Met marketing strategisch de naamsbekendheid vergroten

Laatste update op 7 september 2019, Gepubliceerd op 6 september 2019 DOOR Michel Bonvanie

Wie kent de quote ‘Goede producten/diensten verkopen zichzelf’ niet? De naamsbekendheid van een organisatie heeft invloed op dat koopgedrag.

Het vergroten van de naamsbekendheid, en de strategie daaromheen, is afhankelijk van wat je te bieden hebt en welke mensen (doelgroep) er behoefte aan heeft. De naamsbekendheid vergroten is eigenlijk voor iedere organisatie relevant, groot of klein. De strategie en aanpak is echter altijd anders.

De naamsbekendheid vergroten is meer dan de uitvoering van een geweldige promotie of campagne - het is een combinatie van goed doordachte activiteiten die de doelgroep centraal stellen.

Eigenlijk alle activiteiten die marketing, sales, service en ieder andere afdeling uitvoeren, werken mee aan de naamsbekendheid. Belt de sales naar een prospect dan vergroot hij daarmee de naamsbekendheid. Dit heeft echter geen groot bereik want hij bereikt maar één prospect. En in veel gevallen kun je wel stellen dat des te meer mensen je wilt bereiken, het vaak meer geld kost, terwijl de effectiviteit afneemt.

Dus eigenlijk:

  • De marketing afdeling wil met (duurzame) activiteiten een grote(re) groep nieuwe mensen bereiken;
  • De sales volgt activiteiten op wanneer mensen betrokkenheid hebben getoond met het bedrijf. Of onderzoekt en belt prospects die passen in het ideale klantprofiel;
  • De service afdeling (en overige afdelingen) bereiken de huidige klanten. Door goede service te leveren worden klanten happy, wat van invloed is op de mond-tot-mond reclame.

Hoe ga je dan vanuit de marketing (afdeling) hier mee aan de slag? De volgende onderdelen kunnen je hierbij helpen.

Ben je al toe aan het inzetten van contentmarketing om jouw naamsbekendheid te vergroten? Dan is inbound marketing wellicht interessant voor je. Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

Lees verder onder de afbeelding.

ian-schneider-TamMbr4okv4-unsplash (1) (1)

Meten van de naamsbekendheid

De meest gemaakte fout die wij tegenkomen is dat belanghebbenden willen sturen op de conversies. Juist wanneer de te bereiken doelgroep groter is, wordt het sturen op conversies of transacties lastiger. Je probeert immers veel mensen te bereiken die de naam van de organisatie zien of horen of nog niet zo ver zijn om überhaupt tot kopen over te gaan. Daarnaast is de kans veel groter dat je mensen bereikt die niet in dat perfecte plaatje van kopers passen.

Afhankelijk van de activiteiten zijn er een aantal indicatoren (ofwel KPI’s) die naamsbekendheid meetbaar maken. Denk aan bijvoorbeeld:

  • De (bedrijfs)naam wordt vaker onder de doelgroep vertoond;
  • Er is meer direct of nieuw verkeer naar de website;
  • Je bedrijf/product wordt vaker genoemd door anderen;
  • Er wordt meer gezocht door mensen naar je bedrijfsnaam of product;
  • Het aantal volgers op social media stijgt.

Dit zijn een aantal voorbeelden welke KPI’s van belang zijn. Op basis van die KPI’s kun je vervolgens de SMART-doelstellingen opstellen. Die geven je grip en de mogelijkheden om effectief bij te sturen.

Bepalen van de doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn, wat zij van jou willen hebben en waar zij zich bevinden. Dat in combinatie met jouw groeiambities bepaalt de mate hoe je het budget, de kanalen en de middelen inzet.

Als je een lokaal oriënterend bedrijf bent, met lokale ambities, dan is er geen noodzaak om landelijk reclame te maken. Zijn je ambities groter? Zet dan de middelen in die daarvoor uitkomst bieden.

Het hebben van Buyer Persona’s helpen enorm bij het bepalen van jouw doelgroep. Hierbij kruip je eigenlijk in de huid van de mensen die tot jouw doelgroep behoren. Het maken van een buyer persona begint met het beantwoorden van vragen als: 

  • Bestaat de doelgroep uit mannen en/of vrouwen?
  • In welke leeftijdscategorie bevindt de doelgroep zich?
  • Waar is de doelgroep woonachtig?
  • Heeft de doelgroep een specifieke interesses?
  • Wat lost mijn product op?
  • Waarom kiest de doelgroep mijn product en niet een ander?

Waarmee ga je de doelgroep strategisch bereiken?

Dit zijn ook wel de middelen die je nodig hebt om uiteindelijk jouw doelgroep te bereiken. Welke middelen je gaat gebruiken, hangt samen met jouw doelgroep, het product wat je verkoopt en ook de inzet van de kanalen.

