14 tips om een pakkende en wervende tekst te schrijven

Content creatie is één van de belangrijkste onderdelen van inbound marketing. Maar wanneer je het gevoel hebt dat jouw blog of website amper wordt gelezen, is het lastig om jezelf te motiveren om meer content te creëren. Om je lezers vast te houden, zul je wervende teksten moeten schrijven, aansluitend op het online leesgedrag van jouw bezoekers.

Om pakkende teksten te schrijven voor jouw website, zul je moeten weten waar jouw bezoeker naar op zoek is. Buyer persona’s kunnen je hier heel goed bij helpen. In dit blogartikel lees je hoe online teksten worden gelezen en hoe jij jouw content daarop kunt aanpassen:

 

Hoe wordt een online tekst gelezen?

Er is veel onderzoek gedaan naar het online leesgedrag van mensen. Het verschilt namelijk erg of je nou een boek, tijdschrift of een krant leest. Dit zijn de zeven belangrijkste kenmerken van ‘beeldschermlezen’ volgens Rob de Groot:

  • Intensiteit. Het lezen van een beeldscherm kost meer energie dan het lezen van papier. Zo ligt het leestempo zo’n 20 tot 30% lager dan bij het lezen van papier.
  • Ongeduldig. Iemand die online een tekst leest is vaak ongeduldig en wil snel de informatie vinden waar hij of zij naar op zoek is. Duurt het laden van de pagina te lang? Dan zal de bezoeker jouw website wegklikken. Is de aard van de gegeven informatie niet direct duidelijk? Ook dan zal de bezoeker jouw website snel verlaten.
  • Lange teksten. Een lange lap tekst en hele lange zinnen zorgen ervoor dat de lezer sneller vermoeid raakt. 
  • Verticaal lezen. Een online tekst wordt vaak verticaal gelezen. Dit betekent dat de lezer de pagina scant op koppen en illustraties. Op basis daarvan zullen ze de stukken teksten selecteren die zij daadwerkelijk willen lezen. Uit onderzoek van de Norman Group blijkt dat maar 16% van de lezers een online tekst woord voor woord leest. Maar liefst 79% van de lezers scant de tekst.
  • Visueel. Online lezers zijn visueel ingesteld. Visuele ondersteuning is dus van groot belang en heeft meer toegevoegde waarde dan bij teksten op papier. Denk bijvoorbeeld aan foto’s, video’s, grafieken en tabellen om de teksten te verduidelijken.
  • Hoge verwachtingen. Een online lezer verwacht veel van je website. Behalve een snelle laadtijd, is het ook van belang om interactie op te roepen en maatwerk te leveren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de lezer zich herkent in de tekst door een herkenbaar probleem te beschrijven. 
  • Eigen leesvolgorde. Online worden teksten over het algemeen niet chronologisch gelezen, zoals het vaak op papier wel gebeurd. Een online tekst wordt vaak kriskras door elkaar gelezen. Iedere alinea staat op zichzelf en de lezer bepaalt zelf in welke volgorde hij deze informatie tot zich wilt nemen


Het ‘F-patroon’

De Norman Group heeft onderzoek gedaan naar het online leesgedrag door middel van eye-tracking. Hieruit is het ‘F-patroon’ geconcludeerd. Het zogenaamde ‘F-patroon’ toont de eigen gekozen leesvolgorde van de online lezer goed aan. Het ‘F-patroon’ toont aan dat de bezoeker in eerste instantie horizontaal over jouw website gaat. Wanneer hij of zij moet gaan scrollen, wordt er vaak verticaal verder gescand. De horizontale oogbewegingen zijn dan veel korter, wat inhoudt dat de teksten niet meer volledig worden gelezen. In de onderstaande afbeelding zie je een paar voorbeelden van het ‘F-patroon’ dat door dit leesgedrag ontstaat.

f-pattern-nnggroup

Wil jij weten hoe jouw bezoekers jouw teksten lezen? Er bestaat software om je daarbij te helpen. Zo kun je met bijvoorbeeld Hotjar visueel maken hoe je bezoekers zich bewegen op jouw website en wat hun click- en scrollgedrag is.

Ook met Google Analytics is het mogelijk om bijvoorbeeld scroll-percentages, time on page en dergelijke informatie te monitoren. Zo kun je zelf beoordelen hoe jouw pagina’s scoren en of eventuele wijzigingen daadwerkelijk het gewenste effect hebben gehad.

 

14 tips om wervende teksten te schrijven

Nu je enig idee hebt van hoe jouw bezoeker online leest of hoe je dit inzichtelijk kunt maken, kun jij jouw teksten hierop aanpassen. We geven je daarbij graag een aantal tips om aan de slag te gaan om zo pakkende teksten te schrijven.

 

  1. Zorg ervoor dat je teksten direct ‘to the point’ gaan en voorkom wollig taalgebruik. Bij kennisdeling via bijvoorbeeld blogs is een inleiding wel prettig, maar blijf niet te lang om het hoofdonderwerp heen draaien.

  2. Schrijf korte en bondige teksten. De lezer zal (vaak) niet alles lezen en daarom is het van belang om direct tot de essentie te komen. Er is dan ook geen minimum of maximum aantal woorden dat je moet gebruiken.

  3. Zet de belangrijkste informatie van jouw teksten in de eerste twee paragrafen. Deze paragrafen kun je ook goed gebruiken om de lezer te prikkelen om verder te lezen. 

  4. Benoem in de eerste twee paragrafen voor welk probleem van je bezoeker je een oplossing biedt.  Jouw tekst moet toegevoegde waarde hebben. Geef dus antwoord op de vraag wat jouw tekst zal opleveren. 

