in entertainende (en leuke) video’s om je naamsbekendheid te vergroten. Deze hebben immers een grotere kans om gedeeld te worden door de doelgroep.

Daarnaast verbreed je met videomarketing jouw bereik. Je schrijft immers andere zoekmachines aan zoals YouTube, die – op Google na – het grootst is.

Een voorbeeld van informatieve en demonstratieve video is de promo van de reisorganisatie noSun. Voor deze video ging een cameraman mee om een groepsreis vast te leggen. De video laat zien wat noSun voor reizigers kan betekenen.

Video’s kunnen ook een negatief effect hebben op je zoekresultaten. Maar met deze tips plaats jij de video’s op een SEO-verantwoorde manier op je website.

 

Gebruik van livestream video

Livestream video levert zowel content als websitebezoekers op. Gedurende de livestream kun je websitebezoekers namelijk stimuleren om naar je website te surfen via call-to-actions (waak er overigens voor dat het niet te veel op een live commercial gaat lijken).

Enkele manieren om livestream video’s in te zetten:

  • Breng een interessant (en relevant) onderwerp ter discussie waarbij je mensen stimuleert om erop te reageren (bijvoorbeeld via Instagram).
  • Creëer een hashtag om de discussie via social media op gang te brengen (reageer overigens ook na de livestream video op de geplaatste reacties).
  • Zorg ervoor dat de video na afloop wordt geüpload zodat men het terug kan kijken.

Welk soort content je gebruikt, hangt mede af van het onderwerp, het doel en de fase van de sales funnel, waarin de websitebezoeker zich bevindt.

2. Infographics

Met een infographic deel je ingewikkelde data (bijvoorbeeld verkregen uit een onderzoek) op een eenvoudige manier met je doelgroep.

In een infographic worden tekst en beeld in één geheel geïntegreerd. Op die manier brengen ze brengen snel en duidelijk informatie, kennis en expertise over op de doelgroep. De lezer ziet namelijk in een oogopslag wat er met hem wordt gedeeld.

Maar een infographic brengt nog meer voordelen met zich mee:

  • Wij – mensen – zijn visueel ingesteld. Van alles wat ons brein verwerkt, is meer dan 90% visueel. Daarom reageren mensen gemiddeld beter op visuals dan alleen tekst.
  • Infographics hebben daarnaast de potentie om viraal te gaan. Zo worden Tweets met infographics zo’n 832% vaker geretweet. Op die manier bouw je aan je brand-awareness.
  • Een infographic wordt 30 keer liever gelezen dan een platte tekst.

 

Koppel de infographic aan een blog

De tekstuele ondersteuning van het blog biedt aanvullende informatie voor lezers die het onderwerp interessant vinden en er meer over willen weten. Daarnaast vergroot je op deze manier de kans dat anderen naar je blog linken en werk je aan je online autoriteit.

Zo maakten wij voor reisorganisatie TravelEssence een infographic over de 10 meest bijzondere dieren van Australië. Deze werd vervolgens gekoppeld aan een blog. Na promotie van de infographic via onder andere Facebook en de nieuwsbrief, werd het door enkele websites opgepikt (met een link naar het blog van TravelEssence).

Inmiddels maakt het niet uit hoe je zoekt naar dieren in Australië - het blog staat altijd bovenaan in de zoekresultaten van Google.

Dieren in Australie van TravelEssence

3. Case studies

Het is soms lastig om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Je kunt zeggen dat je ergens goed in bent, maar daarmee overtuig je ze nog niet. Zij zijn altijd op zoek naar hard bewijs dat jouw product en/of dienst bij gaat dragen aan hun succes.

Een case study is een perfecte manier om dat te doen. Hierin staat een zakelijke samenwerking omschreven, waarbij een bepaald doel of uitdaging succesvol is opgelost.

Bovenstaande wordt bevestigd door Marketing Charts: uit onderzoek blijkt dat de case studies niet alleen leads genereren, maar leads ook laten converteren en versnellen door de laatste fases van de sales funnel.

 

Werk samen met de klant

Volg deze stappen voor een krachtige case study in samenwerking met de klant:

  1. Bepaal het onderwerp van de case study
  2. Vind de juiste klant bij het onderwerp
  3. Neem contact met hem op
  4. Stel hem de juiste vragen om de case study inhoudelijk vorm te geven
  5. Schrijf de case study uit (met bijbehorende visuele elementen)
  6. Publiceer en promoot de case study

Dat is ook de manier waarop wij voor Sosialforce een case study schreven.

Sosialforce ontwikkelde - in opdracht - een app die mensen met geldproblemen helpt. De app kreeg landelijke media-aandacht en werd zelfs gepromoot door oud-minister Dijsselbloem. Wij ontwikkelden een case samen met Sosialforce, de opdrachtgever en een partner, die de werking van de app uitlegt en de totstandkoming ervan omschrijft.

4. eBooks

Een eBook is een middel om:

  • leads te genereren;
  • (potentiële) klanten iets te leren;
  • en geloofwaardigheid te verkrijgen binnen de branche.

 

Kies een evergreen onderwerp 

Evergreen wil zeggen dat het onderwerp relevant blijft, lang nadat het eBook is gepubliceerd. Daardoor heeft het eBook geen ‘vervaldatum’ en is het eenvoudig aan te vullen met nieuwe, relevante informatie. Het schrijven, publiceren en promoten van een goed eBook kost immers tijd (en moeite).

Daarnaast moet het onderwerp de potentiële klant stimuleren om het eBook te downloaden. Maak het eBook daarom downloadbaar via een landingspagina en verwijs ernaar vanuit relevante blogs middels pakkende call-to-actions.

Zo is onze meest complete gids over inbound marketing ook te downloaden als eBook. 

Vraag nu direct de complete inbound marketing gids aan

 

Hulp nodig?

Het bedenken, creëren, publiceren en promoten van unieke en succesvolle content kost tijd. Daarom helpen wij je graag! Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons gerust of stuur een e-mail. Dan bepalen wij - samen met jou - de mogelijkheden.  

Onderwerp: contentmarketing, bloggen