Voor online heb je eigenlijk altijd te maken met content zoals video, audio, afbeeldingen (banners), geschreven tekst of een combinatie daarvan. Als je offline de naamsbekendheid wilt vergroten komen daar vaak drukwerk en/of promotie artikelen bij. In welke vorm dan ook.

Het belangrijkste bij het bedenken en ontwikkelen van de beste middelen is het belang van de identiteit en het imago van de organisatie en het product centraal staan. Heb je de identiteit en imago van jouw organisatie nog niet duidelijk in kaart gebracht? Met een GAP-analyse kun je eenvoudig in kaart brengen wat de huidige en de gewenste identiteit is. Het gevaar wanneer de identiteit en imago niet goed overeenkomen is dat er een mismatch ontstaat in alle middelen die je gaat inzetten.

Een organisatie waar de fun-factor centraal staat, heeft niets aan beeldmateriaal wat heel zakelijk wordt vormgegeven. Wat de meeste sportclubs dan vaak wel weer goed doen, hoe cliché ook, is het bedrukken van bidons.

De inzet van kanalen

Doordat je nu weet wie je wilt bereiken, kun je keuzes maken op welke kanalen je de middelen wilt inzetten.

Bij de keuze van kanalen is het van belang dat deze ook relevant zijn voor de doelgroep. Hoe relevanter het kanaal, des te kleiner het bereik in principe wordt. En waardoor je de boodschap beter kunt laten aansluiten en daardoor effectiever wordt.

Hieronder hebben we een aantal voorbeelden benoemd van online en offline kanalen.

Offline kanalen

Bij offline is het vaak minder goed meetbaar hoeveel je daadwerkelijk bereikt. Maar de kanalen kunnen vaak wel aangeven hoeveel bereik ze over het algemeen hebben. Het gemiddeld aantal lezers of kijkers hebben de partijen wel inzichtelijk. Slechts in sommige gevallen is het onbekend hoe groot je bereik is.

  • Netwerk evenement;
  • Bladen of kranten - Het bereik is afhankelijk van het aantal lezers maar kan soms heel specifiek zijn;
  • Tv - Ben commercial heeft veel bereik maar is vaak kostbaar;
  • Product placements - Prominent een product laten zien of gebruikt laten worden in bijvoorbeeld een film of serie;
  • Sponsoring -Bij de lokale sportvereniging of een shirt sponsoring;
  • Billboarding - Langs bijvoorbeeld de autobaan of een drukbezocht deel in een stad;
  • Wrappen/Stickeren - Een bedrijfsauto of bus wrappen of stickeren met je bedrijfslogo.
  • Freebies/promotie artikelen - Het weg geven van gratis goodies helpt altijd. Zorg wel dat de goodies relevant zijn voor wat je verkoopt en aan wie het wordt weggegeven. Verkoop je kaas dan kun je bijvoorbeeld een kaasschaaf weggeven.

 

Online kanalen

De online kanalen zijn vaak een mix tussen je product actief onder de aandacht brengen en waar mensen zelf naar zoeken.

  • Bloggen - Delen van relevante en informatieve content op je eigen website;
  • Influencers - Laat bekende personen jouw product promoten via hun sociale kanalen;
  • Display Advertising - Het bereik van display advertising is erg groot en je bakent dit af door demografie en interesses van je doelgroep mee te nemen. Met Google Ads, LinkedIn of bijvoorbeeld Facebook;
  • Gastbloggen - Deel interessante informatie op sites die van invloed zijn bij het koopproces van de doelgroep of waarin je jou expertise kunt laten zien;
  • Reviews - De sociale bewijskracht van reviews of mond-tot-mond reclame wordt alsmaar belangrijker in het beslissingsproces;
  • Social selling - Wees behulpzaam via social media. Publiceer, reageer en toon betrokkenheid met je doelgroep;
  • Affiliatie marketing - Andere website eigenaren promoten jouw product/dienst voor een percentage van de verkoop;
  • Podcasts - Het maken of meedoen aan een podcast;
  • Remarketing - Het weer onder de aandacht komen bij mensen die de site (of een deel daarvan) gezien hebben;
  • Spotify - Het inzetten van een commercial wanneer er via een gratis Spotify account muziek aan het luisteren zijn.

Ben je al toe aan het inzetten van contentmarketing om jouw naamsbekendheid te vergroten? Dan is inbound marketing wellicht interessant voor je. Lees meer over Inbound marketing of vraag hieronder direct onze uitgebreide Inbound Marketing gids aan!

Download de complete gids over Inbound Marketing

Onderwerp: contentmarketing, online marketing