Waarom starten met conversie-optimalisatie?

Laatste update op 12 juni 2018, Gepubliceerd op 28 augustus 2015 DOOR Michel Bonvanie

Trekt de website veel bezoekers maar blijft de conversieratio opvallend laag? Dan heb je een aantal opties: je doet niets en wacht af in de hoop dat het aantal conversies toeneemt, je past de website op de gok aan of… je test de website om te zien waar de drempels zitten of waar het juist goed gaat. Webiteers is sinds kort certified partner van Visual Website Optimizer en zet eenvoudig effectieve tests op om de conversie van jouw website te optimaliseren.

Vaak zijn het ‘de kleine dingen die het doen’ om bezoekers zo eenvoudig mogelijk te laten converteren. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wát die kleine aanpassingen zijn. De tool van Visual Website Optimizer (VWO) gebruiken wij om tests op te zetten, verkregen data te analyseren en uiteindelijk veranderingen door te voeren.

Motivatie en eenvoud

Voor we je kennis laten maken met de verschillende tests, is het belangrijk dat je weet waar conversie-optimalisatie uit bestaat.

Conversie-optimalisatie is te verdelen in twee belangrijke onderdelen:

  • het motiveren van je bezoeker om een bepaalde handeling te verrichten (bijvoorbeeld het kopen van een product);
  • en ervoor zorgen dat hij of zij zo eenvoudig mogelijk het doel bereikt.

Wanneer jouw bezoeker gemotiveerd is om een bepaald doel te behalen en de weg naar het doel zo optimaal mogelijk is gemaakt, dan is de kans op succes het grootst.

Zo verhoog je de conversie op je website

Hoe kom je erachter of de weg naar het doel zo optimaal mogelijk is gemaakt? Simpel, met conversie-optimalisatie tests onderzoek je wat je moet veranderen om de huidige situatie van je website – en daarmee de conversies – te verbeteren.

We zetten deze tests voor je op een rij en geven bij iedere test een beknopte omschrijving.

  • De A / B-test – ook wel split testing genoemd – vergelijkt twee versies van een webpagina om te zien welke het beste presteert. De twee varianten worden op hetzelfde moment getoond aan vergelijkbare bezoekers. Op basis van de onderzoeksresultaten meten we welke opzet het doel het best bereikt.
  • Met de multivariatie test worden verschillende elementen van je website of landingspagina (zoals koppen, afbeeldingen, knoppen et cetera) op veel manieren met elkaar gecombineerd in verschillende versies. De bezoekersstroom wordt vervolgens gesplitst om te analyseren welke versie de meeste conversies oplevert.
  • De split URL test helpt je om meerdere versies van je website, die op verschillende URL’s gehost worden, te testen. Je verdeelt het verkeer tussen de verschillende URL’s van dezelfde landingspagina, om te zien welke URL meer verkeer naar de pagina leidt. Dit is vrijwel identiek aan de A/B test, waarbij in dit geval de tests op daadwerkelijk verschillende URL’s wordt uitgevoerd.

Aan de slag met conversie-optimalisatie?

Als wij voor jou aan de slag gaan, zetten wij de tests voor jouw website in werking. In de tussentijd houden we je op de hoogte van het proces. Voor elke campagne ontvang je periodieke updates waarin staat hoe de ontwerpen presteren ten opzichte van de te behalen doelstellingen. Je weet daardoor welke ontwerpen de maximale conversies produceren en kunt meerdere conversiedoelstellingen in de gaten houden.

Ben je benieuwd naar de conversie-optimalisatie van jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen.

Onderwerp: Conversie-optimalisatie, Tips