  5. Focus je op de bezoeker en niet op het product of dienst die je verkoopt. Uiteindelijk wil je dat jouw bezoeker begrijpt wat de meerwaarde is van jouw product of dienst. Deze meerwaarde gaan ze inzien op het moment dat ze weten welke problemen jouw product of dienst oplossen en wat jouw klant kan bereiken door jouw product of dienst aan te schaffen. Spreek daarbij je bezoekers persoonlijk aan door je in te leven in de problemen die ze hoogstwaarschijnlijk ervaren.

  6. Maak de teksten persoonlijk. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je eigen ervaringen te delen.

  7. Maak goed gebruik van tussenkoppen, witregels en bulletpoints om de lezer te helpen navigeren door jouw teksten. Bezoekers 'scannen' eerst de koppen om te bepalen of en welke informatie wellicht relevant voor ze is.

  8. Vermijd het onnodig gebruik van moeilijke en dure woorden. Houd de tekst laagdrempelig en schrijf in ‘Jip en Janneke-taal’.

  9. Pas storytelling toe op je teksten om je bezoekers vast te houden.

  10. Kies voor een logische opbouw van je tekst en begeleidt de bezoeker zo door de tekst heen.

  11. Maak gebruik van interne linkjes om je bezoeker naar meer interessante informatie te leiden.

  12. Zorg dat iedere tekst is voorzien van een call-to-action (CTA) om je bezoeker verder te helpen en te voorkomen dat ze de website zonder concrete actie verlaten.

  13. Maak gebruik van visuele middelen, zoals afbeeldingen, video of infographics om de teksten te verduidelijken. Volgens Wim Honders is beeld namelijk een krachtig middel om je verhaal te ondersteunen, een emotie op te roepen of de aandacht te trekken.

  14. Schrijf vanuit het positieve. Een negatieve insteek van jouw tekst zal ervoor zorgen dat je bezoeker zal gaan twijfelen en de gewenste vervolgactie zal uitstellen of niet zal gaan uitvoeren. Actief schrijven kan je helpen om de teksten een positieve insteek te geven.

Passief Actief

Bonus tip!

Wil jij beter vindbaar zijn in de zoekmachines met jouw wervende teksten? Zorg er dan voor dat je deze teksten schrijft op basis van relevante zoekwoorden. Door deze termen op een vloeiende manier in je tekst terug te laten komen en in je headers te gebruiken, zul je merken dat de zoekmachines je sneller beloont met een hogere organische positie.

>> Ben je gestart met het schrijven van blogs? Wij hebben ook een blog geschreven met 22 tips voor het schrijven van zakelijke blogs. Of heb je al veel content geschreven, maar ben je ontevreden over de vindbaarheid of het aantal bezoekers uit Google? Lees dan ons blog over het genereren van meer bezoekers of hoe je jouw bedrijf laat groeien door blogcontent.

 

Pakkende teksten op basis van modellen

Vaak worden pakkende en wervende teksten geschreven vanuit het gevoel. Maar er zijn ook verschillende modellen die goede handvatten kunnen bieden voor het online schrijven van marketingteksten, denk bijvoorbeeld aan:

 

Het AIDA model

Het AIDA model bestaat uit vier aspecten: 

  • Attention: De aandacht van je lezer trekken;
  • Interest: Maak een connectie of wek interesse op voor je boodschap;
  • Desire: Zorg dat je lezer verlangt naar jouw product of dienst;
  • Action: Laat de lezer over gaan op de aankoop.

Door dit model in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven van wervende teksten, kun je precies inspelen op dat wat de bezoeker nodig heeft. Begin met het trekken van de aandacht, bijvoorbeeld door een bepaald probleem te schetsen waar de lezer zich in herkent. Vervolgens maak je kenbaar dat er een oplossing bestaat voor het probleem, namelijk jouw product of dienst. Benoem de voordelen, waarom dit het probleem oplost en sluit af met een duidelijke CTA om de bezoeker verder te sturen.

 

Het 6C-model

Het 6C-model is als het ware een handige checklist om naast je teksten te houden. Zo kun je kwalitatieve én pakkende teksten schrijven en delen met je doelgroep. Het model bestaat uit de volgende ‘stappen’:

  1. Contentcreatie: Welke content ga je creëren? Past het binnen jouw inbound strategie?
  2. Channels: Via welke kanalen ga jij jouw teksten verspreiden? Is het een blog of een nieuwsbrief? Pas je teksten hierop aan.
  3. Crossmedia: Maak gebruik van meerdere mediakanalen en gebruik ze door elkaar heen. Lezers maken gebruik van meerdere digitale middelen om hun teksten te lezen, speel hierop in.
  4. Curatie: Zorg ervoor dat de teksten die je schrijft kwalitatief goed en kloppend zijn. Verifieer je teksten bij de specialisten wanneer je zelf de kennis over het product of dienst niet hebt.
  5. Community: Hierbij spreken we voornamelijk over je online community, dus de volgers op social media. Kies de juiste benadering voor de verschillende media.
  6. Comfort: Maak het je lezers gemakkelijk om hun e-mailadres af te geven, bijvoorbeeld met een CTA of via een Facebookformulier.


Zelf wervende teksten schrijven?

Ga je zelf aan de slag met het schrijven van wervende teksten, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Of heb je nog een vraag over het online leesgedrag? Wij staan voor je klaar om je te helpen met jouw content strategieën. 

Neem contact met ons op