Beter tender management met online marketing

Laatste update op 27 juli 2018, Gepubliceerd op 16 maart 2018 DOOR Sem Poell

Het aantal (openbare) aanbestedingen neemt, door technologische ontwikkelingen en professionalisering van inkoop, de komende jaren fors toe. Hierdoor neemt het tender management een steeds serieuzere vorm aan en is online zichtbaarheid onmisbaar.

Belang van online zichtbaarheid bij tender management

tendermanagement.pngIedere organisatie wil de grootste kans creëren om een tender binnen te halen. Het is als tender manager daarom belangrijk om ook online zichtbaar te zijn bij potentiële opdrachtgevers. 

Voor tender managers is het van belang om de online zichtbaarheid structureel mee te nemen in hun aanpak.

Waarom online marketing bij aanbestedingen?

Het is bij tender managers algemeen bekend dat er bij (openbare) aanbestedingen altijd sprake is van:

  • een langdurig aankoopproces;
  • meerdere beslissers;
  • een grote impact voor de opdrachtgever;
  • maatwerk;
  • en hoge aankoopkosten.

Of het nu gaat om een nieuw CRM-pakket, de levering van ondergrondse containers of het beheer en onderhoud van de technische installaties. Het gaat hier om omvangrijke projecten en contracten met een hoge waarde. Vooraf wordt dus altijd het nodige onderzocht voordat tot aankoop over wordt gegaan. Een vergissing maken in het aankoopproces heeft namelijk serieuze consequenties voor de opdrachtgever.

Online marketing zorgt ervoor dat aanbieders tijdens de marktconsultatie van tenders goed vindbaar zijn. Dit verhoogt de kans meegenomen te worden in de RFI en later de RFP te ontvangen van de opdrachtgever.

Reductie van leadkosten met inbound marketing

Door de langlopende marketing- en salesactiviteiten om aanbestedingsprojecten binnen te halen lopen de leadkosten vaak hoog op. Door toepassing van inbound marketing worden deze kosten aanzienlijk teruggebracht. Uit onderzoek blijkt dat kostenreductie tot 50% geen uitzondering is.

Uitbreiding tenders in de EU

Organisaties met een actief tender management bedienen niet alleen de Nederlandse overheden, maar de hele Europese markt en vinden tegenwoordig zelfs potentiële klanten over de hele wereld. De grenzen zijn vervaagd en drempels om internationaal te opereren zijn verdwenen.

Toch vertrouwen veel van deze organisaties nog altijd op de traditionele vakbeurzen voor het vinden van nieuwe contacten en het onderhouden van hun relaties met de bestaande opdrachtgevers. Hier liggen veel mogelijkheden.

Inbound marketing vergroot niet alleen de zichtbaarheid, maar er ontstaat ook meer grip op de opdrachtgevers en de mogelijkheid deze te begeleiden in het gehele selectieproces. Zowel nationaal als internationaal. Daarom is het de aangewezen methode om structureel prospects te transformeren naar klanten en biedt veel kansen voor tender managers.

Adviesgesprek aanvragen 

Onderwerp: online marketing, wat is inbound marketing